Az online világ olyan, mint a közlekedés. Izgalmas, új utakra visz, ám megvannak a maga veszélyei. Segítsük a gyerekeket, fiatalokat, hogy megtanuljanak biztonságosan közlekedni az online térben is. Vegyük észre a jeleket, ha baj van. Hiszen a járványhelyzet hatására még több gyereket fenyeget az online bántalmazás, a cyberbullying veszélye. Ennek csökkentéséhez ad gyakorlati tippeket szülőknek és felnőtteknek az UNICEF Magyarország és a Magyar Suzuki háromrészes webinar-sorozata, amelyhez ingyenes online kurzus is tartozik. Ez is fontos: Sztárok és szakértők élőben az online bántalmazásról
A járványhelyzet miatt sok olyan gyerek lett internethasználó, aki még nem rendelkezik kellő online tapasztalattal és konfliktuskezelési ismerettel. A fiatalok neten töltött ideje jelentősen megnőtt, így a cyberbullying kockázata fokozódott. Egyes nemzetközi kutatások szerint az online bántalmazás 2020-ban mintegy 70 százalékkal növekedett. Az UNICEF Magyarország Együtt a sértő hangok ellen – Kiber KRESZ című kampánya arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy nagyfokú szülői tudatosságra van szükség ezen a területen is, mert a netes bántalmazás káros mentális hatásai akár hosszú távon is kísérhetik gyermekeinket.
A cyberbullying elől sokkal nehezebb elmenekülni
„A cyberbullying kifejezetten érzékeny és fájó bántalmazási mód a gyermekek, fiatalok körében, hiszen a virtuális felületeken a zaklatótól nem lehet fizikailag eltávolodni, a bántalmazás nem szűnik meg hétvégén vagy az iskolai szünetben. Ráadásul, ha valakit egy nyilvános online felületen zaklatnak, a fényképet vagy posztot rengetegen láthatják. A bántalmazással járó megalázottság érzése sokkal fájdalmasabb lehet a gyereknek, ha még azt sem tudja, pontosan kikhez jutott el a sértő tartalom” – mondta el Szlankó Viola, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi vezetője.
„Az online világ olyan, mint a közlekedés. Az utakon KRESZ-táblák hívják fel a figyelmünket a veszélyekre és a szabályokra. Ahogy a közlekedésben vagy a mindennapok során is fontos, hogy a fiatalok felismerjék és kerüljék a kockázatokat, úgy az online térben is tanulható a biztonságos navigáció, a tudatos hozzáállás. Hisszük, hogy a felelős magatartás a legjobb biztonsági öv” – indokolja Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője, hogy miért állt a vállalat a kezdeményezés mellé. Ez is érdekelhet: A gyerekre leselkedő netes veszélyek egy dologgal védhetők ki, eláruljuk, mi az!
A Kiber KRESZ kampányról a következő oldalon tudhatsz meg többet.
A Z generáció tagjait már sikerrel megszólították, most a felnőtteken a sor
Az Együtt a sértő hangok ellen elnevezésű kampány a TikTok közösségi felületen indult a nyáron, ahol a Z generáció tagjait vonták be sikerrel egy online bántalmazás elleni, innovatív akcióba. Ezúttal a felnőttek megszólítása, digitális kompetenciájának növelése a cél annak érdekében, hogy az online világban is megfelelően támogathassák a fiatalokat.
Az UNICEF Magyarország Facebook-oldalán elérhető, háromrészes webinar-sorozatban neves szakértők és a közösségi médiát aktívan használó fiatalok beszélgetnek a téma pszichológiai és jogi vonatkozásairól, valamint az internetes biztonság kérdéseiről.
Az online kurzus, amelyre az UNICEF Magyarország honlapján lehet jelentkezni, bemutatja, hogy a járvány hatására megnövekedett digitális jelenlét és megváltozott online szokások milyen veszélyforrásokat hordoznak az internethasználó gyerekek, fiatalok számára és gyakorlati tanácsokat ad arra nézve, hogyan tudjuk megvédeni őket a virtuális világban. A témáról, és a Kiber KRESZ kampányról többet erre a linkre kattintva tudhatsz meg.
Hasonló témában íródott cikkeink, amik érdekelhetnek: