Tíz meghatározó év után Matthias Hossann vette át a stafétabotot Gilles Vidaltól, a Peugeot vezető formatervezőjétől. Gilles Vidal minden kétséget kizárólag a Peugeot történetének egyik legnagyobb jelentőségű formatervezője volt. Távozása mégsem hagy űrt maga után: az örökébe lépő Matthias Hossann két éve ugyanúgy egy szenzációs jövőképpel hívta fel magára a figyelmet, mint annak idején a nagy előd. A márka legfrissebb termékei pedig már kettőjük közös szellemi gyermekeként jöttek világra.
Dizájn fordulópontok a Peugeot életében
A formatervezésben – ahogy tulajdonképpen a változó világ minden területén – egy-egy forradalmi jelentőségű lépésváltást hosszabb evolúciós folyamat követ, amelyet aztán szükségszerűen egy újabb revolúció zár le, hogy aztán elölről kezdődjön az egész folyamat. Az autóiparban a kezdetek kezdetéig visszatekintve ismerhetünk fel ilyen dizájn-fordulópontokat, amelyeket részben a technológiai fejlődés, részben az automobil társadalmi jelentőségéből és szerepéből adódó változások idéztek elő. Az esztétikai úttörők nevét már száz évvel ezelőtt is feljegyezte a történelem. Nézzük csak meg a dicső harmincas éveket: Marcel Pourtout a Peugeot 601 Éclipse megalkotásával írta be magát a dizájn nagykönyvébe.
A Peugeot 402 Andreau aerodinamikai tanulmány alkotójának kézjegye mellett annak nevét is magán viselte, mint ahogy Émile Darl’mat roadsterei nélkül is szegényebb lett volna a Peugeot korabeli palettája. A második világháborút követően filmsztároknak kijáró dicsőség és elismerés övezte az olyan formatervezőket, mint Sergio Pininfarina, és a személyéhez, illetve stúdiójához kötődő Peugeot modelleket (a 404-est, az 504 Coupét vagy a későbbi 406 Coupét)
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Gérard Welter, a Peugeot első legendás formatervezője
Az autógyártók saját formatervezői évtizedeken át asszisztensei voltak csupán ezeknek a független alkotóknak. Csak a közelmúltban, az egységes márkaarculat követelményének általánossá válásával léptek ki az árnyékukból. Szemléletes példája ennek Gérard Welter, aki 1960-tól 2007-ig, egész pályafutása alatt a Peugeot dizájnereként dolgozott. Ő rajzolta meg többek között a Peugeot 504 fényszóróit. A legenda szerint ezeket Sophia Loren igéző szemei ihlették. 1998-ban ő vetett véget a kiszervezett autódizájn korának, amikor egy személyben jegyezte a Peugeot 206-ost.
Már a kisautó elődjét, a zseniális Peugeot 205-öst is ő alkotta. Maga azonban talán a motorsportban elért eredményeire volt a legbüszkébb. 1988-ban különleges aerodinamikai csomaggal szerelt fel egy WM Peugeot P88 versenyautót, amely így elsőként lépte át a bűvös 400 km/óra sebességet a Le Mans-i 24 órás futamnak otthont adó Circuit de la Sarthe versenypálya legendás egyenesében, a Mulsanne-on.
Különleges koncepciójárművek kerültek ki Gilles Vidal kezei közül
Vidal elődeinél merészebben, egyszersmind nagyobb szabadsággal kezelte a formatanulmányokat, ezekre azonban nem ragyogó kiáltványként, hanem egyszerű vázlatként tekintett, amelyek feladatukat beteljesítve gyorsan elhervadnak. Tíz év alatt számtalan emlékezetes koncepciójárművet (köztük a semmihez sem fogható BB1-et) alkotott, ám egyiknél sem ragaszkodott ahhoz, hogy sorozatgyártásban megvalósítható autót teremtsen – ahogy fogalmazott, a Peugeot ügyfelei nem klónokat, hanem folytonos fejlődést és megújulást várnak.
Koncepcióival ezért egy-egy konkrét feladatra, problémára, kihívásra keresett és talált válaszokat. Ezeket a részmegoldásokat aztán már biztos kézzel vezette át sorozatgyártásba. Ő kezdte el valódi prémium tartalommal megtölteni a márkát. És az ő nevéhez köthető az i-Cockpit vezetői környezet koncepciójának a kidolgozása és megvalósítása. Vallotta, hogy a formatervezés több felszínes kommunikációnál: tartalommal kell azt megtölteni.
A Peugeot márka jelenlegi formájában Gilles Vidal teremtménye, a jövővel kapcsolatban azonban éppen az a tanulmányautó vetette fel a leginkább érdekfeszítő, legmesszebb vezető kérdéseket. Ez pedig a frissen kinevezett utódja, Matthias Hossan nevéhez köthető.
A cikk a következő oldalon az utód bemutatásával folytatódik.
Kicsoda Gilles Vidal utódja?
Vidal utódja, a most 40 éves Matthias Hossan tervező hét éven át vezette a márka koncepciójárművekkel foglalkozó részlegét. Neki köszönheti a világ a 2018-es Peugeot e-Legend kupét: egy önvezető technológiákkal felvértezett, tizenhét nyelven beszélő elektromos járművet, amely a jövőbe tekintő műszaki megoldásait múltidéző formajegyekkel kombinálta.
Szépséges kétajtósával Hossan olyan dilemmáknak adott hangot, amely már az autóhasználók egy vadonatúj generációját foglalkoztatják, és nem félt olyan részletekre helyezni a hangsúlyt, amelyek talán csak öt, tíz vagy tizenöt év múlva válnak kereskedelmi szempontból relevánssá.
Alighanem erre a látnoki szemléletre utalt Jean Pierre Ploué, a Peugeot anyavállalatának, a PSA csoportnak a vezető dizájnere, amikor Hossant « korosztálya egyik legtehetségesebb formatervezőjének » nevezte, aki « eddig is ragyogó fénnyel világította meg a Peugeot előtt álló utat, és aki mostantól a márka ügyfeleinek szolgálatába állíthatja képességeit ».
Illusztrációk: Peugeot