A díj 1964-es alapítása óta hat Peugeot modellt választottak meg az európai Év Autójának, ebből hármat az utóbbi hat év során. Ezek a Peugeot-modellek egytől egyig koruk legjelentősebb típusai voltak, amelyek az automobil történelemkönyvébe is beírták magukat. Ezeket a győzteseket mutatjuk most be részletesebben, időrendi sorrendben haladva.
A Peugeot-modellek diadalmenete
A vadonatúj Peugeot 208 idén. március 2-án, Genfben megkapta a kontinens hatvan prominens autós szakújságírója által odaítélt európai Év Autója trófeát. Most először nyert ugyanakkor városi modell a francia gyártó kínálatából. A többi díjat egy felső-kategóriás szedán (Peugeot 504, 1969), egy középkategóriás modell (Peugeot 405, 1988), két alsó-középkategóriás ferdehátú (Peugeot 307, 2020, és Peugeot 308, 2014), valamint egy szabadidőjármű: a második generációs Peugeot 3008 (2017) érdemelte ki.
Ezek a modellek formatervükkel, teljesítményükkel, műszaki tartalmukkal vagy használati értékükkel egytől egyig új mércét állítottak az autóiparban, kijelölve a fejlődés irányát.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Év Autója 1969: nyert a Peugeot 504
A Peugeot több mint fél évszázaddal ezelőtt aratta első győzelmét az Év Autója megmérettetésen. Az utókor igazolta a zsűri döntését: az 504 bámulatos karriert futott be. Európában kifinomult, egyszerre kényelmes és stabil (elöl-hátul független) felfüggesztése, a fejlődő országok piacain robusztus technikája tette hallatlanul népszerűvé a tágas autót. Ezeknek a műszaki erényeknek köszönhette az afrikai terepralikon elért számtalan győzelmét.
A karosszéria a Pininfarina stúdió munkája, kivéve az orrkialakítást. A legenda szerint amikor Aldo Brovarone, a dizájnstúdió akkori vezetője meglátta a Peugeot házon belüli tervezőinek javaslatát, eldobta saját rajzait, így kiáltva fel: „ezek a fényszórók olyanok, mint Sophia Loren szemei!” A modellt Franciaországtól Argentínáig, Kínától Dél-Afrikáig számtalan országban gyártották. Bár Európában tíz év után nyugdíjazták, a világ több pontján még évtizedekig (Nigériában 2006-ig!) gyártásban maradt. Összesen 3 713 356 példányban készült. Ennek túlnyomó része (2 644 326 db) szedán volt.
Peugeot 405 (1988): motorsportban is aratott
Az európai Év Autója díj történetének legnagyobb különbségével győzött 1988-ban a Peugeot 405. Az 57 zsűritagból 54 szavazta az első helyre a családi modellt. Az ugyancsak Pininfarina tervezésű modellben a 205-ös stílusa köszönt vissza. A kényelmes, pontos és nagy teherbírású futómű az 504 legjobb hagyományait ápolta. Az ügyfelek pedig már elvárták a modern technológiai tartalmat (például a blokkolásgátló fékrendszer vagy a turbódízel erőforrás) a márkától.
A 405-ös a motorsportban is nagymértékben öregbítette a Peugeot hírnevét. Ari Vatanen előbb a világ legismertebb hegyi felfutó versenyén, a Pikes Peak-en szerzett két győzelmet (1988, 1989) a B-csoportos ralitapasztalatok alapján kifejlesztett Peugeot 405 T16-os versenyautóval. Majd ugyanennek az autónak egy más hangolású példányával 1989-ben és 1990-ben is elsőként ért célba a Párizs-Dakar ralin.
Azok az ügyfelek, akiket sportos vezetésre ihlettek a finn pilóta sikerei, a versenyautó homologizációs modellje, a 200 lóerős turbómotorral szerelt Peugeot 405 T16, vagy a nagyobb darabszámban gyártott, 160 lóerős, 16 szelepes Peugeot 405 Mi16 volánja mögött adhatták át magukat az autózás örömének. Ezek a sportmodellek persze csak a jéghegy csúcsát jelentették. A Peugeot 405-ösből tíz év alatt több mint ötmillió darabot helyeztek forgalomba.
2002 győztese a sikkes Peugeot 307
Kevés autó találja el az arany középutat a dinamikus, lelkesítő megjelenés, illetve a kényelmes beszállást és tágas férőhelyet biztosító magas tetővonal között. A Peugeot 307 az elsők között ötvözte sikeresen ezt a két, egymásnak látszólag ellent mondó tulajdonságot. Ezzel be is biztosította győzelmét az európai Év Autója díj 2002-es szavazásán.
