A Lexus formatervezői, mérnökei és kézműves mesterei hatalmas erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy megalkossák a Lexus RX-et, a Lexus eredeti crossover modelljét. Nem csupán a világ kedvenc környezetbarát öntöltő hibrid elektromos Luxus SUV-ja lett, de egyben a japán luxusautógyártó világszinten is legnépszerűbb modellje: csak tavaly 203.000 darab talált belőle gazdára világszerte. Az első generáció 1998-as bemutatkozása óta pedig mintegy 3.053.140 darabot adtak el belőle a világon. A Lexus merész formavilágával felvértezett, és magával ragadó vezetési élményt kínáló RX valóban kiemelkedő jelenség. Ami pedig a legfrissebb, néhány hónapja bemutatkozó modell generációt illeti, a mérnökök a típus minden apró alkatrészét továbbfejlesztették, helyenként – túlzás nélkül – lenyűgöző megoldásokat alkalmazva.
Az alábbiakban arra a hét, kiemelkedő tulajdonságra, különleges részletre összpontosítunk, amelyek megtestesítik a Lexus képzeletgazdag technológiáját.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
1. Intelligens távolsági világítás
Mivel a balesetek – legyen szó járművek közötti ütközésről vagy gázolásról – jelentős százaléka sötétedés után következik be, a Lexus a világelső BladeScan technológiájával szerelte fel az új RX adaptív fényszóró-rendszerét. Az új, külön megrendelhető távolsági világítás megnöveli a vezető látómezejét, így sötétben is rendkívüli látási viszonyokat teremt.
A hagyományos sokdiódás fényszóró-rendszereknél szélesebb területet világít meg, fényeloszlása pedig finoman és zökkenőmentesen szabályozható. A BladeScan egy tükröt (fényvisszaverő elemet) pörget az adaptív fényszóró-rendszeren belül. Ennek köszönhetően képes megnövelni a megvilágított területet, és az elöl haladó autóvezetők elvakítása nélkül a lehető legnagyobb látóteret lefedni. A vezető látómezejét kiterjesztő rendszer segítségével messzebbről észlelhetők az út szélén tartózkodó vagy az úton átkelni készülő gyalogosok. A BladeScan automatikusan lép működésbe, köszönhetően a lámpatesten belül elhelyezett vezérlő egységnek, amely az előre tekintő kamera segítségével felügyeli a környezetet – észlelve az elöl haladó járműveket, illetve a környezeti fényviszonyokat –, valamint a jármű sebességét és oldalirányú perdületét kielemezve aktiválja vagy deaktiválja a berendezést, illetve szabályozza a LED-ek fényerejét, így gondoskodva a mindenkor optimális megvilágításról.
Az új világítási technológia a díjnyertes Lexus Safety System+ biztonsági rendszerrel karöltve a lehető legjobb menetbiztonságot nyújtja a vezető és a közlekedés más résztvevői számára is, függetlenül a környezeti és útviszonyoktól.
2. Aktív stabilizátoros felfüggesztés
Amióta 1998-ban az RX megjelent a piacon, az autó minden egyes generációja lenyűgözően kifinomult menetkomfortot kínált. A 2020-as modellévi RX is hű marad ehhez a jármű aktív stabilizátoros felfüggesztés megkapta az új Skyhook oldaldőlés-szabályozási rendszert. Az új RX aktív stabilizátoros felfüggesztése a kanyarban anélkül mérsékeli a karosszéria oldaldőlését, hogy ez a rugózási komfort rovására menne.
A legtöbb dőlésszabályozó rendszer keményebbé teszi a járművek rugózását, mivel a mozgó testek fizikai sajátosságainak szabályozása ezt teszi szükségessé. Az új Skyhook oldaldőlés-szabályozási rendszer akkor is minimalizálja az oldaldőlést, ha az autó egyenetlen útfelületen halad. Amint azt érzékeli, hogy a karosszéria egy adott irányba dőlni kezd, aktiválja a stabilizátor működtető egységét, ezzel korlátozva a nem kívánatos kimozdulást, és fenntartva a karosszéria pozícióját. Az új technológiának köszönhetően az utasok egyenetlen útfelületen haladva is változatlan horizontot látnak, illetve testhelyzetük sem változik meg, ami kiemelkedő menetkomfortot eredményez.
