A Skoda Kodiaq nem csupán egy autó: úgy ötvözi a modern dizájnt, a csúcstechnológiát és a kiváló teljesítményt, hogy minden utazás különleges élmény vele. Akár a városi dzsungelben navigálunk, akár a vidéket hódítjuk meg, az egy hetes tesztidőszak után bátran ki merjük jelenteni: a Kodiaq minden helyzetben megállja a helyét. Sokoldalúságával a családok kedvence és ez nem véletlen. A Kodiaq ráadásul teljesen felülírta a 7 üléses modellekről alkotott kevésbé pozitív benyomásainkat.
Miért szeretjük a Skodát?
Valljuk be, a Skoda modelljei méltán népszerűek: kiváló ár-érték arányt kínálnak, megbízható és megfizethető autóként élnek a köztudatban. Az autók belső tere és praktikus kialakítása pedig különösen vonzó a családok számára. A legújabb modellek természetesen egy csomó modern technológiai funkcióval és fejlett biztonsági rendszerrel is fel vannak szerelve. A márka az elmúlt években a tartósságáról és megbízhatóságáról is meggyőzte a vásárlóit, ami hosszú távon is vonzó választássá teszi az autóit. És nem szabad elmenni amellett a tény mellett sem, hogy az utóbbi években a Skoda egyre nagyobb hangsúlyt fektet a stílusos dizájnra és elegáns megjelenésre, ezzel pedig még több vásárlót sikerül megnyerniük. Jelenleg a Kodiaq a Skoda egyik zászlóshajója, amit teljesen megértünk azok után, hogy egy hétig mi is megtapasztalhattuk, mit nyújt az autó teleextrázott változata összkerék-meghajtással.
Hét üléses robosztus óriás
Az autó méretét jól tükrözi, hogy mellé állva szinte elveszek. 😀 Egyébként teljes szemfényvesztés, amit ez az autó művel, mert elsőre kívülről mégsem gondolnánk, hogy a 7 üléses változattal van dolgunk. Belül pedig olyan tágasnak érezzük, hogy nem értjük, hogy lehet „csak” ekkora. Az autó dizájnja modern és elegáns, miközben megőrzi a Skoda hagyományos stíluselemeit. Az elején található LED fénycsík és a kristályhatású fényszórók különlegesebbé teszik a modellt. Külső megjelenése finom változásokon ment keresztül az előző generációhoz képest. A krómperem keskenyebb lett, a hűtőmaszk nagyobb, és a szerintem ultra menő aerodinamikus Skoda-felnik is megjelentek az autó 20 colos kerekein. A hátsó lámpák kalapácsfej formára hajaznak, modern és sportos megjelenést kölcsönözve az autónak.
Praktikum a köbön és még azon túl
A Kodiaq belső tere eszméletlenül tágas és jól felszerelt, leginkább a SuperB-re hajaz. Már a középkonzolon is praktikus tárolókat találunk – benne a kis téglatest kijelzőtisztítóval, de van két kamrás vezetéknélküli telefontöltő is-, de ezekből az autó más pontjain sincs hiány. A tesztmodellben az első ajtókban kárpitozott zsebeket és kiskukát is kaptunk, valamint érdemes kiemelnünk a dupla kesztyűtartót. Háromzónás klímaberendezést – tekerhető, fizikai gombokkal -, fűthető, szellőztethető üléseket – ezeket is ezen a háromtárcsás kezelőn állíthatjuk – és kulcs nélküli indítást is találunk benne. A három gombos panel azért érdemel még külön említést, mert a középső gomb funkcióit egyéni preferenciánk alapján állíthatjuk be. A hét üléses konfigurációt végre úgy sikerült összehoznia egy gyártónak, hogy nem kell érte extra kompromisszumokat hozni. Az ülések elrendezése 2+3+2 szabadon, rugalmasan variálható és nem csak elméletben. A lábtér és fejtér a középső sorban is hatalmas, az itt található üléseket pedig még dönthetjük is, ha esetleg félig „fekve” utaznánk. Sőt, a két szélső üléshez ülésfűtés is járt a tesztmodellben. Középen praktikus tárolót találunk lent a padlón is, amit könnyedén kipattinthatunk.
Tényleg nagyon egyszerűen átalakítható az autó és annyi praktikus apróságot is beletettek, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Imádtuk az ajtón nyitáskor megjelenő „élvédőt”, amivel elkerülhető, hogy leverjük a mellettünk parkoló autót, de legfőképpen megóvjuk a sajátunkat – ez a kiegészítő opcionálisan rendelhető, de kérdés nélkül kérnénk. Az ajtókba épített hangulatfény pedig azt is jelzi a bent ülőnek (piros színnel), ha nem csukta be rendesen az ajtót. Az első ülések fejtámlája alatt tablettartót találunk, de a beépített napellenzőért is csak hálát adhatunk. Ahogy a Skodától már megszokott első ajtó könyöklőjébe rejtett esernyőéért is. Hogy ez másnak hogy nem jutott még eszébe?
