téves pedálhasználat véletlen gyorsítás toyota
A technológia bizonyítottan 70 százalékkal csökkenti a balesetek előfordulását
Máris továbbfejlesztette 2018-ban bevezetett, véletlen gyorsítást megakadályozó rendszerét a Toyota. Az új generációs technológia hatékonyabban küszöböli ki a balesetveszélyes szituációkat, és utólag is beépíthető nem csak a Toyota, de akár más gyártók típusaiba is. Aktiválásához pedig egy különleges kulcsot adnak.

Sok a baleset a téves pedálhasználat miatt

Az autóipari szereplők, valamint az illetékes minisztérium hatékony együttműködése nyomán az elmúlt évtized során fokozatosan és látványosan csökkent azoknak a halálos autóbaleseteknek a száma Japánban, amelyeket a nem megfelelő pedálhasználat okozott. Azaz amikor a vezető véletlenül a fék helyett a gázpedálra taposott.
baleset zebra gázolás
A téves pedálhasználat egyre gyakoribb baleseti forrás a kevésbé rutinos vezetők körében világszerte
Ehhez kapcsolódóan a Toyota 2012-ben elsőként vezette be és építette új típusaiba a jármű előtti akadályt észlelő radart (ICS). Majd 2018-ban piacra dobta a téves pedálhasználatból adódó gyorsulást szabályozó technológiát. A két rendszer együtt megállítja az autót véletlen gyorsítás esetén, vagyis ha a vezető egy akadály – amely lehet akár egy átlátszó üvegfal is – előtt lép a gázra. A technológia bizonyítottan 70 százalékkal csökkentette az ilyen jellegű balesetek előfordulását. Ám a Toyota a fennmaradó 30 százalékra is hathatós megoldást keresett. Így kifejlesztette és 2020. július 1-jétől minden újonnan gyártot Prius és Prius PHEV gépkocsihoz elérhetővé teszi a rendszer online információs technológiák bevetésével tökéletesített új változatát.

Így veszik elejét a súlyos sérüléseknek

A mérnökök abból indultak ki, hogy bizonyos helyzetekben igenis indokolt a hirtelen, intenzív gázadás. Ezeket a kivételeket a Toyota világszerte hálózatba kapcsolt típusaitól nyert adatok kielemzésével határozták meg. Majd minden olyan szituációban, amely nem sorolható az engedélyezett esetekhez, határozott közbeavatkozás veszi elejét a tragédiának. A fejlesztők arra jutottak, hogy ha emelkedőn kell elindulnunk, sávot vagy irány váltunk, illetve ha meg-megtorpanó forgalomban haladunk, indokolt lehet az intenzív gyorsítás. Ezért ha a giroszkópos vezérlés emelkedőt észlel, ha aktív az irányjelző, vagy ha a fékpedál lenyomását követő két másodpercen belül ismét gyorsítanánk, kiiktatja a gyorsításgátló funkciót. Ellenkező esetben – ha véletlen gyorsítás áll fenn – az autó egyenletes sebességgel halad tovább, hangjelzéssel és piktogrammal figyelmeztetve a vezetőt a gázpedál felengedésére. Amennyiben eközben az autó akadályt észlel (illetve tolatás során minden esetben), a hangjelzés mellett a fékek automatikus működtetésével veszi elejét a súlyos sérülésnek.

Olcsóbb lett az új technológia

A Prius és Prius PHEV típusokon kívül a következő modellévtől kezdve fokozatosan egyre több gyártmányába építi be a technológiát a Toyota. A korábban ígérteknek megfelelően lehetővé teszik annak utólagos beszerelését is.. Ekkor a rendszer nem a műszeregységen, hanem egy külön, kiegészítő kijelzőn keresztül kommunikál a vezetővel. Az új technológia nem csupán fejlettebb, mint az elődje, hanem olcsóbb is. Tehát még szélesebb körben terjedhet el. A Toyota arra is gondolt, hogy nem mindenkinek van szüksége a véletlen gázadást megakadályozó védvonalra. A Support Plus névre keresztelt technológia ezért ötletes módon kapcsolható be, illetve ki. A rendszerhez egy saját, sárga betétes indítókulcs tartozik. Amint ezzel oldják az ajtózárat, majd indítják a hajtásláncot, a Support Plus automatikusan és kikapcsolhatatlanul működésbe lép. A normál indítókulccsal ellenben korlátozások (és fejlett pedálfelcserélés elleni védelem) nélkül használható az autó.

Fotók: Toyota, JNCAP

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •