A színpad előállt az új Audi RS Q3 és az Audi RS Q3 Sportback számára. Mindkét modell egyedülálló hajtásrendszert, érzelemgazdag formavilágot és kompromisszummentes hétköznapi használatot biztosít szegmensében. A csúcsteljesítményű terepjárók szíve a legendás és többszörösen elismert 2,5 literes TFSI erőforrás. A quattro állandó összkerékhajtással párosítva ez garantálja a színtiszta vezetési élményt. A szériafelszereltség részét képező RS sportfutóműnek köszönhetően mindkét kompakt modell karosszériája tíz milliméterrel lejjebb került, mint az alapmodelleké.
Egy karakter nagy vonalakban: a külső megjelenés
Az új Audi RS Q3 és az új Audi RS Q3 Sportback számos RS specifikus formatervezési részletet tartalmaz, mindemellett számos elem jelzi egyedi karakterét. A fényes fekete, térhatású méhsejtmintázatú Singleframe hűtőrács még erőteljesebb kiállást kölcsönöz a két nagyteljesítményű kompakt modellnek. A Q3 modellhez képest alacsonyabbra süllyesztett karosszériát az RS specifikus, hatalmas légbeömlő nyílásokkal szerelt lökhárítóval tették még hangsúlyosabbá. A feltűnő, bumeráng formájú vízszintes pengeidomok (blade) kifejezetten az RS Q3 számára készültek. Az RS gének szintén visszaköszönnek a Singleframe hűtőrács felett található lapos nyílásoknál is.
Kupészerű, lágyan ereszkedő tetőívével az RS Q3 Sportback 45 milliméterrel alacsonyabb az RS Q3 modellnél. A Sportback emelkedő tetőíve lejjebb ereszkedik, mint a testvérmodellnél, és ezzel a karosszéria vizuális tömegközéppontja is lejjebb kerül. Ezáltal még nagyobbnak tűnnek a kerekek és a SUV kupé kiállása még erőteljesebbé válik. A 10 milliméterrel kidomborodó kerékjáratoknak köszönhetően mindkét modell összhatása szélesebbé válik.
A két modell hátsó formaterve is igen tekintélyt parancsoló. Alacsony hátsó ablakaival és fényes fekete, RS-specifikus tetőlégterelőjével az RS Q3 Sportback testvérmodelljénél is szélesebb és dinamikusabb benyomást kelt. Az alacsonyan futó tetővonal erős, laposan megformált D oszlopokban folytatódik. Az RS Q3 modell RS-specifikus széles tetőlégterelője tovább hangsúlyozza a csúcsteljesítményű SUV ugrásra kész, atletikus karakterét, emellett javítja a leszorítóerőt. Az RS Q3 új generációja most először érkezik kettős RS kipufogóval, ahol mindkét oldalon nagyméretű, ovális kipufogóvégeket találunk. Ez a kipufogórendszer egy RS-specifikus lökhárítóban kapott helyet a hátsó diffúzorelemmel és a vízszintes pengeidomokkal (blades) együtt. A kompakt nagy teljesítményű SUV és a kompakt nagy teljesítményű SUV kupé modelleket a szériafelszereltség részeként LED fényszórókkal szerelték. Az Audi opcionálisan Matrix LED fényszórókat is kínál RS specifikus sötétített LED technikával.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
4,5 mp alatt gyorsul százra az Audi RS Q3 és az Audi RS Q3 Sportback
Az új Audi RS Q3 és RS Q3 Sportback lelke az erőteljes öthengeres 2.5 TFSI erőforrás. A 2 480 cm3 hengerűrtartalmú aggregát az RS Q3 előző generációjánál most 17 százalékkal több, összesen 294 kW (400 LE) teljesítményre képes. Maximális nyomatéka eléri a 480 Nm-t, amely 1 950 és 5 850 közötti fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll. Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, 250 kilométer/órás végsebességük pedig opcióként 280 kilométer/órára is emelhető.
A különleges, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend és a páratlan hengerszám igen különleges ritmust és egyedi motorhangot garantál. A kettős RS kipufogórendszer még inkább hangsúlyozza az öthengeres erőforrás karakteres hangját, az opcionális RS sport kipufogó rendszer pedig még ezt is tovább fokozza. Az öthengeres aggregát sorozatban kilenc alkalommal nyerte el az igen népszerű „Nemzetközi Év Motorja” díjat.
