Kezdőlap Autók Kipróbáltuk Teszteltük: vagány crossover lett a tisztán elektromos Citroën ë-C4

Teszteltük: vagány crossover lett a tisztán elektromos Citroën ë-C4

Megnyerő külsővel, visszafogott, mégis kényelmes beltérrel és nem utolsó sorban zöld rendszámmal suhan a Citroën tisztán elektromos modellje, az ë-C4. Az autó leginkább városi használat során tud kiteljesedni, észrevétlenül szeli az utakat, azonban a piros lámpáknál minden szempárt magukra vonzanak az igényes, mégis meglepő vonalak.

Ilyen lett a Citroën ë-C4 Feel Plus

Az új Citroën ë-C4 megtévesztésig hasonlít alapmodelljére, a legújabb C4-re. A márka szerint a két autó megjelenése energiát és határozottságot sugároz, miközben sportos, karakteres vonalai tekintélyt parancsolnak. Ezeket a nagy átmérőjű kerekek és a viszonylag nagy hasmagasság határozottsággal, valamint magabiztos fellépéssel egészítik ki. Mindezek együttesen azt jelzik, a jármű bármikor ugrásra kész. Témába vág: 10 tudnivaló az új C4-ről, amelynek elektromos változata 350 km hatótávot ígér

Az új ë-C4 megtévesztésig hasonlít a C4-re

Az ë-C4 azonban, bármennyire is hasonlít alapjához, azokkal a nüansznyi apróságokkal, melyeket magán hordoz, tökéletesen elkülönül, mint tisztán elektromos autó. Az áramvonalas sziluett és az SUV-k határozott karaktere egyszerre kölcsönöz letisztultságot és dinamizmust. Az új Citroën ë-C4 műanyag betétei az Izlandi kék metálfényezésű változatnál hibrides kék színben pompáznak, azonban mélyvörös, ezüst, fekete és homokszínben is kérhetők, természetesen színcsomagoktól függően.

Az ë felirat többször visszaköszön az autón

Elektromos autóra tervezett dizájn

A zöld rendszámot megerősítő ë felirat többször visszaköszön, a kocsi hátulján és kétoldalt, a sárvédőkön is. De a gyémántcsiszolt és az energiatakarékosság jegyében kifejlesztett könnyűfém keréktárcsák is csak az elektromos változathoz elérhetőek.

Az ë-C4 határozottságot sugall

Bár egy kompakt, dinamikus városi vezetéshez és könnyed parkoláshoz egyaránt tökéletes autóról van szó, az ë-C4 méreteiben is visszaköszön az SUV-ra hajazó jelleg. Több mint 4,3 méteres hosszával, 1,8 m szélességével és 1525 mm magasságával, valamint elsőre meglepő, mégis határozottságot sugalló áramvonalaival is mindezt erősíti.

A töltőket a Citroën ë-C4 csomagterében, az alsó rekeszben rejthetjük el

A Citroën ë-C4 csomagtere, mely alapállapotban 380 liter, a középső üléssor előredöntésével pedig 1250 literessé alakítható, nemcsak a töltőket és egyéb autós felszereléseket nyeli el egy alsó rekeszben, a napi bevásárláshoz is kellő helyet biztosít. A csomagtér azonban nem nagyobb, mint a sima C4-esé, ugyanis a villanymotor, valamint a 45 kWh-s akkumulátor is pont ugyanott fekszik, ahol az alapjárműben a benzin- vagy dízelmotor bújik meg.

