Kezdőlap Autók Nők az autóvilágban Egy női autóversenyző felnyílt motorháztetővel is tud menni

Egy női autóversenyző felnyílt motorháztetővel is tud menni

Törő Zsanett

Tizenkét éve van jogosítványa, imád vezetni, öt éve amatőr autóversenyző. Mivel itthon külön női kategória nincs auto- és rallycrossban, ezért évről évre a férfiakkal száll harcba a versenypályán a 29 éves Törő Zsanett. Magyar Kupa kategóriában jelenleg ő az egyedüli női autóversenyző.

Családban marad

Édesapám régen versenyzett rallycrossban. Itt állt az udvarban a versenyautója. Egy napon megkérdeztem tőle, mi lenne, ha neki állnék én is versenyezni. Szerencsére nem tiltakozott – emlékszik vissza Zsani. – Azóta is apukámmal ketten szervizeljük az autómat, néha a barátok is besegítenek. A családban mindenki örült, mikor belevágtam, maximálisan támogatnak, de nagyon féltenek. Édesapám, a nővérem és a párja is minden versenyre elkísér.”

A bukósisak kötelező

„Sokan nagyon veszélyes sportnak tartják az autóversenyzést, a rallycrosst különösen. De az autót az előírásoknak megfelelően kell megépíteni, ezért védelmet nyújtanak a bukócsövek és a homológ ruházat is, valamint a bukósisak és a hans (fej és nyakvédő) is. Természetesen van rizikófaktora, leginkább a bizonytalanság, sosem tudni mikor mi fog történni. Mivel többen megyünk egyszerre a pályán, kiszámíthatatlan a futam lefolyása, különösen a Joker-körnél.”

A Joker-kört tartalmazó versenyeknél a pálya eredeti nyomvonalát egy alternatív szakasszal is kiegészítik, amin minden versenyzőnek legalább egyszer végig kell mennie a futamok során. Azt mindenki maga döntheti el, melyik körében teljesíti ezt a plusz szakaszt. „Szerencsére nekem eddig még nem volt igazán veszélyes pillanatom. Egyszer a rajt után felnyílt a motorháztető, nem sok mindent láttam, de így is végigmentem” – meséli Zsani.

A következő oldalon tovább olvashatod Zsani történetét.

A női autóversenyző egyenrangú partner a pályán

Zsani 2016-ban a Racing Stars Amatőr Tehetségkutató rallycross versenysorozatban vett részt, ahol év végén kategória 3.helyezett lett. 2017-ben ugyanebben a versenysorozatban már a kategória bajnokaként ünnepelhetett . „2018-ban csatlakoztam két verseny erejéig a Rallycross Országos Bajnoksághoz Magyar kupa kategóriában,valamint egy versenyen részt vettem az Autocross Országos Bajnokságon TAX1600 kategóriában. A siker persze nincs ingyen, a versenyszellem, a kitartás, elszántság és magabiztosság ugyanúgy elengedhetetlen egy női autóversenyző számára is, mint egy férfinek. A pályán pedig mindenki versenytárs, nincs kivételezés” – hangsúlyozza.

A rallycrossban sárból sincs hiány

Törő Zsanett egy Volkswagen Polóval versenyzik, amit édesapjával építettek. Előtte egy Golffal indult, mindkettő népszerű típus rallycross versenyeken. A versenyek általában nyáron vannak, a tél az autó felkészítéséről szólt. Ilyenkor kicserélik a kopó alkatrészeket és próbálnak fejleszteni, de ez sajnos szponzorok hiányában nem mindig kivitelezhető. Gyakorlásra sincs nagyon lehetőség, persze kipróbálják az autót, de igazán tesztelni csak a versenyen szokták élesben.

Az autóversenyzés örök szerelem marad

Civilben a női aztóversenyző egy fuvarozó cégnél dolgozik irodai munkakörben és a család autójával, egy Toyota Corollával szeli az utakat. „Hétköznapokon megfontoltan közlekedek, és nem versenypályának használom a közutat, hiszen nem arra való.”

A hófehér VW, Zsani és a megérdemelt trófeák

„Sokan kérdezték már, mi vonz az autóversenyzésben. Erre azt szoktam mondani: minden. Az autók hangja, az adrenalin, a hangulat. Egyszerűen kiráz a hideg – jó értelemben – amikor meghallom, ahogy egy versenyautóban felbőg a motor. Ez egy örökre szóló élmény, nagyon sokáig szeretnék még versenyezni.”

A Drive Me Baby magazin egyik küldetése, hogy megmutassa, a nők is megállják a helyüket a versenypályán. Bizonyítékként itt van például Vogel Adrienn, aki nemcsak autóval, hanem kamionnal is kipróbálta, hogy mire képes. Írtunk már Keszthelyi Vivienről is, aki a női Formula-3-ban, a W Seriesben indult, valamint a régi idők női versenyzőit is bemutattuk nektek.