Alapkivitelben az öthengeres motor teljesítményét egy hétfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé. A kerekenkénti nyomatékszabályozás pedig tökéletesíti a biztonságos és agilis kezelhetőséget.
Sportos, agilis és sokoldalú: a futómű
A Q3 család többi tagjához képest az RS-sportfutómű 10 milliméterrel lejjebb süllyeszti a karosszériát. Igény esetén az RS-sportfutóműhöz társítható az adaptív futóműszabályozás (DCC) rendszere, amelynek szenzorai mérik a karosszéria mozgásait és amely az oldalirányú dőlést csökkenti nagysebességű kanyarvételnél és terhelésváltásoknál. Az RS-hangolású csillapítás az útfelület állapotának és a vezetési szituációnak megfelelően kerül beállításra.
Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer nem csupán a felfüggesztést, de a quattro hajtást, a kormányzást, az S tronic sebességváltót, a motor karakterisztikáját vagy például a hangzást is befolyásolja. A választott felszereltségtől függően öt vagy hat menetprofil érhető el: comfort, auto, dynamic, efficiency, individual illetve ennek alternatívájaként az egyénileg konfigurálható RS-specifikus RS1 és RS2 üzemmódok. Az MMI touch érintőképernyőjén a vezető egyéni igényeire szabhatja és elmentheti a két RS üzemmódot. Az új „RS MODE” gomb megnyomása a kormánykeréken gyors hozzáférést biztosít a két új RS profilhoz és az utolsó kiválasztott üzemmódhoz, továbbá lehetőséget biztosít a vezetőnek, hogy menetprofilt váltson.
Az RS-hangolású progresszív kormányzás még közvetlenebb kapcsolatot biztosít az úttal, még a gyors kanyarokban is. Az alapkivitel 20 colos vagy az opcionálisan elérhető 21 col peremátmérőjű kerekek mögött teljesen új, hatdugattyús RS acéltárcsás fékek találhatók, amelyek 375 milliméter átmérőjű (elől) és 310 milliméter átmérőjű (hátul, nem perforált), belső szellőzésű és perforált féktárcsákkal dolgoznak. Féknyergeik alapkivitelben fekete színűek, de igény esetén piros színben is elérhetőek. Az opcionálisan elérhető, teljesen új RS kerámia fékek tárcsáinak átmérője 380 milliméter (elől, kerámia) és 310 milliméter (hátul, acél), színük pedig szürke, piros vagy kék lehet.
Kitűnő választás a mindennapokra az Audi RS Q3 és az Audi RS Q3 Sportback
Az RS Q3 alapvető koncepciója egyesíti a sportautókra jellemző vezetési élményt és teljesítményt, illetve a kompakt terepjárók minden, kényelemmel összefüggő előnyét. Mindkét erőmű teljesértékű ötüléses modellként áll helyt. A szériafelszereltség részeként az RS Q3 hátsó üléssora hosszában 150 millimétert mozgatható, az RS Q3 Sportback esetében ez az érték 130 milliméter.
Az osztottan dönthető hátsó üléssor dőlésszöge hét fokozatban állítható. A csomagtér kapacitása 530 liter, amely a hátsó ülések lehajtásával akár 1 525 literre is növelhető (a Sportback esetében ez 1 400 liter).
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Belső tér: itt minden a vezetőről szól
A teljes vezetőfülke kialakításánál a középpontban a vezető állt. Ennek megfelelően a légkondicionáló berendezés, a középkonzol, az MMI touch kijelzője mind tíz fokkal a vezető felé fordul. Az alul egyenesített RS bőr sportkormányon – az új kialakítású váltófülek mellett – megjelent az új „RS MODE” gomb is, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer két opcionális RS menetprofilját vezérelje. Az RS-specifikus információkkal szolgáló kijelző automatikusan megjelenik az Audi virtual cockpit műszeregységen. A szériafelszereltség részeként RS jelöléssel ellátott fekete bőr/alcantara bevonatú sportülések állnak az utasok rendelkezésére. Természetesen még sportosabb változat is választható, ekkor az integrált fejtámlával ellátott, RS-specifikus méhsejt mintázatú nappa bőr RS sportülések kényeztetik az autóban helyet foglalókat.
Az új RS Q3 és az új RS Q3 Sportback 2019. év vége óta elérhető a németországi és a többi európai országban található kereskedésekben.
Az Audi RS-modellek közül figyelemreméltó az Audi RS Q8 is: ha szeretnél többet megtudni róla, olvasd el tíz pontos összefoglalónkat!
Fotók: Audi