Az okostelefonok megjelenése az utca képét is átalakította. Az utcákon megjelenő, lehajtott fejjel közlekedő, kezükben okostelefont tartó gyalogosok – csúnya kifejezéssel „zombik” – mindennapos jelenséggé váltak. A környezet számukra mellékesként létezik, ha pedig fülhallgatót is használnak (főleg aktív zajszűrőset), a külső környezet megszűnik. Elég egy apró figyelmetlenség és a baleset bekövetkezik. Több országban elterjedt már az aszfaltba épített lámpa, ezt használják a telefonozó gyalogosoknak az „ébresztésére”.
A gyalogos nem is sejti, mekkora veszélynek van kitéve
Az okoseszközök használata még mindig csak felfutó fázisban van: egy 2016-os nemzetközi tanulmány alapján a gyalogosok 17%-a rendszeresen használja közlekedésekor az okos telefonját. Van, aki telefonál, míg mások zenét hallgatnak, szöveges üzeneteket küldenek, vagy az egyre gyarapodó számú alkalmazások egyikét használják. Azaz közlekedésük során nem, vagy nem kellően figyelnek. Például simán leléphetnek az úttestre akkor is, ha épp piros a lámpa. És akkor következzen pár riasztó számadat…
30 km/óra feletti elütési sebességgel a súlyos sérülés bekövetkezte nem kérdéses, míg ha a gyalogost egy 50 km/órával, vagy gyorsabban haladó jármű üti el, akkor magas a halálozási kockázat. Persze, a sérülés foka sok tényezőtől függ, többek között az elütés jellegétől, a gyalogos korától és testmagasságától, az úttestre esés körülményeitől, valamint a jármű jellegétől. Autóbusz, vagy tehergépkocsi általi elütés súlyossági foka általában magasabb, mint ha személygépkocsival gázolnak el valakit, míg ha sínen közlekedő jármű elé lép a gyalogos akkor minimális a túlélési esélye.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Büntetni vagy nem büntetni?
A „zombi-jelenség” orvoslására eddig többnyire a figyelemfelhívó közlekedésbiztonsági kommunikáció terjedt el. Azonban ez csak részeredményekhez vezetett. Ugyanis sok az olyan gyalogos, akik ugyan elismerik a telefonálásnak, vagy az applikációk használatának a figyelemelvonó hatását, de mégsem mondanak le a mobileszközök használatáról. Így a szakemberek más megoldást is keresnek. Az egyik a büntetés: a Baltikumban és Szerbiában például tilos mobiltelefont használni úttesten való átkelés közben. Aki a szabály ellen vét, bírságra számíthat.
A másik nem büntető jellegű, így társadalmilag elfogadottabb megoldás, hogy a gyalogosok forgalmával kapcsolatos fényjelzéseket a járda burkolatába építenek. Ezek a „zombi-lámpák” napjainkban főképp Németországban terjednek – Köln és Augsburg városa élen jár ebben –, de Hollandiában és más országokban, Izraelben (Tel Avív) és Ausztráliában (Sydney) is tesztelnek újszerű megoldásokat.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Az aszfaltba épített lámpa a villamosnál is figyelmeztet
A „zombi-lámpáknak” ezek alapján több változata is ismert. Először 2016-ban Augsburgban két helyszínen építettek fényjelzést járdaburkolatba, olyan helyen, ahol a gyalogosok villamossíneken haladhatnak át. Az egyik helyszínen a piros fényjelzést villamos veszélyére utaló hagyományos felfestéssel egészítették ki, míg a másik helyen több aszfaltba épített, sorban elhelyezett led lámpa villog pirosan, amikor jön a villamos.
A másik, nem villamossíneknél alkalmazott megoldás, hogy a járda szélénél, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre való lelépés előtt keresztirányban egy hosszú fényjelzést ágyaztak a burkolatba, amely erősen kirívó zöld jelzést mutat, ha szabad az átkelés, és pirosat, ha nem. Az aszfaltba épített jelzés hatékonyságát oldalt felállított, henger alakú fém műtárgyakkal felerősíthetik, a fényjelzést függőleges irányba is terelve.
A burkolatba épített jelzőlámpák hatékonynak bizonyultak. A közlekedők kedvelik, és ha csak egy emberéletet lehet így megmenteni, akkor már megérte.
Forrás: Kreszvaltozas.hu