Lexus LS VIP
Burgundi vörös színben pompázik az ültetett szedán

VIP szedán. Így nevezik az autóépítés világában azokat az ültetett, szélesített, rendszerint negatív kerékdőlésű nagy limuzinokat, amelyeknek japán zászlóshajók adják az alapját. Ezek lehetnek belpiacos szedánok, mint a Toyota Crown vagy Century, de Észak-Amerikában, ahonnan cikkünk főhőse származik, japán márkák helyi gyártású csúcsmodelljei is – jelen esetben a Lexus LS – szóba jöhetnek. Eredetileg csak egy átlagos optikai tuningról volt szó, aztán mégis önálló életre kelt a projekt… Az így létrejött LS minden téren kivételes képességekkel bír – és közben még a szemet is gyönyörködteti.

Termelési felügyelő álmodta meg a VIP szedánt

Egy gyógyszergyártó cég termelési felügyelőjének lenni felelősségteljes ugyanakkor nem túl izgalmas munkakör. Nem csoda, hogy a kaliforniai Nat Huynh szabadidejét valami egészen őrült, felszabadult és felelőtlen tevékenységnek kívánta szentelni. Így kezdett el érdeklődni az épített autók iránt. Néhány éve állt már a garázsában egy szélesített Lexus SC430, amikor úgy döntött, ideje átnyergelni a VIP szedán műfajára. Hatalmas méretek, kimagasló megbízhatóság, bársonyos légrugózás, nagyszerű komfort – ezek voltak azok az érvek, amelyek a Lexus LS felé tolták a fiatalembert. Beszerzett tehát egy 2007-es gyártású, negyedik generációs, nyújtott tengelytávú Lexus LS 460L modellt, és megkezdődött az átalakítás. Merész optikai csomag, nagy kerekek, ültetés – már kész is volt az autó.

A Lexus LS VIP fizimiskájához sok alkatrészt kellett kicserélni

Ha ezen a ponton megáll, most aligha írnánk róla, hiszen a katalógusból összeválogatott optikai átalakításban nincs nagy kihívás. Huynh úr azonban úgy gondolta, a motort sem kellene gyári állapotában hagyni. Szerencsétlenségére egy megszállott tuningművészhez fordult tanácsért, aki rábeszélte, hogy kezdjenek bele egy sokkal ambiciózusabb, egyedibb és értékesebb átalakításba. A végső cél a teljesítménynövelés volt, ám előbb a megfelelő külcsínről gondoskodtak. A Black Pearl radikális légterelő csomagját a Wald International áttört sárvédőjével kombinálták, és felszerelték hozzá a 2015-ös LS F-Sport orrát. Ez utóbbi egyszerűen hangzik, de valójában rengeteg alkatrészt kellett kicserélni az új fizimiska illesztéséhez. A kerékívek szélesítéséhez műanyag helyett fém toldatokat használtak, a fényezéssel pedig fityiszt mutattak a VIP stílusnak. Az ott szokásos fekete, ezüst vagy fehér helyett burgundi vörös színben pompázik az ültetett szedán.

Lexus LS VIP

A külső után jöhetett a belső tér

Az üléseket, a padlókonzolt, de még a csomagteret is kéttónusú steppelt bőrbe burkolták. Bőrből vannak a padlószőnyegek is, a fejtámlák alatt pedig nyakpárnákat találunk – ki gondolta volna, hogy ez is fontos eleme a VIP-műfajnak? Hátul nemesfa bárpulttal választották el egymástól a két ülést, és már készen is volt a tökéletes hosszú távú utazógép. A Lexus mindig is híres volt igényes audiorendszereiről, Mr. Huynh azonban úgy gondolta, nem luxusautó az a luxusautó, amelynek a csomagtartójából nem dübörög a muzsika. Két 10 colos mélynyomó és egy 32 colos televízió kapott helyet leghátul a Lexus LS VIP-ben: nagyméretű táskák szállítására így alkalmatlan az LS, viszont elég felnyitni a csomagtér ajtaját, és máris indulhat a party.

Ezzel elértünk a végére, azaz a hajtáslánchoz. Mr. Huynh szerencséjére a HKS éppen akkoriban vezette be a japán piacon a helyi LS460-hoz tervezett kompresszorát, ezért rögtön rendeltek is belőle egyet. Mivel azt a jobbkormányos modellhez tervezték, egy kicsit aggódtak a beépítés miatt, ám végül zökkenőmentesen a helyére került minden, és beüzemelhették a feltöltőt. A becslések szerint a teljesítmény mintegy száz lóerővel nőtt a gyárihoz képest. Nem mintha egy VIP szedánnak féktelenül kellene száguldoznia, de azért jó érzés, hogy vannak benne tartalékok.