Bemutatták a Kia Stonic alaposan felfrissített új változatát, ami új, magas hatásfokú, tiszta és takarékos üzemű ‘Smartstream’ hajtásláncokkal gazdagodott. Ezek sorában a Hybrid 48V ‘EcoDynamics+’ rendszer, és a márka friss fejlesztésű intelligens kézi sebességváltója is megjelent.
A Kia Stonic 2017 végén jelent meg Európában, és gyorsan a márka negyedik legsikeresebb modelljévé lépett elő (a Ceed, a Sportage és a Picanto mögött). Eddig összesen több mint 150.000 darab talált belőle gazdára.
Új hajtáslánc intelligens kézi sebességváltóval
A felfrissített Stonicban a Kia új, EcoDynamics+ benzinmotoros Hybrid 48V hajtáslánca is megjelenik. Ebben a márka 1.0 literes, közvetlen befecskendezéses, turbós (T-GDi) háromhengerese dolgozik együtt a 48V-os elektromos segédhajtással. Az eredmény: kiváló hatásfok és dinamikusabb viselkedés a hagyományos hajtásláncokban veszteségbe menő energiák megtakarításával, majd újbóli felhasználásával. A rendszer a motorfék-energiákat saját 48V-os akkujába gyűjti, és a hagyományos fogyasztókat is ellátó szíjhajtású generátort gyorsításkor motorként dolgoztatva segíti a benzinmotor munkáját. Ugyanakkor a benzinmotor a hagyományos startstop rendszerekhez képest többször és hosszabb ideig leállhat (a generátor startstop üzemben a benzinmotor indításának feladatát is átveszi), ami további megtakarítást jelent.
A Kia Stonic villanymotorként is működtethető generátorja automatikusan, a hajtáslánc igényeitől függően kapcsol áramtermelésből motorüzembe. Gyorsításkor szíjhajtásán keresztül közvetlenül a benzinmotor főtengelyére hajt be. Így csökken a belsőégésű gép terhelése, vele együtt a fogyasztás, illetve az emisszió is. Motorfékben generátorként dolgozik a rendszer és emelt gerjesztéssel egyszerre tölti a 12V-os fedélzeti és a 48V-os hajtáslánci akkut.
Az új Smartstream motor a Kia Stonic korábbi, Kappa sorozatú 1.0 l-es T-GDi benzinesét váltja le. A friss háromhengeres folyamatosan változó vezérlésű (CVVD), így a motorirányítás az égésfolyamatokat mindig a pillanatnyi teljesítményigényekhez igazíthatja. Az új Smartstream motorok teljesítménye azonos a korábbiakéval (100 és 120 LE), de a sebességváltó típusától függően forgatónyomatékuk kissé megnőtt. A 120 LE-s változat hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval a korábbinál 16%-kal több, összesen 200 Nm nyomatékot szolgáltat.
Az új EcoDynamics+ hajtáslánc a 100 és a 120 LE-s motorváltozattal egyaránt elérhető, és Drive Mode Select kapcsoló is jár mindkettővel (Eco, Sport, és Normal beállítás választható).
Ezt tudja a Kia Stonic új sebességváltója
Az EcoDynamics+ modellek a Kia új, intelligens kézi sebességváltójával (IMT) is megrendelhetők. A tisztán elektronikus tengelykapcsoló működtetésű (clutch-by-wire) erőátvitellel a Hybrid 48V hajtás hatásfoka tovább nő, így a CO2 kibocsátás is csökken. Az új váltó további előnye, hogy meghagyja a vezetőnek a kézi kapcsolások szabadságát, és élvezetét. Az IMT váltó kuplungműködtetése teljesen mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektronikus. Használatával a benzinmotor korábban leállítható, mint a hagyományos startstop rendszerekkel, így csökken az üzemanyag-fogyasztás.