A 7 üléses változat tényleg praktikus csomagtérrel rendelkezik, nem csak papíron. Legkisebb kapacitása 370 liter, ekkor mind a hét ülés használatban van. Maximálisan pedig kb 2600 literre bővíthető, amikor a hátsó ülések lehajtva vannak, így már szinte egy lapos furgonnal lesz dolgunk. Az ülések további variálásával 845-910 literes térrel számolhatunk. Nagyobb családi kirándulásokhoz vagy hosszabb utazásokhoz garantáltan elegendő a hely. 7 ülés használata esetén azért egy klassz tetőbox beszerzése hosszabb utakra mindenképpen javasolt. A csomagtérben amúgy annyi kiegészítőt – pl. akasztók, 12 V aljzat, gomb a kihajtható vonóhoroghoz, plusz térelválasztók – és variálhatóságot kapunk, hogy egy órát is el lehetne tölteni mindennek a felfedezésével.
A belső térben a prémium anyaghasználat egyébként egyből szembetűnik, látszik hogy a Skoda a portfoliója egyik csúcsmodelljét készítette el a Kodiaq-kal. A tesztautóban fekete/szürke bőrbelsőt kaptunk, ami kicsit egyhangúvá tette a belteret, saját használatra izgalmasabb variációt választanánk. Az ülések hosszabb úton is kényelmesek. Természetesen az autó a legújabb technológiai megoldásokkal van felszerelve, beleértve a 13 hüvelykes érintőképernyőt és a fejlett vezetéstámogató rendszereket.
Mindent beleraktak, hogy üssön
A tesztautóban kétliteres, 193 lóerős dízelmotor dolgozott. Az összkerékhajtás és az automata váltó – aminek karja egyébként a kormányra került – kombinációja sima és kényelmes vezetési élményt nyújt. Bár a Kodiaq nagyobb SUV, méreteit meghazudtolóan jól manőverezhető a városi forgalomban. Jó a kilátás és a magas üléspozíció pedig segít könnyen belátni a forgalmat. A parkolás sem jelent kihívást vele, köszönhetően a parkolószenzoroknak és a tolatókamerának, amik tökéletesen működtek a tesztmodellben. Az automatikus parkolóasszisztens funkció pedig különösen hasznos a szűk városi parkolóhelyeken.
Az összkerékhajtás és a 7 sebességes automata váltó kombinációja sima és kényelmes vezetési élményt nyújt. Az autó méretéhez képest viszonylag gyorsan reagál a gázpedálra, ami különösen hasznos a városi forgalomban való gyors manőverezéshez. A Kodiaq számos fejlett biztonsági és technológiai funkcióval van felszerelve, beleértve például az adaptív tempomatot, a hegymenet-, a sávtartó-, a vészfék asszisztenst vagy a parkolóasszisztenst, de ezek csak az alapok. Az infotainment rendszer könnyen kezelhető, átlátható, hiba nélkül működik és minden olyan funkciót magában foglal, amire hétköznapi használatnál szükségünk lehet.
A Skoda Kodiaq a gyártó leírása alapján jól teljesít off-road környezetben is – bár mi ezt a teszt alatt nem próbáltuk. Az egy hetes vezetés alatt tapasztaltak alapján azonban hiszünk a Skodának, a 4×4 rendszer egészen biztos, hogy megfelelően biztosítja a tapadást és stabilitást különböző terepviszonyok között. A nagyobb hasmagasság miatt pedig az alváz sérülésétől sem kell tartani durvább terepen sem.
Az autó hivatalos üzemanyag-fogyasztási adatai 4,5 – 8,2 l/100 km. Vegyes fogyasztásra kijöhet a matek, de az is inkább a felsőbb határon. Mi városban 9 literes, vagy picit afölötti fogyasztást mértünk, autópályán viszont közelítettünk a 6,5 literhez, ami valljuk be, igazán kedvező érték egy ilyen méretű SUV esetében.
Nem olcsó, de ár-érték arányban szinte verhetetlen
A Skoda Kodiaq 7 üléses változata ideális választás nagyobb családok számára, akik kényelmes és praktikus SUV-t keresnek a mindennapokra. Ezt az autót tényleg egyszerre tervezték hétköznapi használatra és hosszabb utakra. Népszerűsége töretlen és ez nem véletlen. A könnyebb és közepes nehézségű terepviszonyokkal is egészen biztosan megbirkózik, ezért ha időnként szeretsz a családdal vagy barátokkal kalandozni a városon kívül is, a Kodiaq kiváló társad lesz és garantáltan el is fértek benne.
Az áltatunk tesztelt, SportLine felszereltségű összkerék meghajtásos, 2 literes 193 lóerős, extrákkal telepakolt autó ára jelenleg körülbelül 25 millió forint. Extrák nélkül már 20 millió körül elérhető. Megvásárolható még 1,5 literes TSI, mild-hibrid motorral, első kerékmeghajtással és 2 literes dízel verzióban ugyanilyen teljesítménnyel, valamint plug-in-hibrid verziókban. Felszereltségből a Selection és SportLine közül választhatunk, vagy vihetjük az RS-t, de azt csak 2.0 TSI 4X4 DSG változatban.
Ezt se hagyd ki:
- A Škoda fenntartható HVO üzemanyagra váltott egyes modelljeiben
- MARSO Kaland – ahol egy gumicsere is lehet élmény!
- A dolgozók háromnegyede szerint a munkája egy része automatizálható lenne