Számos olyan sportágat ismerünk, amelyekben főként a férfiak dominálnak. Nincs ez másként az autóversenyzés területén sem. Az elmúlt évszázadban azonban számos olyan női versenyző mutatta meg tehetségét a versenypályán, akik egytől-egyig elősegítették a női egyenlőséget az autóversenyzésben. De hogyan kezdődött a női autóversenyzők és a női rally élre törése? Kik azok a gyönyörű és tehetséges hölgyek, akik kimagasló eredményeikkel megmutatták, hogy a nőknek, igenis helyük van az autósport világában?
A triciklin száguldó első női autóversenyző
Az első motorizált versenyt, amelyen nők is versenyezhettek, az 1800-as években rendezték. A járművek motoros triciklik voltak, a versenypálya pedig egy lovak futtatására kialakított kör alakú út. A versenyen párizsi nők vehettek részt, ám szigorúan csak a férfi versenyzők mögött. A hölgyek a párizsi színházvilág elismert művészei voltak, a futamot Lea Lemoine nyerte meg. Ezzel megszerezte az első női versenyzőnek járó bajnok címet, és átvehette díját, egy karkötőt.
Lea három egymást követő évben nyerte el a nívós elismerést, majd 1897-ben ötödik helyet ért el Coupe des Motorcycles versenyen. Sikerei egyre több nőt inspiráltak az autóversenyzésre. Franciaország újító elképzelése hamar elterjedt, és az 1900-as évek elején már Belgium, az Egyesült Királyság, valamint Amerika is lehetőséget nyújtott a hölgyek számára, hogy hivatalos női versenyekben mutassák meg vezetői képességüket.
Az első Női Nagydíj: egy táncosnő nyerte meg
1929-ben Franciaországban rendezték meg az első Női Nagydíjat, amit mindenki meglepetésre egy táncos hölgy, Hellé Nice nyert meg. Nice eltökélt szándéka volt a futam megnyerése, amelynek érdekében naponta kétszer tíz kört hajtott a versenypályán. Tehetségére hamar felfigyeltek, a Bugatti szinte azonnal felajánlotta, hogy legyen a sofőrük. A gyár számára nyilvánvalóvá vált, hogy jó üzletet kötöttek. Nice ugyanis a nagydíj napján a „Színészek bajnoksága, saját kocsijukban” versenyszámban első lett, maga mögé utasítva a férfiakat. Még ebben az évben Bugattijával felállította a nők szárazföldi rekordját (197,7 km/óra), és ezáltal a női versenyző elnyerte a The Queen of Speed (A gyorsaság királynője) becenevet.
A következő oldalon újabb fantasztikus hölgyeről olvashatsz.
A NASCAR történek első női versenyzője
A második világháborút követő gazdasági fellendülés számos jómódú ember számára tette elérhetővé az autóversenyzésben való részvételt. Így került a NASCAR látóterébe Sara Christian, akinek teljesítménye igazi mérföldkőnek számít az autóversenyzés világában. A mai napig Sara az egyetlen női sofőr, aki képes volt megszerezni a NASCAR versenysorozat ötödik helyét, miközben férje is a versenyzők között száguldott. Karrierje ugyan rövid ideig tartott, összesen hat versenyen állt rajthoz, de célja nem is a dobogó legfelső foka volt. Törekvése arra irányult, hogy bizonyítsa: a nők is lehetnek sikeresek a versenypályán.
Az első női F1-es pilóta
A ’60-as évek felé közeledve hatalmas lépés következett be a Grand Prix világában. 1958-ban Maria Teresa de Filippis debütált a Formula 1-es világbajnokság belga futamán. A 10. helyen végzett, amivel mindenkit lenyűgözött, ám megvonták tőle a részvételt a következő Francia Nagydíjon. Ennek oka az igazgató által tett állítólagos kijelentés, miszerint: „Az egyetlen sisakot, amelyet egy nőnek viselnie kell, a fodrásznál kell hordania.„ Ezt követően 1974-ig nem szerepelt egyetlen női versenyző pilóta sem a sorozatban.
A rally királynője
Teresa törekvését egy évvel később újabb női versenyző követte az autósportban. Anne Hall részt vett a Morecambe Road Rally-n, amelyet nem csupán megnyert, de ő lett az első nő, aki nemzeti vagy nemzetközi rally versenyt nyert. Sofőrjének választotta többek között a Jaguar és a Ford, akik támogatásával több, mint 12 Coupes de Dames díjat nyert. Legkedvesebb emléke, amikor legyőzte a Graham-hegyet a Monacói Nagydíjon. 6,6 másodperccel gyorsabban hajtott le Ford Falconjával, mint versenytársai. Teljesítményét álló tapssal ismerték el.
Csúcsra törő világbajnoknő
1975-ben újabb meghatározó hölgy került az autós versenysportok fókuszába. Michéle Mouton, a Le Mans-i 24 órás autóversenyen, a 2,0 literes osztályban elsőként ért célba. 1981-ben elindult a San Remo Rally-n, amelyen szintén győzelmet aratott, így vált az első női autóversenyzővé, aki világbajnokságon első helyen végzett. Ezt a címet a mai napig senki más nem érte el. Pályafutása során százhatvan szakaszon lett első, és összesen négyszer lett rally-világbajnoki futamgyőztes. Az Audi által biztosított Quattro S1-gyel pedig megnyerte a 31 km hosszú amerikai hegyi futamot, a Pikes Peak-et.
A millenium új reménységei
Az évezred vége felé számos új női autóversenyző került a versenypályákra. A 2000-es évek elején a történelemben elsőként, új női versenyző állt rajthoz az IndyCar versenysorozatban. Sarah Fisher egyből dobogós helyezést ért el a Kentucky Indy 300-on. Egy évvel később a Párizs-Dakar rallyn Jutta Kleinschmidt írta be magát a történelembe, aki elsőként nyert a rally-n, mint női autóversenyző. 2006-ban a autósport világa megismerte Katherine Legge-t, aki a Champ car, együléses autóverseny-sorozatának első női pályavezetője lett, egy évvel később pedig elérte a verseny történetének milliomodik körét.
Lapozz, hogy két magyar női autóversenyzőről is megtudj néhány érdekességet.
Világszerte ismert magyar női versenyzők
A magyar lányok számos világsikert könyvelhettek már el, ám továbbra sem állnak meg. Vogel Adrienn gyorsasági- és raliversenyzőként bizonyít és bizonyított az aszfalton. Tehetségére először 2012-ben, a Lotus Ladies Cup-on figyeltek fel, ahol a szezont négy futamgyőzelemmel és öt dobogóval zárta. Ugyanebben az évben nyerte el a legjobb női versenyzőnek járó kupát a Maserati Trofeo Cup-ban. 2017-ben és 2018-ban is megválasztották az Év női autóversenyzőjének.
Kipróbálta magát kamionbajnokságon is, majd két évvel ezelőtt a rali világában is bizonyított, ahol elnyerte a magyar bajnoki címet, a Rally Sprint 1.4 alatti, kétkerékmeghajtású kategóriában. Tavaly pedig a Rally Hungary-n a FIA ERC Ladies Cup kategóriában – történetének első magyar pontszerzőjeként – navigátorával, Notheisz Ivett-tel második helyezett lett.
Keszthelyi Vivien, minden idők egyik legfiatalabb autóversenyzője, szintén hasonló elismerésekkel büszkélkedhet. Fiatal kora miatt ugyan csak külön engedéllyel, de részt vett a Suzuki Cup Austria-n, egyedüli magyar indulóként, ahol a felnőtt férfi mezőnyben negyedik helyen végzett.