Íme, minden idők legnagyszerűbb közúti versenyautói

Peugeot 205 T16 (1982-1986): csak szürkében volt elérhető

A rali-világbajnokság híres-hírhedt B-csoportjának szabálykönyve előírta, hogy a versenyautóknak egy legalább 200 darabos közúti szériára kell épülniük. Így született a Peugeot egyik legvadabb alapmodellje: a középmotoros, összkerékhajtású 205 T16, amely voltaképp csak az A- és B-oszlopok közötti szakaszában egyezett meg a városi kisautó hétköznapi kiviteleivel. A térhálós csővázból, illetve acél válaszfalakból konstruált szörny kizárólag szürke színben volt elérhető, a versenyautóból származó, 1.8 literes motor teljesítményét az utcai változatban 560-ról 200 lóerőre csökkentették.

peugeot_205_t16_8

Porsche 959 (1986-1988): 339km/h

Bevezetésekor a világ leggyorsabb közúti autójának (339 km/h) számított, ami nem csoda, hiszen egy B-csoportos rali-versenyautó homologizációs típusáról volt szó. A márka első turbómotoros, összkerékhajtású típusaként valódi mozgó laboratóriumnak számított, amelyből a kötelező 200 helyett 292 példányt értékesítettek. A közúti versenyautó 2.8 literes boxermotorja 450 lóerőt adott le.

porsche_959_coupe_8

Toyota GR Yaris (2020-): az elvetemült jószág

Aki azt hitte, hogy a kompresszoros Yaris GRMN után már nem tudja meglepni a világot a Toyota, az hatalmasat tévedett! Az új generációs városi kisautó WRC homológ különkiadása igazi elvetemült jószág. Tetejét 9 centiméterrel mélyebbre hozták, és karbon kompozit lemezre cserélték, az ajtók keret nélküliek, a hátsó futómű a Corollából származik. Az igazi különlegesség azonban az az összkerékhajtási rendszer, amely három különböző arányban (30:70, 50:50 vagy 60:40) osztja meg a hajtott tengelyek között a 261 lóerős, háromhengeres turbómotor 360 Nm-es nyomatékát.

toyota_gr_yaris_75

Toyota GR Super Sport (2020?-): hypercar osztályban indul

Zárjuk az összeállítást azzal, amivel elkezdtük, azaz az idén ősszel színre lépő Hypercar géposztály egyik képviselőjével. A GR Super Sport egyelőre csak koncepció, de minden jel arra utal, hogy a Toyota erre alapozza leendő versenyautóját. Míg az utóbbi a szabályok értelmében nem lehet erősebb 750 lóerőnél, a legalább húsz példányban készülő utcai verzió akár 1000 lóerős is lehet – a tanulmányautó legalábbis a világbajnok Toyota TS050 Hybrid hajtásláncát kapta meg.

toyota_gr_super_sport_concept_2

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3
4