Nem olyan nagy, nincs akkora hatótávja és kevesebb lóerő is szorult bele, mint a BMW legújabb elektromos SUV-jába, az iX-be, mégis nagyot dobbantott a márka az iX3 modellel. Akár 461 kilométeres hatótávjával bőven alkalmas arra, hogy ne csak városi talajon fusson, hanem hosszabb távokra is kimerészkedjen onnan.
Összetéveszthetetlen dizájnt kapott a BMW iX3
Ha nem tűnne fel elsőre az árulkodó zöld rendszám, akkor is pillanatok alatt kiszúrhatjuk, hogy egy tisztán elektromos BMW suhan el mellettünk. A szén-dioxid-kibocsátás-mentes SUV ugyanis olyan ismertetőjeleket visel magán, amiket a zöld rendszám nélkül is könnyen felismerhetünk.
Bár csak szolidan, az autó szegletein töretlenül végigfut vagy itt-ott visszaköszön a márka elektromos modelljeit jelző kék szín. Ez, amellett, hogy a BMW villanyautóinak sorába állítja az iX3-at, egyedi külsőt is varázsol neki.
A jármű orrán a logó és a jellegzetes vesék is kék keretet kaptak, míg farán a kipufogók helyett elhelyezett műanyag betétek is kék színben tündökölnek. Ha ez nem lenne elég, a hűtőrácsok teljesen eltűntek, így azok helyére egy-egy műanyag lap került.
A BMW azonban itt csalt egy kicsit, ugyanis a veséknek csupán kétharmadát fedték le, mögöttük egy hűtőradiátor található és a lapok alatt beáramolhat a levegő.
A következő oldalon megtudhatod az iX3 paramétereit.
Az iX3 nagyon hasonlít alapjához, az X3-hoz
Az elektromos BMW iX3 külsőre és belsőre is nagyon hajaz az X3-ra. Hosszúságban 2,6 centivel veri az alapmodellt 4734 milliméterével, szélességük megegyezik (1891 mm), míg magasságában 8 mm különbséggel marad alul a villanyautó nem egész 1,7 méterével. Viszonylag nagy, azonban jól kialakított, 510 literes, a hátsó üléssor előre döntésével 1560 literre alakítható csomagtere pakolásra kitűnően alkalmas.
A csomagtér rejtett rekeszeiben bújnak meg a töltők. A gyári töltőberendezés különlegessége, hogy nemcsak 230 voltos hálózati csatlakozóval rendelkezik, hanem akár 380 voltos ipari áramhoz is köthető egy átalakítóval. Ezzel majdnem 10 kW teljesítményt is fel tud venni töltéskor az autó, jelentősen csökkentve a töltés időtartamát. A max. 3,7 kW teljesítményű otthoni, vagy nyilvános töltőállomáson végezhető, száz százalékos töltés ugyanis 40 órát vesz igénybe, míg a DC gyorstöltés kb. 35 perc.
A modellbe a BMW a legújabb akkumulátor és villanymotor technológiáját rejtette, melynek egyik alapja, hogy a márka maga szerzi be a gyártáshoz szükséges nyersanyagokat. Az előállításhoz nem használnak ritka földfémeket, ezzel segítve a tiszta és fenntartható bányászatot. A villanymotor a padlóba került, így az iX3 hasmagassága 25 milliméterrel 18 centire csökkent az X3-hoz képest, ami az autó súlypontját is 75 milliméterrel lejjebb vitte. Témába vág: A BMW 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készült autóját egy hatalmas kristály fogja vezérelni.
Tágas és kényelmes beltér
A BMW iX3 belseje szinte teljesen megegyezik az X3 belterével. A sportülésekkel felszerelt elektromos SUV-ban öt ember is kényelmesen elfér, sőt csomagjaikat is képes elnyelni az autó. Az utasok figyelmét azonban egy tény nem kerülheti el: esélytelen megfeledkezniük arról, melyik modellben ülnek.
Ugyanis míg a külső jegyekben csak a kék színre alapozott dizájn sejteti az autó kilétét, addig a beltérben ez kiegészül a több ponton megjelenő iX3 feliratokkal is. Az elektromos BMW-ket jellemző jegyek sötétedés után aratnak teljes győzelmet, ekkor válnak igazán dominánssá a kék fények, melyek narancsszínnel egészülnek ki.
Érdekel, milyen hangja van az elektromos SUV-nak? Lapozz és meghallgathatod.