Az új Citroën ë-C4-ben a kormány akár egy ujjal tekerhető

Meglepően tágas beltér

Annak ellenére, hogy az új Citroën ë-C4 egy CO2-kibocsátásmentes és nem mellesleg hang nélküli városi cirkáló, igen tágas belső jellemzi, melyet sok extrával és megannyi pakolásra alkalmas hellyel láttak el. Süppedős ülések, megfelelő magasságú kartámasz és egyetlen ujjal tekerhető kormánykerék biztosítja, hogy ne uralkodjon el rajtunk a görcsös vezetés. Témába vág: A Citroën C4 is közöttük van! Női autók 2021: tíz modell, amelyek az év nagy slágerei lehetnek

Kész polcrendszer áll rendelkezésünkre

A műszaki kézikönyvet, valamint a legfontosabb iratokat mély kesztyűtartó nyeli el, felette pedig tablettartó bukkan elő gombnyomásra. Azonban ehhez már a vásárláskor tudnunk kell, melyik elektronikai márkához leszünk hűek a jövőben, ugyanis a tárolóba tablettartó tokot is kérhetünk.

A vezeték nélküli töltő megment a váratlan helyzetektől

Ha csak elszaladunk valahova, a kulcsot, a pénztárcát és az iratainkat a váltó mögötti mély polcra dobhatjuk, míg közben telefonunkat a felette megbújó vezeték nélküli töltőfelületen juttathatjuk plusz lökethez. Emellett az első és a hátsó üléssor számára is két-két USB csatlakozó biztosítja az adatátvitelt, valamint a töltést.

10 colos képernyő van az ë-C4-ben, ülésfűtés viszont nincs

A középkategóriás Feel Plusz felszereltség olyan extrákkal bír, melyek rohanó napjaink során, váratlan helyzetekben számíthatnak igazán. Bár pont olyan alapok is hiányoznak belőle, amiket egy kényelmes sofőr elsőként kapcsolna be. Hideg napokon (kvázi 10 fok alatt) az indítógomb után nálam az ülésfűtés következik. Bár gyorsan felismertem, hogy az ë-C4 ebben a játékban nem lesz társam, azért minden egyes út során újból ellenőriztem a gombokat, hátha. Vigaszdíjként a kormányfűtés melegébe rohantam. Az ülésfűtés ez esetben olyan kényelmi extra, amit nem tartalmaz az alapcsomag. Plusz 110 000 forintért azonban beszereltethető. Sőt, a két legmagasabb Shine és Shine Plusz felszereltség még masszásfunkciót is tartalmaz, csupán ötvenezret kell ráverni az ülésfűtésre pluszban.

A Citroën biztonságossá teszi a sofőr számára a vezetést

Biztonságos vezetés

A Citroën az ë-C4 esetében is több fronton gondolt arra, hogy megkönnyítse a sofőr dolgát, akinek egy feladata van: a vezetés minden pillanatában az útra figyelni.

A plexi csak vezetés közben bukkan elő

A kormánykerék mögé, a szélvédőre kivetített hologram helyett a Citroën ë-C4-ben egy, a bekapcsolás során előbukkanó, majd a villanymotor leállításával eltűnő plexiüveg (HUD) biztosítja, hogy még a sebesség ellenőrzéséhez se kelljen néhány fokkal lejjebb pillantani. Bár ezen kívül nem sokat, csupán bekapcsolt állapotban a tempomatot, valamint a szintén életre keltett vezetői asszisztenst láthatjuk itt. Ugyanígy a kormány mögötti műszerfalon sem túlzó a megjelenő adatmennyiség, a duplikált sebesség mellett az akkumulátor töltöttségét követhetjük nyomon rajta.

Az új, elektromos Citroën-ben biztonságosan pillanthatunk le a telefonra

Ha a jármű navigációs rendszere helyett az okostelefonos applikáció mellett tennénk le a voksunkat, nem lesz gondunk az eldőlő, leeső, vagy egy teljes kezet lefoglaló telefonnal. A váltó elé helyezett telefontartó ugyanis megfelelő szögbe állítva biztosítja, hogy tényleg csak egy pillanatra kelljen levenni szemünket az útról.

