Kezdőlap Autók Az én autóm Miért a Suzuki Vitara az én autóm?

Miért a Suzuki Vitara az én autóm?

A szokásostól eltérő formáját választottam a Suzuki Vitara modellfrissített változatának bemutatására. Írásom elején szeretnék megosztani egy meghatározó Vitarás történetet, amely úgy vélem csiszolhat egy keveset azon a sokszor sznob látásmódon, ahogy az autókról gondolkozunk.

Egy esős délutánon az akkori munkahelyem éttermében, ahol már akkor is mindenkit az autós történeteimmel fárasztottam, kollégám Dóra feldobta a témát milyen autót válasszon. Dóráról elöljáróban annyit elmondanék, hogy rendkívül elegáns és kifinomult nő, aki amellett, hogy egy nemzetközi nagyvállalat felelős jogászaként precíz és alapos, a mindennapi élet adta kihívások közepette is átgondoltan hoz döntéseket. Sokszor kértem tőle tanácsot mind jogi vonatkozásban mind pedig szülőként.

Szóval Dórának egy nagy fekete prémium terepjárója volt akkoriban, de túl nagy volt, a szervizelése költséges és amolyan „ellenséges” érzéseket is keltett a megjelenése. No meg persze parkolni sem volt egyszerű egy 5 méteres, többszáz lóerős igazi monstrummal. Amikor Dóra feldobta a kérdést, hogy milyen autóra cserélje a prémium SUV-t, záporoztak a kollégák ötletei, Dóra pozíciójához és eleganciájához méltán illő prémium márkák képében.

Igen, tudtam én is, hogy az autó Magyarországon egy presztízs tárgy és azt is, hogy Dóra megjelenéséhez igazán illene egy csinos autó. Én mégis megkérdeztem Dórát mire van szüksége egy autóban. Ő, (mint ahogy számos más kérdésben is) azonnal határozott választ adott: „négykerék meghajtású, kisebb SUV modellre van szükségem, mert hegyen lakom, ahol azért télen van hó, nem ártana ha lenne benne lejtmenet vezérlő, ha csúszós a meredek út, amerre járok. Fontos számomra, hogy a gyerekek kényelmesen beférjenek és automata váltós legyen a sok városi etap miatt (meg egyébként sem érzek kínzó késztetést arra, hogy váltogassak). Ne legyenek szerviz problémái, mert arra nincs időm sem energiám. Fontos, hogy meg tudjak bízni az autómban és mindig számíthassak rá.”

Én szinte gondolkodás nélkül megkérdeztem tőle: Miért nem veszel egy Suzuki Vitarát? Kérdésemre a kollégák megmosolyogtak… Dóra szemében láttam, hogy megleptem ajánlásommal, de elgondolkodott az ötletemen. Két hét múlva felhívott telefonon: „Vettem egy Vitarát”… és ezzel elkezdődött 5 éve kitartó együttélésük egy Suzuki Vitarával.

A történetben számomra az a megkapó, hogy Dóra akár prémium autót is vásárolhatott volna. Azért választotta a Suzuki Vitarát, mert kipróbálta és érezte hogy nincs másra szüksége ahhoz, hogy hibátlanul abszolválja a mindennapok kihívásait. De mondja el inkább ő helyettem milyen az élete a Vitarával, igazolta-e a hozzá fűzött reményeket az autó?

„Nagyon szeretem a Suzuki Vitarát a mai napig. Már 5 éve használom. Úgy érzem a forgalomban előzékenyebbek amióta ezzel az autóval közlekedem, nem kelt félelmet és nem irritál úgy másokat, mint egy „nagy fekete” terepjáró. Tetszik a formája, a belső is kellően otthonos. Semmi gondom nem volt vele, csak az időszaki szervizekre hordom. A munkám és a családom mellett számomra így ideális autó, nincs többre szükségem. Semmiben nem érzem, hogy kevesebb lenne mint bármelyik prémium autó, sőt szerintem nagyon csinos, szép a színe és az a napfénytető is vagány. Hozzá kell tenni, hogy a GLX változatot használom automata váltóval és panorámatetővel, így számomra minden szükséges extrát megad. Presztízsünk pedig nőként nekünk magunknak legyen, ne az autónknak…” Majd még hozzátette: „Képzeld, ráadásul a közös kollégánkat egyszer hazavittem a Vitarával és annyira megtetszett neki, hogy ő is vett egyet és nagyon szereti…”

Hogy látja ezt az autós újságíró?

Mindenki vigye magával amit ebből a történetből meríteni tud. Én jogászból lett autós újságíróként teljes mértékben egyetértek Dórával. Amikor Suzuki tesztautóba ülök úgy érzem ez még mindig a szó jó értelmében vett „klasszikus autózás” élményét adja. Szeretem azt a 90-es évek japán autóira jellemző báját. Persze ez egy modern, takarékos autó, de megtartotta azokat az érdemeket, amelyek miatt szeretjük: könnyű, jól ugrik, jó kapcsolgatni a váltóját és „nyesszenéstelen” belső térrel tart ki még világ a világ. Nem véletlenül ad rá a Suzuki 3 + 7 év garanciát. Talán ezért is van, hogy a használt piacon még a többszázezret futott példányok is extrém módon tartják az árukat.