3. Íme, az új Lexus RX Üzemmódváltó rendszere
Az új RX üzemmódválasztó rendszere révén a vezető a pillanatnyi menethelyzethez vagy személyes vezetési stílusához igazíthatja a jármű jellemzőit. Az egyéni beállítás lehetősége különösen magas szintű az adaptív felfüggesztéssel (AVS) felszerelt kiviteleknél, ahol a vezető szabadon kombinálhatja a motor, a hibrid hajtáslánc, a futómű és a klímaberendezés különböző üzemmódjait. A üzemmódválasztó négy alapvető beállítást (Normal, Eco, Sport S és Sport S+) kínál. Normal üzemmódban az új RX a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás optimális egyensúlyát kínálja. Eco üzemben a motorteljesítmény és a fojtószelep nyitási szögének szabályozása révén komfortosabb menetdinamika és fokozott üzemanyag-megtakarítás érhető el. A Sport S üzemmód precízebbé teszi az elektromos szervokormány (EPS) működését, javítja a gázreakciót és az adagolhatóságot, a Sport S+ üzemmód pedig még izgalmasabb vezetési élményt kínál.
Az AVS felfüggesztéssel szerelt modellek a Sport S+ üzemmód mellett ’Egyéni beállítási’ üzemmóddal is rendelkeznek. Sport S+ üzemmódban a Sport S üzemmód funkcióin túlmenően megjelenik az AVS-rendszer szabályozhatósága. Emellett még precízebbé válik az elektromos szervokormány vezérlése, így a vezető maximálisan kiaknázhatja az új RX menetdinamikai adottságait. Az új ’Egyéni beállítások’ üzemmód lehetővé teszi az igényes vezetők számára, hogy szabadon kombinálják az egyes üzemmódok funkcióit.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
4. Head-up kijelző
Az új RX felszerelhető head-up kijelzővel, amely a vezető látómezejében jelenít meg egy sor fontos információt, így az anélkül olvashatja le az adatokat, hogy levenné tekintetét az útról. A felhasználó a feje megmozdítása nélkül, pusztán odapillantva olvashatja le az audiorendszer beállításait, a menetsebességet, az aktuális sebességi fokozatot és a fordulatszámot. A 2020-as modellévi RX rendszere új ikonokkal bővült ki: ilyenek a sebességkorlátozás megjelenítése, a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika adatainak kijelzése, valamint a vezető figyelmét a lehetséges vészhelyzetre felhívó, általános figyelmeztető funkció.
A színes TFT kijelzőn megjelenő információkat egy különleges optikai rendszer vetíti a szélvédőre, ami olyan „lebegő” képet eredményez, mintha az a jármű előtt két méterrel jelenne meg. A legerősebb napsütésben is tisztán leolvasható. A csillogás és a szellemkép jelenségének megakadályozására szolgál a két szélvédőréteg közé integrált, ék alakú optikai betét, ami minden helyzetben egyformán jó leolvashatóságot biztosít.
5. A Lexus RX különleges kialakítású hűtőmaszkja ‘L’ motívummal
Az RX lenyűgözően látványos hűtőmaszkkal rendelkezik, markáns vizuális elemként határozza meg a típus megjelenését. Az orsó alakú rács kontúrjainak minimális módosításával sokkal erőteljesebbé, karakteresebbé vált ez a stíluselem. A hűtőmaszk alsó szélét kis mértékben megemelték, így harmonizál a karosszéria oldalfalán futó vonalakkal, ami még sportosabbá, egyben még kecsesebbé teszi az RX megjelenését.