Mindkét sebességváltó (az IMT és a 7DCT is) képes fogyasztás nélküli “vitorlázó” üzemmódra is. Ez az üzemmód akár 125 km/h-s sebességig is működőképes, a motor azonnal újraindul, amint a vezető hozzáér bármelyik pedálhoz.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Felfrissített infotainment rendszer második generációs UVO Connect telematikával
A Stonic átdolgozott érintőképernyős navigációs rendszere mostantól az UVO Connect második generációjával fut, kibővített konnektivitással. A korábbinál nagyobb, 8.0 colos érintőképernyő Display Audio rendszerrel vagy navigációval együtt jár (a felszereltségtől függően). Az új rendszer egyszerre két mobileszköz kezelésére képes, ezek közül az egyik telefonálásra is, a másik kizárólag média üzemmódban használható. Display Audio-val az Apple CarPlay és az Android Auto is a rendszer része, így kábeles kapcsolatra nincs is szükség.
Az UVO Connect telematikai, és fedélzeti funkciók egész sorát kínálja, a közlekedési információktól az időjárás előrejelzésen át a fontos helyekig (POI), ugyanakkor az üzemanyagárak és a közeli parkolási lehetőségek (árakkal együtt) szintén elérhetők. A hangfelismerő rendszerrel a felhasználók szóbeli utasításokat is küldhetnek a rendszernek (POI-k, címek, időjárási frissítések) és szöveges üzenetek is küldhetők ezen a módon. Az új online navigáció felhőalapú, valósidejű forgalmi információkkal dolgozik, így az érkezési időpontokra vonatkozó becslések minden eddiginél pontosabbak.
Az Android és Apple rendszerű okostelefonokkal is kompatibilis UVO App is kínál különleges új funkciókat, ilyen például a Last Mile Navigation. Ez a szolgáltatás akkor is segít megtalálni az úti célt, ha a vezető már leparkolt, és gyalog, vagy más módon közeledik végcélja felé. Az új profilátviteli szolgáltatás (User Profile Transfer) is a vevők rendelkezésére áll: a felhasználók UVO-beállításai eltárolhatók a felhőben, így onnan bármikor előkereshetők és az autóra tölthetők, vagy akár átküldhetők egy másik Kia fedélzeti rendszerébe.
Új fényezéseket és friss keréktárcsákat kapott a Kia Stonic
A megújult Stonic külső és belső megjelenése alapjaiban változatlan maradt, de számos fontos részlete felfrissült. Ilyenek például a látványos új LED-fényszórók. Ugyanakkor mivel a modell megjelenése ma is friss, a Kia mérnökei ennek átdolgozása helyett, inkább a felszerelési lehetőségek szélesítésére összpontosítottak.
A két új külső szín mellett (Perennial szürke, és Sporty kék) egy friss, 16 colos könnyűfém keréktárcsa-szett is választható. Így a megújult Stonic immár összesen kilencféle külső színben rendelhető. A fényezések választékának kibővülésével a karosszéria- és tetőszín kombinációk száma is megnőtt, immár 20 féle színpár állítható össze.
Az utastérben a 8.0 colos középkonzoli érintőképernyő mellett fontos újdonság a műszerpanel nagyfelbontású, 4.2 colos központi kijelzője. A kárpitozás színválasztéka a kék és a sárga színcsomaggal bővült, így immár összesen négyféle betéri hangulat választható (piactól és felszereltségtől függően). A színcsomagokkal a műszerfal és a középkonzol betéteinek árnyalata is módosul.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Új ADAS technológiák
A felfrissített Stonicban felszereltségtől függően a Kia fejlett vezetéstámogató rendszerének (ADAS) több eleme is megjelenik. Ilyen a gyalogos és kerékpáros felismerésére képes Ráfutásos ütközéselkerülő (FCA), a Sávtartó asszisztens (LKA), a Vezetőéberség- figyelmeztetés (DAW), a Holttérfigyelő (BCW), a Holttérfigyelő rendszer aktív fékezés funkcióval (BCA), a Intelligens sebességkorlátozásra figyelmeztető rendszer (ISLW), az Adaptív sebességtartó (SCC), és a Sávkövető asszisztens (LFA) is.
Minden Stonic hatlégzsákos, és a teljes ISOFIX gyerekülés-rögzítő rendszer is az alapfelszereltség része.
A felfrissített Stonic 2020 harmadik negyedévében érkezik az európai piacokra, a márkától megszokott 7 éves, 150.000 kilométeres garanciával.