Kis-Hontvári Dorina ergonómus a győri Audi Hungaria gyárában. Nap, mint nap azon dolgozik, hogy olyan munkahelyi környezetet biztosítson a munkatársaknak, amiben hosszú távon is jól érzik magukat. Mit csinál pontosan egy autóipari ergonómus? Mennyire női ez a szakma? Az interjúból kiderül.
Hogyan lesz valakiből ergonómus? Mi inspirálta, hogy ezt a szakmát válassza?
Korábban munkavédelmi mérnökként dolgoztam, két évig foglalkoztam ergonómiával, így nem volt idegen tőlem ez a szakterület. A véletlen műve, hogy a szülési szabadságról ebbe a munkakörbe kerültem.
A beszélgetés a követező oldalon folytatódik.
Mit csinál pontosan egy ergonómus? Mindezt a motorgyártás területén hogyan kell elképzelni?
Egy ergonómus feladata olyan munkahelyek kialakításának támogatása, amely a munkatársak egészségének hosszú távú megőrzését szolgálja. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a motorgyártás területeit támogatom annak érdekében, hogy a lehető legergonomikusabb munkahelyeket hozzuk létre. Erre nem csak a már üzemelő gyártósorokon van szükség, hanem szerencsére projektfázisban is egyre nagyobb hangsúlyt kap az ergonómia.
Amikor az ergonómia mellett döntött, tudatosan jött az autóipar is, vagy inkább a sors keze, hogy ezen a területen kezdett dolgozni?
Elsődleges szakmámat tekintve biomérnök vagyok, és először a kutatásban próbáltam elhelyezkedni. Néhány év elteltével azonban rájöttem, hogy a labor világa számomra egyhangú, inkább emberekkel szeretnék dolgozni, és valamilyen módon a munkájukat támogatni. Mivel Győrben nőttem fel, az Audi mindig is vonzott. Így miután az egyetemet elvégeztem és hazaköltöztem, kézenfekvő választás volt, hogy itt próbáljak meg elhelyezkedni, ami szerencsére sikerült is.
Mennyire női szakma az ergonómus? Mekkora a női munkavállalók aránya ezen a szakterületen?
Magyarországon jelenleg nem lehet ergonómus végzettséget szerezni. Ezt a pozíciót többnyire orvosok, gyógytornászok, ipari mérnökök és munkavédelmi szakemberek töltik be. Én az utóbbi végzettséggel rendelkezem. A motorgyár termelésirányítási területén az ipari mérnökökkel dolgozom együtt, de minden említett szakterülettel szoros a munkakapcsolatom. Az ipari mérnökök és a munkavédelem kollégái túlnyomórészt férfiak, míg az orvosok és gyógytornászok esetében magasabb a nők aránya. Ha a konszern többi telephelyét is nézzük, nagyjából 70–30%-os az arány a férfiak javára.
Hogyan kell elképzelni egy ergonómus munkanapját?
Ez a legizgalmasabb az egészben: nincs két egyforma napom. A tevékenységeim nagyon szerteágazóak: egyik nap a munkatársakat oktatom, másnap sortervezési projekteken dolgozom és bejárásokon veszek részt, ezt követően pedig exoskeletonokat (munkavégzést segítő eszközöket) tesztelünk a gyártóterületeken. Akár tréninget tartok, akár megbeszélésen vagyok, vagy épp prezentálok egy témát, egy dolog közös mindegyik tevékenységben: azon dolgozom, hogy a munkatársak megismerjék az ergonómia fontosságát, és számukra a legoptimálisabb és ergonómiai szempontból legmegfelelőbb munkahelyeket hozzuk létre. Ezt a tudást a privát életükben is kamatoztathatják.
Melyik munkafolyamat, tevékenység a kedvence?
A gyártósorokon érzem magam igazán otthon. Az irodából nem lehet segíteni a területeknek és javítani a munkahelyek ergonómiáját. Ehhez szükség van folyamatos bejárásokra és jó kapcsolatra a munkatársakkal, hiszen ők dolgoznak az idejük legnagyobb részében az adott munkahelyen, ezért ők érzik igazán, milyen folyamatokon lehetne javítani. Emellett nagyon szeretek oktatást tartani a kollégáknak, amelyből kölcsönösen profitálunk: én megismertethetem velük az ergonómiával kapcsolatos tudnivalókat és a gyárspecifikus előírásokat, cserébe ők is beavatnak a saját területük folyamataiba, amit később a helyszínen is meg tudok vizsgálni.
Az interjú a következő oldalon folytatódik.
Érezte valaha, hogy nőként nehezebb érvényesülni az autóiparban?
Amikor az Audi Hungariához kerültem, 23 éves voltam: fiatal és zöldfülű. Nagyon sokat kellett azon dolgoznom, hogy legyen súlya a mondanivalómnak. Ehhez magabiztos fellépésre és a szakmai tudásom elmélyítésére volt szükség. Azt hiszem, ha ezekkel rendelkezel, akkor teljesen lényegtelen, hogy milyen iparágban dolgozol. Ha igazán akarod és teszel érte, idővel kivívod magadnak az elismerést.
Az autóiparon belül van olyan szakterület, amelyet még szívesen kipróbálna?
Szerencsés helyzetben vagyok, mert azokon a szakterületeken dolgozhattam, amikre pályáztam. Első diplomámat a BME vegyészmérnöki karán szereztem, ezért a lakkozó mindig is közel állt hozzám. Úgy gondolom, hogy a rugalmasság elengedhetetlen tulajdonság annak érdekében, hogy lépést tudjunk tartani a folyamatos változásokkal. Szeretem a kihívásokat, így ha évek múltán adódna a lehetőség, a szakmai szempontok mérlegelése után el tudom képzelni, hogy az Audi Hungarián belül más szakterületen folytassam a pályafutásomat. Konkrét elképzelésem azonban nincs: egyelőre eszem ágában sincs váltani, szeretem a munkám.
Amikor valaki megkérdezi, mivel foglalkozik, és meghallják, hogy ergonómus, ráadásul az autóiparban, méghozzá a motorgyártásban, mit szólnak?
Eddig senki nem lepődött meg rajta, de az esetek többségében el kellett mesélnem, pontosan mivel foglalkozom, és ez a tevékenység milyen feladatokkal jár. Manapság az ergonómia egyre nagyobb hangsúlyt kap a munka világában, így az emberek többségénél azt tapasztalom, hogy találkoztak már a fogalommal.