A C4-esek ikonikus dijázneleme megtöri a látóteret

Nagy forgalomban araszolgatva vagy tolatás során viszont azt vehetjük észre, hogy valami zavarja a látóterünket. Ez pedig a kocsi hátulján, egészen pontosan a hátsó szélvédőn elhelyezett fekete spoiler. Bár a dizájnelem és az azt keretező lámpák tökéletes összhangot létesítenek, valamint egyedi látványt kölcsönöznek az autónak, az első néhány vezetési élmény során valahogy mégis szúrják a sofőr szemét.

A Citroën ë-C4 a többi elektromos autóhoz hasonlóan nehezen bírja a hideget

Városi talajra tervezett fogyasztás

Az autó nehezen bírja a hideget, de ezzel valószínűleg nincs egyedül az elektromos palettán. Egy igen didergős reggelen, melyen 2 °C értéket mutatott a hőmérő, csutkára feltöltve ültem be a Citroën ë-C4-be. Ez egészen pontosan 302 km volt, az autó katalógus szerinti hatótávja 357 km. Közel egy kilométer megtétele után már tíz kilométerrel kevesebb töltöttséget jelzett a műszerfal, annak ellenére, hogy rögtön Eco módba váltottam. Enélkül az autó alapbeállításban Normál módban suhan, a megtehető táv mértéke pedig folyamatosan és vészesen csökken.

Az autó 9,7 másodperc alatt éri el a 100 kmh sebességet

A Sport fokozat így csak azon bátraknak ajánlott, akik gyors matek után tudják, mindenképp eljutnak egy töltőállomásig vagy egy egyszerű, mégis kincset érő áramforrásig. Bár mindenképpen érdemes legalább egyszer kipróbálni, hogy érezzük, mennyi erő rejlik a villanymotorban. Az elektromos Citroën-be egyébként 136 lóerő szorult és 9,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet.

Eco módban az autó figyelmeztet a korlátozott teljesítményre és hőkomfortra

A hideg reggelen újabb egy kilométer után, melyben volt egy autópályára felhajtás és ezzel együtt jelentős gyorsítás is, ismét elszállt egy újabb tízes, majd azt vettem észre, hogy a néhány kilométerrel arrébb lévő benzinkútnál már több mint ötven kilométerrel kevesebb áram van az autóban.

Hogy ne érjen meglepetés, valamint, hogy lehetőségem legyen visszafelé is megtenni ezt az utat, az Eco mód mellett, melyben az autó amúgy figyelmeztet a korlátozott teljesítményre és hőkomfortra, laikus fejjel letekertem a fűtést és mérsékeltem az extra energiahasználatot.

A Citroën ajánlása szerint érdemes B módban használni az autót

Mire elértem úti célomat nem egész harminc kilométer után, az autó felhasználta kurázsijának szinte felét. E rövid út során ugyanis több mint 140 kilométerrel csökkent a megtehető táv mértéke. Egy feltöltött, alig több mint 300 kilométer megtételére alkalmas elektromos autó esetében, ez a szám igen ijesztő.

Hogyan lehet növelni a hatótávot?

A márka ajánlása szerint érdemes B módba tenni az autót, így ugyanis lassítás és fékezés során folyamatosan tölt vissza az akkumulátor. A fogyasztást emellett nagyban befolyásolja a sebesség és a vezetési stílus, a külső, valamint belső hőmérséklet, de ugyanannyira az autó terheltsége is. Témába vág: Citroën a filmekben: újra sztárszerepben a francia autó

Citroën ë-C4 Feel Plus alapadatok

  • Akkumulátor mérete: 45 kWh (bruttó 50 kWh)
  • Max. teljesítmény: 136 LE
  • Max. forgatónyomaték (elektromos): 260 Nm
  • Elektromos hatótáv (WLTP): 357 km
  • DC töltéserő: 100kW
  • Max. sebesség: 150 km/h
  • Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 sec
  • Fogyasztás: 12,2-22,6 kWh/100 km
  • Hosszúság: 4360 mm
  • Szélesség: 1800 mm
  • Magasság: 1525 mm
  • Csomagtér: 380 liter
  • Listaár: 14 230 000 Ft