allergiagyógyszer és vezetés
A gyógyszerek 15-20%-a befolyásolja a vezetési képességet; fotó: Kreszváltozás

Tavasztól a levegőben lévő pollenkoncentráció magas. A virágzó növényekből a levegőbe jutó virágporok, pollenek egy része allergénként viselkedik, és ez sokak számára jelent visszatérő kellemetlenségeket. A felmérések szerint minden ötödik-hatodik ember pollenallergiában szenved: a szénanátha, az orrfolyás, szemviszketés, vagy éppen a bőrön megjelenő kiütések százezrek számára keserítik meg a hétköznapokat. Érthető hát, hogy a többség a tünetek csökkentésére gyógyszereket, például antihisztaminokat szednek. Ám az allergiagyógyszer és a vezetés nem jó barátok: ezek a gyógyszerek fáradtságot okozhatnak. Egyes esetekben mikroalvást is előidézhetnek.

Gyógyszer hatása a vezetésre: mindig egyeztessünk az orvossal!

De nem csak az antihisztaminok, hanem más gyógyszerek fogyasztása is járhat ilyen hatással. A gyártók szerint az engedélyezett, és a kereskedelmi forgalomban kapható gyógyszerek nem kevesebb mint 15-20%-a befolyásolja a vezetési képességet. Ezek közé tartoznak a nyugtatók, altatók, pszichotróp gyógyszerek és néhány fájdalomcsillapító is. Ezek gyakran korlátozzák a kognitív (szellemi) teljesítményt, nyilvánvaló fáradtságot okozva. Fontos ezért a gyógyszer felírásakor az orvostól, vény nélküli vásárlás esetén pedig a patikában megérdeklődni, hogy miben áll az adott gyógyszer hatása a vezetésre, a vezetési képességre. Érdemes azt is megkérdezni, hogy a szedett más gyógyszer mellett várható-e a hatás fokozódása, továbbá mi történik, ha erősebb tünetek esetén növelik a gyógyszer napi mennyiségét. A más gyógyszerekkel való kölcsönhatások ismerete azért fontos, mert az együttes fogyasztás súlyosbíthatja a lehetséges mellékhatásokat. Például a csökkent koncentrációt és a megnövekedett álmosságot.

allergiagyógyszer és vezetés
A papírzsebkendő könnyen elérhető helyen legyen a kocsiban; fotó: Freepik

A gyógyszerfogyasztás elkerülése, vagy az adagok csökkentése nem jelent feltétlenül megoldást a fenti problémára. Hiszen az allergia tüneteiből több nagyon zavaróan hat vezetés közben. A könnyezés, a folyamatos orrfolyás, a tüsszentések, főképp a sorozatos tüsszentés lehetetlenné teszi, hogy az allergiában szenvedő sofőr a vezetésre koncentráljon. Így óhatatlanul a gyógyszerekhez kell folyamodni. Vagy az allergia csúcsidőben kerülni a vezetést, illetve amennyire lehet felkészülni a tünetek kezelésére. A papírzsebkendő könnyen elérhető helyen legyen, váratlan tüsszentésnél, orrfolyásnál, ha az pont figyelmet igénylő forgalmi szituációban éri a vezetőt, félre kell tenni az ösztönös rutint. Inkább a kormány/műszerfal szennyeződjön, hiszen azt könnyebb letisztítani, mint rendbe hozni egy törött autót. Nem is beszélve a személyi sérülésekről.

Forrás: Kreszváltozás