A Hyundai Motor 2000-ben mutatta be az első generációs Santa Fe modellt, amivel a szabadidőjármű piac egyik úttörőjévé vált. Érdekesség, hogy a Hyundai modellekre általában nem jellemző módon a Santa Fe saját logóval rendelkezik: ez a típus neve mellett egy stilizált napot ábrázol. A nevet a későbbi generációk örökítették tovább, folytatva a típus hagyatékát. Az elmúlt húsz év során világszerte több mint 5 260 000 Hyundai Santa Fe talált gazdára. Rövid időn belül a márka egyik legnépszerűbb, emblematikus típusává vált. A negyedik generációjában járó Santa Fe formaterve, biztonsága és technológiai tartalma hatalmas fejlődésen ment át az évek során, idén nyáron pedig új, villamosított hajtásláncokkal és átfogó esztétikai módosításokkal újul meg a jelenlegi modell. Az évfordulón, és még az új modell bemutatása előtt, tekintsük át, hogyan fejlődött a Hyundai első szabadidőjárműve az évek során.
Első generációs Hyundai Santa Fe (2000-2006): az eredeti bestseller
A Hyundai a 2000. évi Genfi Autószalonon mutatta be a Santa Fe modellt az európai közönségnek. A későbbi modellgenerációk egyre fényűzőbbé váltak, az első Hyundai Santa Fe azonban praktikumával, funkcionalitásával és megbízhatóságával szerzett magának híveket. 2001-ben, nem sokkal az első modell gyártásának beindítása után a Hyundai-nak növelnie kellett gyártókapacitását, olyan hatalmas volt a kereslet az Egyesült Államokban a típus iránt.
Az első generációs Santa Fe robusztus, mégis kifinomult megjelenése mellett jóval hosszabb és szélesebb is volt számos vetélytársánál, kihangsúlyozva a modell terepalkalmasságát. A tágas belső térben kényelmesen elfért öt utas; a csomagtartó hasonlóan tágas volt. Ami a kényelmi felszereltséget illeti, az a kor színvonalán rendkívül gazdagnak számított. Légkondicionáló, CD-lejátszó, valamint elektromos ablakemelők, tükörállítás és napfénytető szerepelt a listán.
A Hyundai 2003-ban erősebb motorral, valamint számítógép-vezérlésű összkerékhajtási rendszerrel szerelte fel a Santa Fét.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Második generációs Santa Fe (2006-2012): nagyobb, tágasabb, fejlettebb
A második generációs Hyundai Santa Fe világpremierjére 2006 januárjában, a Detroiti Autószalonon került sor. A modell új 2,2 literes dízelmotorral, valamint továbbfejlesztett 2.7 V6-os benzinmotorral lépett piacra. Vezethetősége nagyságrendekkel javult, ami a sportos erőforrásokkal együtt rendkívül sokoldalúvá tette, a menet- és időjárási viszonyoktól függetlenül. A vásárlók körében a 2000-es évek derekára egyre nagyobb hangsúlyt kapott a dizájn. A Santa Fe utódmodellje ezért kívül és belül egyaránt jelentősen átalakult. Megjelenését határozott hűtőmaszk, magabiztos vonalvezetés és finoman kidolgozott fényszórók határozták meg. A modern külső jól szemléltette a márka formai irányvonalának fejlődését.
Az utastérben puha tapintású, kiváló minőségű anyagok, csillogásmentes felületek csempésztek némi fényűzést a második generációs Santa Fe hangulatába. A prémium érzést a kezelőszervek és kapcsolók kék háttérvilágítása, valamint bőr üléskárpitozás fokozta. Emellett ugyanakkor a modell tágasabb is lett, olyannyira, hogy megjelent a harmadik üléssor opciója, ami az ötszemélyes modellt hétszemélyessé tette.
A korabeli ügyfelek számára mind fontosabbak lettek a biztonsági funkciók. Ezért a második generációs Santa Fe mindenre kiterjedően kibővítette utasvédelmi felszereltségét, folytatva a Hyundai azon nemes hagyományát, hogy az elsők között tette alapfelszereléssé a leghatékonyabb autóipari technológiákat. Felár nélkül járt minden modellhez az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), a blokkolásgátló fékrendszer (ABS), az összes üléssort lefedő függönylégzsák, az abroncsnyomás-felügyeleti rendszer, valamint az aktív elülső fejtámlák. Később megjelent a kínálatban egy prémium modellváltozat beépített navigációs rendszerrel, tolatókamerával, tempomattal és szürkületérzékelővel.
Harmadik generációs Santa Fe (2012-2019): fokozott biztonság
A harmadik generációs Santa Fe hatalmas lépést jelentett a Hyundai számára. A modell nem csupán több férőhelyet és jobb minőséget kínált, de áthangolt motorjaival takarékosabb is volt, mint elődje. Emellett a modell új formanyelvet is alkalmazott. A „Storm Edge” stílusirányzat kifinomult vonalvezetést kombinált merész, terjedelmes felületekkel. A korábbinál emocionálisabb, izmos megjelenés és a prémium funkciók gazdag választéka egyértelműen jelezte, hogy a Santa Fe tisztán funkcionális szabadidőjármű helyett immár kifinomult életmód-járműként lépett piacra.
