Egy “központi agy” kerül az autókba
Sokak szerint a szoftver alapú járműveké (software defined vehicle, SDV) a jövő. Ezek olyan autók, amelyek – bár természetesen rendelkeznek az összes hagyományos, mechanikus fődarabbal – nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális szolgáltatásokra, és azok folyamatos frissítésére. Ennek az átállásnak alapvető feltétele a vezérlőrendszerek újraértelmezésre. Míg eddig minden elsődleges fedélzeti rendszert külön-külön vezérlő egységek működtettek, a szoftver alapú járművekben ezeket kiváltja egy központi agy: egy szuperszámítógép, amely villámgyorsan, összehangoltan képes vezérelni az összes járműfunkciót.
Amellett, hogy ezzel felgyorsítható a fejlesztés és a gyártás, csökkenthető az alkatrészek száma és ezzel összefüggésben a járművek tömege és a meghibásodási lehetőségek száma is. A lényeg azonban nem csak ez, hanem az új magaslatokba emelkedő funkcionalitás. Az egyre fejlettebb vezetőtámogató szolgáltatások, teljes vagy részleges önvezető rendszerek működése például egy bizonyos ponton túl nem fejleszthető tovább a hagyományos informatikai architektúrával. Hatalmas adatállományt kell begyűjteni, rendszerezni és kiértékelni, rendkívül gyorsan és a nullához közelítő hibahatárral, és erre egyszerűen nem alkalmasak a jelenlegi rendszerek.
Gyártóüzem egyenesen a jövőből
Gőzerővel készül erre az átállásra a Toyota-csoport: már fejlesztik az Arene névre keresztelt, új generációs operációs rendszert, az ezt futtató, fejlett központi számítógépeket pedig a Denso fogja gyártani a világ talán legfejlettebb ilyen jellegű üzemében. Olyannyira modern ez a gyár, hogy még el sem kezdték építeni: az alapkövét valamikor az idei évben fogják letenni, a 69 milliárd japán jen (173,4 milliárd Ft) beruházási értéket képviselő létesítmény a 2028-as pénzügyi évben kezdheti meg a termelést.
Ha az itt készülő termékek innovatívak, a gyártóüzem maga a megtestesült science fiction. A termelés teljes folyamata, a nyersanyagok bevételezésétől kezdve a telephelyen belüli logisztikán át a gyártásig és a csomagolásig minden 100 százalékban automatizált lesz ugyanis: a non-stop működő gyárban egyetlen ember sem fog dolgozni, minden feladatot robotokra bíznak. A folyamatokat kezdetben speciálisan felkészített munkatársak fogják felügyelni a távolból, 2030-ra azonban ezen is túllép a Denso, és innentől emberi beavatkozás nélkül üzemelhet a gyár – pontosabban gyárak, hiszen a Denso vadonatúj termelési koncepcióról beszél, amelyet idővel más partnereivel is be kíván vezetni.
A Denso a Toyota-csoport tagja, ám távolról sem a Toyota Motor az egyetlen ügyfele. Ellenkezőleg: a Denso bevételeinek nem egészen a felét teszik ki a Toyota megrendelései.
Ezt se hagyd ki: