Kezdőlap Autók Autóvilág Lehet-e még az évtized fejlesztése az önvezető autó?

Lehet-e még az évtized fejlesztése az önvezető autó?

Magyarországon az önvezető autózás még messze van a közúti forgalmi használattól; fotó: Freepik/onlyyouqj

Az autóipar már éppen kilábalt volna a korábbi gazdasági válságból, de a kereskedelmi háborúk és a 2020-as világjárvány újabb csapást mért rá. Az Európai Unió szabályozása is változást követelt. Az elektromobilitásra való ösztönzéssel nem csak a szemléletben, de finanszírozásban is máshova került a hangsúly: az önvezetők autók háttérbe kerültek az e-autóval szemben.

Miért szorult háttérbe az önvezető autók fejlesztése?

A Brexit, és ezzel együtt a globális kereskedelmi- és vámháborúk miatt már 2019 végére jelentősen visszaesett az autók iránti kereslet. Emellett a kínai piac csökkenése, és az onnan érkező alkatrészek hiánya is nagy kárt okozott. További fordulatot jelentett a 2020. január 1-jétől érvényes WLTP-szabályozás is. Ez alapján a gyártók autóinak flottaszinten kilométerenként 95 grammos CO2-kibocsátásnak kell megfelelniük. Ellenkező esetben súlyos adókat szabnak ki rájuk. Gyors változtatásokat kellett eszközölniük a vállalatoknak ahhoz, hogy továbbra is piacképesek maradhassanak. Az EU szabvány azonban rákényszerítette őket arra, hogy az újonnan piacra kerülő személygépjárművek károsanyag-kibocsátását csökkentsék. Ezzel az elektromos autók fejlesztése megkerülhetetlenné vált számukra. „Az autóipari válság és a már-már kötelező szemléletváltás miatt az önvezető autók fejlesztése háttérbe szorult, amit tetézett a koronavírus-járvány kirobbanása is. A gyártók nem tudják tovább finanszírozni a fejlesztő startupok tevékenységeit. 2020 közepére csak azoknál a vállalatoknál folytatódott aktívan a munka, ahol az önvezető rendszer kiépítése és az autógyártás is egy kézben van.” – mondta el Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezető igazgatója.

A Tesla közel jár az úgynevezett ötödik szintű technológiához; fotó: flickr

Kiemelte azonban, hogy a hangsúlyt sok helyen át kellett helyezni a teljesen önvezető járművekről a vezetés automatizáló és a részleges önvezető rendszerekre. Ezek biztonságát igyekeznek a gyártók kiépíteni, továbbá megfizethetővé tenni. Emiatt az eddig 2030-ra jósolt, forgalomban is megjelenő önvezető autók bevezetése az IDTechEx tanulmánya szerint várhatóan 2040-re lesz megvalósítható.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

Élen jár a Tesla és a Baidu

A fent említett teljesen automata rendszer fejlesztése kevés gyártónál maradt továbbra is célkitűzés, zászlóshajóként a Tesla vagy a Baidu említhető. Előbbi autógyártó a napokban bejelentette, hogy nagyon közel jár az úgynevezett ötödik szintű, vagyis emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, teljesen önvezető technológia kifejlesztéséhez. Ha nem csupán hírverés és tényleg beérnek a számításaik, még idén bemutatják az önvezetésre képes autót. A Baidu, a kínai Google-ként is emlegetett vállalat a járványhelyzet alatt közúti forgalomban is tesztelte a négyes szintű önvezető flottáját. Autóik szabályozott területen belül, sofőr nélkül is képesek voltak működni. A Kínában üzemelő járművek kiemelt szerepet játszottak az érintésmentes időszak alatt. A Baidu flottája gyógyszer-, élelmiszer- és személyszállításban segédkezett. Ezek alapesetben mind a városlakók napi rutinjának részét képezik. Az önvezető autók azonban egy sokkal higiénikusabb megoldást biztosítottak ezek elvégzésére a kritikus időszak alatt.

Korábbi becslések szerint az Európában autóval megtett kilométerek 40%-át hamarosan az önvezető megoldások adják; fotó: Pixabay/David Bruylond

A következő évtizedig várniuk kell az önvezető autók rajongóinak

Magyarországon az önvezető autózás még messze van a közúti forgalmi használattól és attól, hogy a mindennapi élet szerves részévé váljon. A küszöbön álló válság várhatóan még messzebbre tolja ennek bevezetését, a carsharing szolgáltatókkal viszont egy lépéssel előrébb jár már a főváros. A GreenGonál továbbra is úgy gondolják, hogy a carsharing az önvezető autókkal még nagyobb kényelmet jelenthet majd a felhasználóknak, hiszen egy pillanat alatt háztól-házig szolgáltatássá bővülhetnek, és megszűnhetnek a jelenlegi területi korlátok. Ez azonban a mostani állás szerint sokkal inkább a következő évtized zenéje „Ahhoz, hogy évek múltán az emberek biztonságban és nyugodtan üljenek be egy önvezető autóba, az kell, hogy most, egy szintén még gyerekcipőben járó szolgáltatási modellt is mindennapiként kezeljenek. Ha sikerül a carsharinget elérhetővé és érthetővé tennünk, illetve széles körben integrálni tudjuk az utazók rutinjába, akkor az önvezető autó innovatív technológiájához is bizakodva fordulnak majd az emberek” – mondta el az ügyvezető.