Amikor először megláttam a sötétkék BMW 430d xDrive Gran Coupét, egyből megfogott a sportos sziluett. Jól áll neki a kortárs képzőművészeti alkotásokat idéző hátsó fényszóró is. Aztán a tökéletes sportos egyensúlyt megtöri egy régi ismerős hang: ebben dízelmotor van…
Dinamikus kortárs szépség
A BMW 4-es Gran Coupé az egyik legszebb kupé-sziluettel rendelkező autó a piacon. Az arányai tökéletesek, az autó kiállása határozott, és csak annyira erőszakos amennyire az szexi…
Az M Sport csomag nagyon jól áll neki. Brutálisan szépek a felnik és kivillanó piros féknyergek, de még a szolidabb ívek is inkább olyanok mint egy szépen simuló zakó, amely gondosan elrejti az atletikus vonalakat.
Az autó aerodinamikai kialakítása nemcsak esztétikai szempontból lenyűgöző, hanem praktikumot biztosít. Az ötajtós kialakításnak köszönhetően a hátsó ajtó teljesen felnyílik, feltárva a tágas, 470 literes csomagteret. Ráadásul a sportos vonalvezetés ellenére a hátsó ajtókon keresztül sem túlságosan kalandos a bejutás. Az ajtók természetesen keret nélküliek.
Belső: High-tech kényelem
Behuppanva a Gran Coupé utastérbe, rájövünk családok számára előnyösebb választás egy háromajtós coupénál, amiről benzines erőforrással készítettünk tesztet. Valósággal hívogat a külső kék színnel kontrasztos világos bőrkárpit, „nagyon vezetni akarom” érzést kölcsönöz a kormány és a kezelőszervek. Különösen megragadó a váltó kristályszerű mivolta, ezzel csempészve némi nőiességet az utastérbe.
A világos bőrkárpitozású ülések nemcsak elegánsak, hanem kiváló oldaltartással és állítható combtámasszal rendelkeznek, így minden utazás kényelmes élménnyé válik. A világos színű kárpit ugyanakkor „sértődékeny” különösen a kék színű farmer tud nyomot hagyni a lelkivilágán… 😊 Kiemelendő, hogy az első ülések oldaltámasztása is állítható ebben az M-es modellben, ami különösen kanyargós úton segít bennünket versenyautós hangulatban és egyben a helyünkön tartani.
A hátsó ülések is kényelmesek, és éppen elegendő lábteret biztosítanak a felnőttek számára. Gyerekfronton sem kell kompromisszumot kötni, az első ülések olyan távolságra vannak, hogy a gyerkőcök csak szándékosan nyújtott lábbal érik el az első ülések hátulját, hogy aztán jól összekoszolják… Nem lehetetlen küldetés, de azért erőlködniük kell…
A BMW ívelt kijelzős, meglehetősen gyors és szép képet adó infotainment rendszerét a sokadik teszt után kezdem intuitívabban kezelni de továbbra is a sok alkalmazás és a középkonzolon csökkentett fizikai kapcsolók szerintem nem jó irányt képviselnek. A Harman Kardon audiorendszer tiszta hangzást biztosít, így a zenehallgatás valódi élményt nyújt ebben a modellben. Kiemelem a tolatókamerát, amely mint egy izgalmas filmben ráközelít a jelenetre: most, mindjárt nekimész a virágágyásnak! 😊
Kénköves pokol egy mai dízel?
És akkor elérkezünk ahhoz a pillanathoz, amikor életre keltjük a szarvak helyett két füstölgő kipufogócsövet a fején viselő ördögöt: a dízelmotort. Aztán egy kicsit meglepődünk. A hathengeres motor mély, kellemes orgánuma alig hallható, különösen bemelegedés után. A 286 lóerős teljesítmény és a 650 Nm-es nyomaték lenyűgöző dinamikát biztosít az autónak, igazából keresem csak a szavakat…
A BMW 430d 5,3 másodperc alatt van 100-on, ami két évtizede még a Maseratik és az M-es csúcs BMW-k világa volt. Ma meg itt vagyunk egy hétköznapinak szánt dízelben. Elképesztően fölényes és rugalmas autó ezzel a motorral. A nyers gépiesség helyett egyfelöl kényelem másfelől vadállati ösztönök költöztek belé és ezeket rendre felébreszti bennem is vezetés közben. Tiszta szépség és szörnyeteg történet… A közlekedésem nem minden pillanatára vagyok feltétlen büszke, de pokolian élveztem minden percet. Vártam, hogy újra és újra csavarjak vele egyet a szerpentinen és azon kaptam magam minden barátomat megautóztatom, csak mehessek még többet és többet.
Az autó “bolondbiztos”: az xDrive összkerékhajtás gondoskodik róla, hogy minden helyzetben maximális tapadást biztosítson. Kicsit azért engedi riszálni a farát egy kanyarból történő kigyorsításnál, hogy azért úgy érezzük igazi BMW-s vagányok vagyunk, de időben véget vet a játéknak mielőtt felkérnénk a szalagkorlátot is egy táncra… Mindezt pedig úgy tehetjük meg, hogy teszthét végén, többszáz kilométeren túl, még mindig 357 km a megtehető hatótáv, összesen kb. 800 km-t mehetünk vele egy tankkal!
Kényelem a sportosság szorzatával egyenlő takarékosság?
A budapesti és a magyarországi útviszonyok sem hozzák zavarba az BMW 430d futóművét: az adaptív M Sport futómű meglepően jól elnyeli az út egyenetlenségeit, így sem az aknafedelek, sem a kisebb gödrök nem borzolják az utazás komfortját. Ez a ritka kincs szerintem nagyon sok mérnöki munkaóra eredménye.
A fogyasztás tekintetében is kellemes meglepetés ért: autópályán 5-6 literes átlagfogyasztást sikerült elérni, városban nagyon tiporva is 7-8 között tudott maradni, ami egy ilyen teljesítményű autótól igazán figyelemre méltó eredmény. Dízelsége miatt különösen hosszú utakra lehet ideális választás a BMW 430d.
A BMW 430d xDrive Gran Coupé alapára a BMW magyarországi honlapja szerint 21 500 000 forinttól indul, azonban a különböző extrák és felszereltségi csomagok hozzáadásával ez az összeg könnyen nagy lépésekben növekedhet. A tesztautó nagyságrendileg ennél 5 millió forinttal került többe. Figyelembe véve az autó által nyújtott tényleg frenetikus vezetési élményt és kényelmet, ez az ár teljes mértékben indokolt a mai piaci viszonyok között.
Összegzésképpen elmondhatom, hogy a BMW 430d xDrive Gran Coupé mély benyomást tett rám. Ezt a vezetési élményt manapság kevés autó tudja ilyen intenzíven átadni. Soha nem gondoltam volna, de kicsit azt hiszem beleszerettem, de ez maradjon köztünk… 😉