A női vezető érdeklődik az elektromos autó és a carsharing iránt – derül ki egy friss kutatásból -, ráadásul az e-autók egyszerű kezelhetősége, és a jól átlátható kezelőelemek miatt kevesebb kudarcélmény éri a hölgyeket az utakon. Ez pedig növeli az önbecsülést, magabiztossá, bátrabbá teszi a női vezetőt. De miért is van szükség a magabiztosságra, amikor bátran kijelenthetjük, hogy a nők nem vezetnek rosszabbul, mint a férfiak? Szakértő segítségével járunk utána a női vezetés lélektanának.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A nők egyre jobban érdeklődnek az elektromos autó iránt
A friss hazai felmérés szerint a férfiak a fő használói a közösségi autómegosztó szolgáltatásoknak (80%). Mégis, a nők aránya lassan növekszik, mára 20%, sőt az érdeklődésük is felzárkózik a férfiakéhoz. A nők és a férfiak hasonló arányban (72% – 76%), használnának szívesen elektromos autót, ha tehetnék. Szintén megegyezik az arány a két nemen belül azok között, akik autót vezetnek, hogy hányszor bérelnek és mennyi kilométert tesznek meg autóval. Tehát a nők egyelőre még kevesebben, de a férfiakkal gyakorlatban azonos használati szokásokkal jelentek meg az autómegosztás felhasználói között. Érdekes képet mutat, ha megvizsgáljuk milyen pszichológiai mozgatórugók állnak a jelenség háttérben.
A nő függetlenségének fontos eszköze ma az autó
Király Eszter mentálhigiénés szakember, párkapcsolati és önismereti tréner, író szerint a női önmegvalósítás, az önmenedzselés mára természetessé vált. A nők ma ugyanúgy beleálltak egy szerepbe, melyben helyt kell állniuk, döntéseket hoznak, vezetői szerepet töltenek be, és sikeresen, önazonosan vezetik saját életüket is. A női szerep ma nem merül ki a gyerekszülésben és a családi tűzhely őrzésében. A nők között is vannak kreatív elmék, önmegvalósító, tudós alkatok, ők jogosan mind benne akarnak maradni a karrierösztönző forgószélben. Kár lenne eltékozolni tehetségüket, megéri balanszírozni az anyaság és karrier kettősségében. Nem egyedüli opció egyik sem, mindkettőt felvállalják, csak így élhetnek kiteljesedett életet. A nő függetlenségének, autonómiájának, önmegvalósításának fontos eszköze ma az autó, mely a család és karrier megnyugtató egyensúlyban tartásához is elengedhetetlen.
Ezért sem meglepő, hogy a felmérés szerint a budapesti, 20-49 éves korosztályhoz tartozó nők 57%-a mondja azt – némileg lemaradva a férfiak 73%-os adatától –, hogy alkalmanként igénybe venné a carsharing szolgáltatást. Ami egy elég erős nyitottságot jelez. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a női vezetés magabiztosabb legyen. Továbbá, hogy a nők elhiggyék: ők is ugyanolyan jó sofőrök, mint a család férfi tagjai.
A női vezetés legfontosabb ismérvei
A KSH (Központi statisztikai hivatal) adatai szerint a nők egyáltalán nem rosszabb vezetők a férfiaknál. Király Eszter is ezt erősítette meg. „Pszichológiai szempontból a nők sokkal jobb megfigyelők, többet látnak, hallanak, érzékelnek és észlelnek a világból. Tehetségesebbek abban, hogy egyszerre több dologra figyeljenek. Képesek megosztani a figyelmüket és koncentrálni több tevékenységre, ingerhatásra egyszerre. A nők érzelmei és verbális kifejező készségei jobb és bal agyféltekéjükben egyaránt megtalálhatók, ezért gondolkodásukat, közléseiket az érzelmeik színezik és befolyásolják. És mivel emocionális teremtmények, ezért döntési mechanizmusuk megfontoltabb, több toleranciával és empátiával fordulnak embertársaik felé az utakon is. Több balesetet előznek meg és kerülnek el.
Térlátásuk viszont gyengébb a férfiakénál. Ráadásul lassabban hoznak döntést egy-egy váratlan közlekedési helyzetben. Amikor gyorsan, magabiztosan kellene reagálniuk, többször blokkolnak le. Sok nő eleve szorong, amikor a volánhoz ül, ráadásul ez fokozódik, amikor férfi ül mellette, és a „negatív energiamező” csak fokozódik, amikor az degradáló megjegyzéseket tesz. Mindkét nemnek vannak mélyen megbúvó, ösztönös jellemzők, amelyek autóvezetés közben különösen megmutatkoznak. A nőknél a biztonságra törekvés és a védelmező ösztön, a férfiaknál pedig inkább a territórium védelme és a dominancia kimutatása az, ami meghatározza vezetési stílusukat.”
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Az elektromos autó és az önbizalom
Sok nő boldogtalanságát ma az alacsony önbecsülés, a magabiztosság, az önbizalom hiánya okozza az élet minden területén. „Nőként el kell hinnünk, hogy semmilyen pszichés tényező nem befolyásolja azt, hogy ne lehetnénk jó sofőrök. A magabiztossághoz az is hozzátartozik, hogy minél komfortosabban érezzük magunkat az autóban. Ha örömmel, felszabadultan tudunk a volánhoz ülni, vezetéskor is sokkal magabiztosabbak leszünk” – mondja Király Eszter. Ennek elérésében nagy segítség lehet a számos innovatív, közösségi megoldás – például nem kell az autó karbantartásával foglalkozni, a használhatóság egyszerű, megbízhatóbb, kevesebb a hibaforrás. Ezt támasztja alá az is, hogy a célcsoportba tartozó nők 63 %-a valószínűleg kipróbálná a közösségi autómegosztást egy kedvező ajánlat esetén. Az elektromos autó önbizalmat ad, mert mindig rendelkezésre áll. Az egyszerű kezelhetőség, és a jól átlátható kezelőelemek miatt kevesebb a kudarcélmény az utakon, ami szintén növeli az önbecsülést, magabiztossá teszi a nőt, bátrabb lesz a női vezetés. A töltés egy bevásárlás alatt megoldható a bevásárlóközpont parkolójában. A környezetvédelem, a zöld szemlélet, a tudat, hogy jót teszünk, többet teszünk egy globális probléma megoldásáért növeli az önszeretetet. És az egészséges önbizalmat is.
E-autó=tudatos önszeretet?
Összegzésképpen a szakértő úgy véli, afelé tartunk, hogy az elektromos autózás már nem csak az elkötelezett ökoharcosok fura hobbija. Önismereti szempontból, azon nők számára, akik eddig félve, szorongva álltak a vezetéshez, a közösségi elektromos autózás – a komfortzónát átlépve, a zöld szemlélettel kombinálva – egy tudatos önszeretet és önbizalomnövelés. Az érettebb férfiak is egyre tudatosabbá válnak e téren. Felismerik, hogy időnként a praktikusság, a gyorsaság, és a környezet megóvásának érdekében jobb ellenállni a “tesztoszteron hívásának”, néha érdemes elengedni a saját territórium, a birtoklás érzését.
Forrás: a GreenGo közösségi autómegosztó és az NRC közös reprezentatív kutatása a budapesti, 20-49 éves jogosítvánnyal, okostelefonnal és mobilinternettel rendelkező felhasználókra