Villanyautó sok extrával
Mint minden elektromos autónak, az iX3-nak sincsen alapzaja. Az autóban vezetés közben teljes csend uralkodik. Igazából csak uralkodna, ha a BMW nem gondolt volna erre is. A márka ugyanis és felkérte Hans Zimmert, hogy komponáljon egyedi hangstílust a járműnek. Érdekel, milyen hangja lett az iX3-nak? Itt hallgathatod meg.
Az egészen nagyra sikeredett villanyautó fogyasztása, a gyári adatok szerint, 18,5-18,9 kWh/100 km. Ez az érték azonban a legtöbb esetben feljebb csusszan legalább 20 kWh/100 km-ra. A villanymotor azonban folyamatosan tölti vissza magát. Ha a váltókart D módba állítjuk, egy benzines vagy dízel autóhoz képest nem érzünk nagy különbséget, a gázpedál felengedésével a kocsit engedi kigurulni a motor. Azonban B-be állítva egy tipikus egypedálos elektromos autóban találjuk magunkat, ami már a legkisebb gázelvételre is nagyobb erővel visszafékez, de közben tölti vissza önmagát.
A négy ponton kiépített, 360 fokos képet adó kamerarendszer nemcsak a kényelmet emeli még magasabb szintre, hanem tényleg minden manőverben segítő társsá válik. De nem csak ez a rendszer könnyíti meg a vezetést. A tempomat bekapcsolásával a vezető azt veheti észre, hogy az autó rengeteg terhet levesz a válláról. A modellben megbúvó vezetői asszisztens ugyanis kettes szintű önvezetésre képes. Ez azt jelenti, hogy a jármű képes tartani a sávot, valamint a megadott sebességet is, természetesen a forgalomtól függően.
A kontroll azonban továbbra is a sofőr kezében marad, az ő feladata és felelőssége, hogy szükség esetén beavatkozzon és felülbírálja az asszisztens működését. Bár így az iX3 sem önvezető jármű, ám amit tud, azt nagyon jól. Ráadásul az útszakaszt, az azon fekvő sávokat, valamint a forgalmat képes egy stilizált útábrán is kivetíteni, melyeken az egyes járműveket méret szerint ismeri fel és rajzolja meg. Ha az asszisztens veszélyt észlel, piros villogással jelez, szükség esetén pedig fékezi a járművet.
Az elektromos BMW iX3 kinőtte a neki szánt szerepet
Sok szakember szerint az iX3 csupán egy ugródeszka volt a BMW-nek, hogy megalapozza az igazi nagy elektromos SUV, az iX sikerét. Az akár 630 km megtételére is alkalmas villanyautó nemcsak hatótávjával képes kistestvére fejére nőni. Az iX paramétereiben (hosszúság: 4953 mm; szélesség: 1967 mm; magasság: 1695 mm), végsebességében (max. 200 km/h), gyorsulásában (0-100 km/h: 6,1 s), azonban fogyasztásában (19,4-21 kWh/100 km) is nagyobb értékeket produkál.
Ennek ellenére a BMW iX3 is megállja a helyét. Sőt, képes bebizonyítani, hogy több van benne, mint hinnénk. Magasfokú kényelmével, biztonságot nyújtó méreteivel és magával a ténnyel, hogy egy szén-dioxid-kibocsátás-mentes autóról van szó, könnyen belophatja magát az emberek szívébe. Ugyanis minden extrával bír, amivel egy elegáns presztízsautónak bírnia kell, miközben egy csendes, mindennapi városi életre tökéletesen alkalmas villanyjárműről van szó. Mindezek mellett pedig képes végérvényesen romba dönteni azt – a kezdeti próbálkozások miatt tévesen rögzült – eszmét, hogy az elektromos autók alaktalan, béna kis dobozok.
Ezt pedig tökéletesen bizonyítja, hogy a Marvel Studios legújabb filmjében Shang-Chi is egy BMW iX3-ban szeli az utakat és a legváltozatosabb tájakat. Témába vág: A Scarlett Johansson által megformált Natasha Romanoff korábban egy X3-mal száguldozott Budapest utcáin.
BMW iX3 alapadatok
- Akkumulátor mérete: 80 kWh (kb. 74 kWh használható kapacitás)
- Max. teljesítmény: 286 LE
- Max. forgatónyomaték (elektromos): 400 Nm
- Elektromos hatótáv (WLTP): akár 461 km
- DC töltéserő: 150kW
- Max. sebesség: 180 km/h
- Gyorsulás 0-100 km/h: 6,8 sec
- Fogyasztás: 18,5-18,9 kWh/100 km
- Hosszúság: 4734 mm
- Szélesség: 1891 mm
- Magasság: 1668 mm
- Csomagtér: 510 liter
- Indulóár: 23 520 000 Ft