A sportos ötszemélyes kivitelben, illetve nyújtott tengelytávú, három sorban hat- vagy hét ülést kínáló verzióként egyaránt megvásárolható, harmadik generációs Santa Fe megújult, önhordó padlólemezre épült. A hosszú karosszériaváltozat kissé módosított formatervet kapott, egyedi hatszögletű hűtőmaszkkal, új megjelenésű B-oszloppal, opciós 19 colos könnyűfém keréktárcsákkal, valamint a lökhárító síkjában elhelyezett, dupla kipufogóvéggel. Ez jól szemléltette, hogy miközben megőrizte elődje erősségeit – a praktikumot, a tágasságot és a megbízhatóságot –, az új modell modernnek és dinamikusnak is hatott. Így ideálisnak bizonyult arra, hogy új ügyfeleket hódítson meg.
A Santa Fe két modellváltozata hasonló belső kialakítást kapott, amelyben az utasok kényelme és a funkcionalitás jutott főszerephez. A 2010-es évek elején a technológiai fejlődés lehetővé tette az autógyártók számára, hogy intelligens kapcsolódási funkciókkal fokozzák az utazás kényelmét és élményét. Ennek köszönhetően a harmadik generációs Santa Fe opcióként 8 colos multifunkciós érintőképernyőt kapott, navigációs rendszerrel, egyszerűbb és ösztönösebb kezelőfelülettel, valamint továbbfejlesztett hangvezérlési funkcióval. A rendszer a telefon csatlakoztatására is jobb megoldást kínált.
A harmadik generációs Santa Fe olyan megoldásokat vonultatott fel, mint a négy tárcsafékből, blokkolásgátlóból, vészfékezési kísérlet esetén automatikusan maximális fékhatást biztosító vészfékrásegítőből, valamint a fékerőt a terhelési viszonyok függvényében az első és hátsó tengely között automatikusan megosztó elektronikus fékerőelosztóból (EBD) álló prémium fékcsomag. Az ultramodern aktív biztonsági technológiáknak köszönhetően a harmadik generációs modell fokozott védelmet nyújtott vezetője, utasai és a gyalogosok számára.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Negyedik generációs Hyundai Santa Fe (2018-napjainkig): merész új formaterv
Az előző generációs sikertörténetét folytató, negyedik generációs Hyundai Santa Fe 2018-ban lépett színre. A modell prémium hangulatát jól érzékeltette elegáns megjelenése; a modell a legmodernebb technológiai szolgáltatások mellett kategóriaelső biztonsági funkciókat és kivételesen tágas belső teret kínált. Az elegáns szabadidőjármű merész külső formatervvel, széles, sportos kiállással lépett a közönség elé. Az orrész megjelenését a Hyundai jellegzetes kaszkád hűtőmaszkja határozza meg. A profilt a tető mentén végighúzódó, a fényszórókat a hátsó lámpatestekkel összekötő, kecses vonalak erősítik. Ami a helykínálatot illeti, a negyedik generációs Santa Fe minden elődjét felülmúlja, a második üléssorban 38 mm-rel nőtt a lábtér.
A Santa Fe minden korábbinál több innovatív funkciót kínál, beleértve a hátsó üléssori foglaltságra figyelmeztető rendszert, amely ultrahangos szenzor segítségével érzékeli, ha a hátsó ülésen gyermek vagy kisállat tartózkodik, és kiszálláskor figyelmezteti erre a vezetőt. Szintén fontos biztonsági funkció a hátsó keresztirányú ütközéselkerülő támogatás, amely a jármű mögötti területet 180 fokban pásztázva figyelmezteti a vezetőt, sőt, szükség esetén a fékeket is működésbe hozza, hogy elkerülje az ütközést. Emellett a Hyundai történetében először olyan teljes méretű head-up kijelzőt kínál a negyedik generációs Santa Fe, amely a fontos információkat a szélvédőre vetítve biztosít akadálytalan kilátást.
A vadonatúj Santa Fe a Hyundai fejlett HTRAC összkerékhajtási rendszerét is megkapta, amely a kerekek tapadásától és a menetsebességtől függően szabályozza a nyomatékmegosztás mértékét. A rendszer a legkülönfélébb menethelyzetekben nyújt támogatást a vezetőnek, a behavazott vagy csúszós útfelületektől kezdve a normál útviszonyokig, hozzájárulva a jármű ívmeneti stabilizálásához.
A Santa Fe az elmúlt két évtized során folyamatosan fejlődött. A tökéletesített negyedik generációra vonatkozó pontos információkról hamarosan mi is beszámolunk…
Fotók: Wikipedia