koronavirus covid vakcina oltas oltasi igazolvany tömeges oltás
(Fotó: jcomp/Freepik)

“A járványhelyzet szükségessé teheti a munkáltató számára, hogy tisztában legyen azzal, védettek-e már kollégái a koronavírus-fertőzéssel szemben. Az ehhez kapcsolódó személyes adatokat különös körültekintéssel kell kezelni, mert a jogellenes eljárás több millió forint bírsággal is járhat” – hívja fel a figyelmet az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás.

Különleges egészségügyi adatnak számít

A jelenlegi járványhelyzetben felmerül a kérdés, hogy a munkáltató jogosult-e kezelni a foglalkoztatottak koronavírus elleni védettségére vonatkozó adatait. Ezzel kapcsolatban a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) adott ki általános iránymutatást. A hatályos adatvédelmi szabályok alapján a munkáltatónak mindenekelőtt meg kell határoznia a személyes adatok kezelésének pontos célját és az adatkezelés jogszerűségét alátámasztó jogalapot. A védettség ténye – akár a betegségből felgyógyulás, akár az oltottság – a GDPR szerint a személyes adatok különleges kategóriájába tartozó egészségügyi adatnak minősül. Emellett a magyar munka törvénykönyve is szabályozza, milyen esetekben korlátozható a munkavállaló személyiségi joga.

A NAIH iránymutatása alapján a koronavírus elleni védettség meglétét a munkáltató csak:

• munkajogi,
  • munkavédelmi,
  • foglalkozásegészségügyi,
  • munkaszervezési okokból ismerheti meg.

Az adatkezelés célja csak az lehet, hogy a munkáltató megtehesse és meg is tegye a munkavállalók és a velük kapcsolatba kerülők élete és egészsége védelmében szükséges intézkedéseket. A munkáltató ezen adatkezelése járványügyi érdeket – mint jelentős közérdeket – is szolgál.

munkáltató koronavírus elleni oltás jogszabályok munkavállaló
A munkáltatónak munkakörönként kell mérlegelnie, szükséges-e az adatkezelés. Alacsony kockázatú munkakörök, például távmunka esetén ez nem indokolt, ugyanakkor természetesen szükséges lehet például egy Covid-osztály orvostechnikai eszközeinek karbantartója vagy egy szociális intézmény dolgozója esetén (Fotó: Freepik)

Mint ahogy a személyes adatok kezelésekor általában, most sem szabad figyelmen kívül hagyni az adattakarékosság elvét: csak olyan adatot lehet kezelni, amely a cél megvalósításához elengedhetetlenül szükséges és azzal arányos. Ilyen adat csak a védőoltást igazoló applikáció és a védettségi igazolvány lehet, de azokról a munkáltató másolatot nem készíthet, azokat nem tárolhatja és nem is továbbíthatja. A védettség tényén és időtartamán kívül a munkáltató semmilyen egyéb adatot nem gyűjthet és kezelhet jogszerűen.

A következő oldalon megtudhatod, mennyi lehet a büntetése a jogellenesen kezelt egészségügyi adatoknak.