A forgalomban pedig tapasztalatom szerint is előzékenyebbek az emberek, nem szúrja senkinek a szemét és nagyon jól lehet vele parkolni. Pedig nem szerény amit a Vitara tud, a modellfrissítés pedig még inkább megkapóvá tette az én kifinomult autós szememben is. De lássuk, mi változott!

Frissített külső és belső

A külső frissítés nem érintette radikálisan a megjelenését, ami azért jó hír mert sokaknak bejön ez a terepjárós stílus. Jó fényerejű új led lámpákat és szép fényes lökhárítót kapott, ami érzésre hosszabbítja az autót. Csakúgy, mint a hátsó tető légterelő, ami szintén nagyon kellemesen javít az autó arányain.

Továbbra is kényelmes ülésekbe huppanunk és hátul is szépen el lehet férni. A csomagtartó elég egy kisebb család holmijának. Mi egy balatoni kiruccanást, annak minden elengedhetetlen tartozékával (roller, grill sütő, az összes játék és nyunyi) sikerrel abszolváltunk. Ez a „mindenre elég” autó, ami nem jön zavarba, ha egy hegyi szőlőben tartanak a barátok grillezést és egy kiadós eső után kell oda feljutni. Rezzenéstelen fegyelemmel teszi a dolgát, egyrészt az emelt hasmagasság másrészt a rendelhető négykerék meghajtás miatt. A városi padkákkal való küzdelemből is győztesen kerül ki.

Modern szórakoztatás

Nagyon jó ponton kapták el a frissítést: a központi kijelző és a mögötte futó szoftver is frissült, ezzel nagyon „mai” az autó kezelése. Külön öröm számomra, hogy megmaradt a tekergethető, fizikai gombos klíma panel: végre egy gyártó aki nem erőlteti ezt is az érintőképernyőre. Így sokkal biztonságosabb az autó kezelhetősége, vakon lehet kapcsolni mindent, miközben az útra koncentrálhatunk. A telefonunk zsinór nélkül tudja az Android Auto-t és az Apple Carplay-t, ebben egyszer sem szakadt meg a kapcsolat a teszthét során. A beltér a kategóriához mérten tágas és szellős, kellemes benne utazni, az ablakokon jól kilátunk.

Fürge maradt?

Menet közben élvezetes a váltóval „dolgozni”. Jó érzés, hogy egy kellemes, kis érces hangú négyhengeres turbós motor morog benne 130 lóerővel. Szépen megindul, nagyon élvezetes vezetni, felüdítő a mai autók között. Fékezéskor a lágy hibrid rendszer visszanyer valamennyi energiát, amit gyorsításnál a javunkra fordít. Ez a fogyasztásban is meglátszik, 6-7 liter között el lehet járni vele minden körülmények között ezen mondjuk emelhet a négykerék meghajtás és az automata váltó.

Menet közben az fogalmazódott meg bennem: ilyen futómű kell a magyar utakra, szépen kimozogja az úthibákat, nem üt, nem ráz. Ez a jó hangolás mellett az értelmes kerék- és gumiméretnek is köszönhető.

A karosszéria nagyon jól átlátható. Van ugyan profi tolatókamera, mégis extra biztonságérzetet ad, hogy minden irányban jól kilátok az autóból. Ez parkolásnál is nagy előny: ezzel az autóval kis helyre is nagyon szépen be lehet parkolni. Az autópályás haladást távolságkövető tempomat és sávtartó könnyíti meg, amely mintha finomabban működne mint más modellekben.

Szabály szerint pittyegős

Amellett, hogy saját prémium autónk közelgő lecserélése során mi is feltettük a listára az új Vitarát, nem lennék hiteles, ha a hibáiról nem szólnék. Az új EU-s szabályok miatt csipog, ha túllépem a sebességet akár csak egy kicsit is. Ez nem az autó hibája. Azt viszont egyszerűbbé tehették volna, hogy ezt a funkciót kiiktassam: a kilométeróra melletti pöcök nyomkodásával és tekergetésével tudom minden elindulás után kikapcsolni (sajnos a jogszabályok értelmében ennek kötelező újra visszakapcsolódnia indításkor). Megszokható, nem tolakodó a hangja, de nem egyszerűbb tőle az életem.

Egy kivételesen jó érték ajánlat

Az új Vitara árlistája ezzel a klassz motorral és minden fontosabb biztonsági extrával, a most elérhető kedvezménnyel 7.790.000 forintról indul. A jól felszerelt tesztelt GL+ változat 7.990.000 forinttól vihető. A négykerék meghajtással szerelt Allgrip modell 8.740.000 Ft. A csúcsváltozat, puha plüss belsővel, négykerék meghajtással és nyitható panoráma üveg tetővel együtt is megáll 9.640.000 forintban. Azt kell mondanom, hogy a mai autóárak mellett ez egy nagyon jó ajánlat azoknak, akik vállalják: „a presztizst mi hordozzuk magunkban”.

x