Az alsó középkategóriás modell sikkes volt, mint a Peugeot 206-os. Az akadálytalan kilátás és a praktikus, sokoldalúan variálható belső tér viszont a buszlimuzinokat idézte. A 110 lóerős, kétliteres HDI erőforrás pedig a kor egyértelműen legtisztább üzemű dízelmotorja volt.
2001 és 2008 között több mint 3,7 millió darabot adtak el belőle a legváltozatosabb karosszériákkal: három- és ötajtós ferdehátú, kétféle kombi, szedán (Dél-Amerika), valamint keménytetős kabrió is készült a modellből. Utóbbi adta (persze fix tetővel) a 307 WRC versenyautó alapját.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A Peugeot modellek között úttörő volt a 308-as (2014)
Amikor a Peugeot 307 unokája, a második generációs Peugeot 308 a korai előd nyomdokaiba lépve elnyerte az Év Autója címet, az nem csak egy sikeres modellszéria új tagjának, hanem egy vadonatúj műszaki konstrukciónak a diadalát is jelentette. Ez a típus alkalmazta ugyanis először azt az EMP2 moduláris padlólemezt. Erre a márka minden, azóta bevezetett kompakt és középkategóriás típusa is épül.
A rendkívül jó helykihasználás, a jelentősen (közel másfél mázsával) csökkentett tömeg és a fokozott szerkezeti szilárdság jobb térérzetet, élvezetesebb vezethetőséget és szerényebb károsanyag-kibocsátást hozott magával. Ez önmagában is elég lehetett volna a győzelemhez. A Peugeot 308-nak azonban volt még egy ütőkártyája: az i-Cockpit ergonómiai koncepció, amely teljes mértékben újragondolta a vezetői környezet elrendezését, arányait és kezelését.
Peugeot 3008 (2017): tökélyre vitte a crossover műfaját
Miután az első generációs Peugeot 3008 sikerrel ötvözte a szabadidőjárművek és a klasszikus buszlimuzinok jellegzetességeit, utódja tökélyre vitte a crossover műfaját, és a szegmens első képviselőjeként nyerte el az Év Autója címet. A dizájn, a komfort és az úttartás innovatív kombinációját kínáló modell még ebben az egyébként túltelített, viharos gyorsasággal bővülő kategóriában is újat tudott alkotni. A Peugeot 308-assal bevezetett műszaki és technológiai alapok – az EMP2 padlólemez és az i-Cockpit kezelőfelület – együtt biztosítják azt az alapvető vezetési élményt, amelyet aztán fejlett vezetőtámogató és telematikai megoldások tesznek teljessé.
A Peugeot 3008 másik fontos vívmánya, hogy költséges és fogyasztásnövelő összkerékhajtás nélkül, kifinomult elektronikus menetszabályozó rendszerei segítségével akár az aszfalttól távol is képes boldogulni. Ehhez társulnak a modell sportsikerei: a Peugeot 3008 DKR egymás után kétszer is kategóriagyőzelmet aratott a Dakar-ralin.
A 3008 a mai napig több mint 1,7 millió példányban került forgalomba. Sőt, mi több, a használt autók piacán is diadalmaskodott: a brit Diesel Car ennek a modellnek ítélte oda az Év Használt Autója díjat. Most pedig a plug-in hibrid hajtáslánc bevezetésével a Peugeot villamosítási törekvéseinek egyik élharcosává válik.
Peugeot 208 (2019): máris 130 ezren kíváncsiak rá
Három győzelem hat év alatt: ez a bravúr soha senkinek nem sikerült még az európai Év Autója díj történetében. Ráadásul a Peugeot modellek közül a 208-as az autóipari formatervezés egyik legnagyobb becsben tartott kitüntetésében is részesült: a Car Design Awards 2019-es kiadásában a szériamodellek között bizonyult a legjobbnak. A második generációs Peugeot 208 a márka új, kisebb méretű járművekhez kidolgozott CMP padlólemezét alkalmazza. Ez a platform tette lehetővé annak a tisztán elektromos e-208 modellvariánsnak a bevezetését, amely kompromisszumok nélküli használati értékkel (136 LE, 260 Nm, 340 km hatótávolság, 8 mp gyorsulás 0-100 km/órára, változatlan helykínálat) ötvözi az emissziómentes közlekedés lehetőségét.
A hagyományos hajtásláncok kedvelői többszörösen díjnyertes benzinmotorok és kivételesen tiszta üzemű dízelmotorok közül válogathatnak. Nem véletlen, hogy a 2019 szeptemberében bevezetett modellre máris 130 ezer megrendelés érkezett Európában, és ezen belül az eredetileg tervezettnél másfélszer több, 15 százalékos az e-208 aránya.