Ha közelről vesszük szemügyre, feltűnik, hogy az RX ezen fő stílusjegye – az F-Sport kivitelek kivételével – immár nem vízszintes, egyenes vonalakból épül fel. Ezek helyén olyan ‘L’ alakú elemekből kialakított rácsot találunk, amely párhuzamot von a Lexus SUV-kínálatának más tagjaival, ugyanakkor még karakteresebbé, még inkább háromdimenzióssá teszi a hűtőmaszkot. Ezen túlmenően mostantól eltér a rács alsó és felső részének kialakítása: a rácsozat iránya a központi emblémától kifelé haladva változik, ami a mozgás hatását ébreszti.
6. Látható tapadás
Az új RX benzinmotoros kiviteléhez rendelhető összkerékhajtású (AWD) rendszer optimális erőátvitelt kínál elinduláskor, illetve a legkülönfélébb tapadási- és útviszonyok mellett. A Lexus mérnökei kidolgoztak és bevezettek egy zseniális új nyomatékelosztási technológiát: a helyzet-specifikus szabályozási (SSC) rendszert. Ezen túlmenően a Lexusnál első ízben AWD üzemi állapotkijelzővel egészítették ki a multi-információs kijelzőt, így a vezető minden pillanatban tisztában lehet a rendszer működésével.
Az összkerékhajtás helyzet-specifikus szabályozású nyomatékelosztási rendszere egyszerűen aktiválható. Amennyiben csúszós útfelületen (például homokon vagy havon) szeretne álló helyzetből elindulni, a vezető a LOCK reteszelő kapcsoló megnyomásával a lehető legtöbb hajtóerőt juttathatja a hátsó kerekekre (gyorsítás során rendszerint ezen a tengelyen a legjobb a tapadás), így optimalizálva a tapadást és a vonóerő átvitelét. Amint a rendszer érzékeli, hogy a jármű egyenletes sebességgel halad, mérsékli a hátsó kerekekre juttatott hajtóerőt, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Az új RX az első olyan Lexus modell, amely a műszerfali multi-információs kijelzőn képes megjeleníteni a hajtóerő első és hátsó tengely közötti megoszlásának mértékét. Így a vezető magabiztosan és tájékozottan haladhat csúszós útfelületen.
7. Nyolcfokozatú sebességváltó az új Lexus RX-ben
2016-os bevezetésekor az RX volt a világ első olyan orrmotoros, elsőkerék-hajtású járműve, amelyet nyolcfokozatú automata sebességváltóval szereltek fel. A Lexus mérnökei a modellfrissítés során minden szempontból továbbfejlesztették ezt a forradalmi erőátviteli egységet. Az új nyolcfokozatú automata sebességváltó elődjénél szélesebb áttételi tartományban működik, ezért egyszerre takarékosabb és dinamikusabb annál. A szűkebben fokozott áttételeknek köszönhetően finomabban is vált, míg ívmenetben és egyenesben mutatott, kiemelkedő stabilitása révén magabiztosabban vezethető, pontosabban uralható a jármű. Egyes sportos sebességváltók folyamatos kapcsolgatással, hirtelen, rángató váltásokkal igyekeznek agresszív benyomást kelteni.
A Lexus RX új nyolcfokozatú automata sebességváltóját ezzel szemben olyan lineáris hajtóerő-szabályozási rendszerrel (LDM) szerelték fel, amelynek köszönhetően a rendszer minden fokozatban képes maximálisan kiaknázni a motor forgatónyomatékát. Ez nem csupán a gyorsítóképességet javítja, de a vezetési érzetet is. Amikor például a vezető egyenletes sebességű haladásból hirtelen gyorsítani szeretne, a rendszer az ehhez szükséges hajtóerőt magasabb fokozatban képes biztosítani. Így ritkábban kell visszaváltania. Amikor pedig mégis vissza kell kapcsolni, a rendszer automatikusan csökkenti a hajtóerőt. Az ebből adódó finom, lineáris lassítás a gázparancsokkal jobban összhangban álló, pontosabban kontrollálható vezethetőséget eredményez.
Idén is megválasztotta az év meghatározó autóit a brit What Car? autós szaklap. A megbízhatósági versenyben az RX modell olyan, mint a nemes vörösborok: míg újkorában 5 százalékuknál, öt év fölött már csak 4,3 százalékuknál fordult elő apróbb kellemetlenség – jellemzően a fékek környékén.