home office távmunkavégzés távmunka
Az otthoni munkavégzés szabályozását célzó friss kormányrendelet alapján a foglalkoztató már nem dönthet egyoldalúan a home office bevezetéséről; fotó: Freepik/yanalya

Sokan szorultak home office-ba az elmúlt időszakban, ezt ki könnyebben, ki nehezebben viseli, a távmunkavégzés szabályai ráadásul sokszor nem egyértelműek. Összeállításunkban eloszlatjuk a kételyeket, és átnézzük a tudnivalókat, amelyek közül az egyik legfontosabb: a munkáltatónak meg kell győződnie, hogy a dolgozói rendelkeznek a távmunkához szükséges feltételekkel, amiről akár személyesen is megbizonyosodhat.

A távmunkavégzés szabályai: fotókat is bekérhet a munkáltató

Az otthoni munkavégzés kapcsán bevezetett átmeneti szabályozások mellett sem lehet megfeledkezni arról, hogy a könnyítések mellett vannak alsóbb szintű jogszabályok és részletszabályok, amelyeket változatlanul be kell tartani. Ezek az előírások többek között a munkahelyi szék és a munkatér méreteit, sőt még a szükséges fényforrások paramétereit is meghatározzák. A feltételek teljesülését a munkáltatónak ellenőriznie kell. Kötelező meggyőződnie arról is, hogy adottak a távoli munkavégzéshez szükséges körülmények a beosztottak számára. Erről a foglalkoztató akár személyesen is megbizonyosodhat vagy kérhet a helyszínről fotókat. A cég nyilatkozatot is igényelhet az alkalmazottól, amihez a munkavállaló által készített képeket is bekérhet.

home officeban dolgozo ferfi
A részletszabályok figyelmen kívül hagyása egy vitás helyzetben komoly pénzügyi következményekkel járhat; fotó: Freepik

„A foglalkoztatók számára a távmunkavégzés friss veszélyhelyzeti szabályozása valóban rugalmasságot biztosít, amelynek egyik fontos eleme, hogy nincs szükség a munkaszerződés módosítására annak alkalmazásához. Fontos tudni, hogy a távmunka elrendelésének szabályai eltérnek a tavaszi intézkedésektől. Míg tavasszal egyoldalúan is elrendelhette a foglalkoztató a távmunkavégzést, addig a mostani vészhelyzethez kapcsolódó intézkedések hatására a munkáltató és a munkavállaló megállapodással dönthetnek a home office mellett” – mondta dr. Nyitrai Tibor, a Bán és Karika szakértője.

A távoli munkavégzésre vonatkozó közös megállapodás részleteit nem határozza meg a jelenlegi szabályozás. Azonban a későbbi vitás helyzetek elkerülése érdekében érdemes minden részletet írásba foglalni. Így későbbi vitás helyzetben sem kell tartani kellemetlen, akár súlyos pénzügyi következményektől.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •