Tizenkét éve van jogosítványa, imád vezetni, öt éve amatőr autóversenyző. Mivel itthon külön női kategória nincs auto- és rallycrossban, ezért évről évre a férfiakkal száll harcba a versenypályán a 29 éves Törő Zsanett. Magyar Kupa kategóriában jelenleg ő az egyedüli női autóversenyző.
Családban marad
„Édesapám régen versenyzett rallycrossban. Itt állt az udvarban a versenyautója. Egy napon megkérdeztem tőle, mi lenne, ha neki állnék én is versenyezni. Szerencsére nem tiltakozott – emlékszik vissza Zsani. – Azóta is apukámmal ketten szervizeljük az autómat, néha a barátok is besegítenek. A családban mindenki örült, mikor belevágtam, maximálisan támogatnak, de nagyon féltenek. Édesapám, a nővérem és a párja is minden versenyre elkísér.”
„Sokan nagyon veszélyes sportnak tartják az autóversenyzést, a rallycrosst különösen. De az autót az előírásoknak megfelelően kell megépíteni, ezért védelmet nyújtanak a bukócsövek és a homológ ruházat is, valamint a bukósisak és a hans (fej és nyakvédő) is. Természetesen van rizikófaktora, leginkább a bizonytalanság, sosem tudni mikor mi fog történni. Mivel többen megyünk egyszerre a pályán, kiszámíthatatlan a futam lefolyása, különösen a Joker-körnél.”
A Joker-kört tartalmazó versenyeknél a pálya eredeti nyomvonalát egy alternatív szakasszal is kiegészítik, amin minden versenyzőnek legalább egyszer végig kell mennie a futamok során. Azt mindenki maga döntheti el, melyik körében teljesíti ezt a plusz szakaszt. „Szerencsére nekem eddig még nem volt igazán veszélyes pillanatom. Egyszer a rajt után felnyílt a motorháztető, nem sok mindent láttam, de így is végigmentem” – meséli Zsani.
A következő oldalon tovább olvashatod Zsani történetét.
A női autóversenyző egyenrangú partner a pályán
Zsani 2016-ban a Racing Stars Amatőr Tehetségkutató rallycross versenysorozatban vett részt, ahol év végén kategória 3.helyezett lett. 2017-ben ugyanebben a versenysorozatban már a kategória bajnokaként ünnepelhetett . „2018-ban csatlakoztam két verseny erejéig a Rallycross Országos Bajnoksághoz Magyar kupa kategóriában,valamint egy versenyen részt vettem az Autocross Országos Bajnokságon TAX1600 kategóriában. A siker persze nincs ingyen, a versenyszellem, a kitartás, elszántság és magabiztosság ugyanúgy elengedhetetlen egy női autóversenyző számára is, mint egy férfinek. A pályán pedig mindenki versenytárs, nincs kivételezés” – hangsúlyozza.
Törő Zsanett egy Volkswagen Polóval versenyzik, amit édesapjával építettek. Előtte egy Golffal indult, mindkettő népszerű típus rallycross versenyeken. A versenyek általában nyáron vannak, a tél az autó felkészítéséről szólt. Ilyenkor kicserélik a kopó alkatrészeket és próbálnak fejleszteni, de ez sajnos szponzorok hiányában nem mindig kivitelezhető. Gyakorlásra sincs nagyon lehetőség, persze kipróbálják az autót, de igazán tesztelni csak a versenyen szokták élesben.
Az autóversenyzés örök szerelem marad
Civilben a női aztóversenyző egy fuvarozó cégnél dolgozik irodai munkakörben és a család autójával, egy Toyota Corollával szeli az utakat. „Hétköznapokon megfontoltan közlekedek, és nem versenypályának használom a közutat, hiszen nem arra való.”
„Sokan kérdezték már, mi vonz az autóversenyzésben. Erre azt szoktam mondani: minden. Az autók hangja, az adrenalin, a hangulat. Egyszerűen kiráz a hideg – jó értelemben – amikor meghallom, ahogy egy versenyautóban felbőg a motor. Ez egy örökre szóló élmény, nagyon sokáig szeretnék még versenyezni.”
A Drive Me Baby magazin egyik küldetése, hogy megmutassa, a nők is megállják a helyüket a versenypályán. Bizonyítékként itt van például Vogel Adrienn, aki nemcsak autóval, hanem kamionnal is kipróbálta, hogy mire képes. Írtunk már Keszthelyi Vivienről is, aki a női Formula-3-ban, a W Seriesben indult, valamint a régi idők női versenyzőit is bemutattuk nektek.