alultápláltság táplálkozásterápia
Az alultápláltság kezeletlenül megnöveli a halálozás kockázatát; fotó: Unsplash/ Thought Catalog o

Az elhízás egészségügyi kockázatairól nagyon sokat hallunk, az alultápláltság veszélyeiről szinte alig. Pedig az alultáplált belgyógyászati betegeknél – egy friss svájci kutatás szerint – 20%-kal csökkenthető a halálozási arány táplálkozásterápiával. Hogy milyen jelentősége van ennek a járvány idején, és hogyan tudjuk mi magunk is megállapítani, hogy alultápláltak vagyunk? Szakértő segít eligazodni a témában.

Alultápláltság és túlélési esélyek

Már gyakran a kórházba kerüléskor alultápláltak a betegek, ami a betegfelvételnél a kórlapjukra is rákerül. A vírusjárvány ráadásul növeli az alultápláltak számát, és nemcsak a fertőzöttek között, hanem azon krónikus betegek körében is, akik a szigorítások miatt nem jutnak el szakorvoshoz, és a betegségükből vagy a kezelésükből adódó étvágytalanság miatt csökken a testtömegük. És ha már COVID: a súlyos szövődményekkel kórházban kezelt COVID-os betegeknél például hatalmas jelentősége van a szakértő táplálásnak, gondoljunk csak a hetekig lélegeztetőgépen lévő, önállóan enni és inni képtelen emberekre.

Bizonyos akut vagy krónikus betegségek fogyással járnak. A legnagyobb probléma ezzel az, hogy ez a testtömegvesztés zömében izomtömegvesztést jelent, ami akár 70%-a is lehet a teljes elvesztett testtömegnek. A vázizom ilyen mértékű csökkenése pedig kedvezőtlenül hat a gyógyulási esélyekre. Megnövelheti a szövődmények kialakulásának kockázatát és a kórházi tartózkodás idejét.

A követező oldalon kiderül, hogyan lehet kideríteni 3 egyszerű lépésben, hogy alultápláltak vagyunk-e.