nyaralás szelfizés
nyaralás szelfizés

Ha utazásunk alatt mindent dokumentálni és megosztani akarunk, nem tudjuk teljes mértékben megragadni a valós élményeket – derül ki a CHERRISK friss kutatásából*, amelynek eredményeit Mráz Kata pszichológus szakértő elemzi.

Egy 2022-es, európai szintű kutatás szerint a magyarok az öt legtöbb közösségi médiát használó európai nemzet közé tartoznak. Ezen platformok túlzott mértékű használata számos negatív következménnyel jár az élet különböző területein. A CHERRISK kíváncsi volt arra, milyen összefüggések fedezhetőek fel a közösségi média használat és az utazási élmények között, így az idei nyár utolsó napjaiban felmérést végzett felhasználói körében.

Megtervezni az álomnyaralást

Sokan már a téli hónapokban a tökéletes nyaralásukat tervezgetik, mások pár nappal a szabadság előtt kezdik böngészni az internetet úti cél után kutatva. Döntéseinket sok tényező befolyásolja, de már önmagában az információgyűjtés módja is megpecsételheti utazásunk kimenetelét. A válaszadók többsége online keresgél a készülődés fázisában, ezek közül is első helyen a Google és egyéb keresőmotorok végeztek. Továbbra is fontos a személyes javaslat: a második legnépszerűbb információforrást az ismerősök, barátok beszámolói adják. Harmadik helyen az olyan ajánló oldalak futottak be, mint például a Tripadvisor.

A kutatás elemzése rámutatott, hogy aki köt utasbiztosítást, szívesebben próbál ki új élményeket. Jó hír, hogy a válaszadók több, mint kétharmada rendszeresen él az utasbiztosítás lehetőségével.

A közösségi média szerepe jelentősen változott

 

A kutatásból az is kiderült, hogy ezek a platformok fontos szereppel bírnak az utazással kapcsolatos inspirálódásban és a megfelelő programok kiválasztásában. A válaszadók értékelése alapján a Facebook (Meta), Youtube és Instagram trió továbbra is a legnépszerűbb közösségi média felület abban a tekintetben, hogy ezeken az alkalmazásokon elérhető információk nagy mértékben tudják befolyásolni választási preferenciáinkat, és segíthetnek közelebb kerülni az álomnyaraláshoz.

„A közösségi média számtalan lehetőséget kínál az utazással kapcsolatos inspirálódásra, hiszen mások fotókat, videókat, cikkeket és bejegyzéseket osztanak meg a nyaralásokról és az utazási tapasztalataikról. Ez lehetővé teszi, hogy új helyeket fedezzünk fel, új tevékenységeket ismerjünk meg és inspirációt merítsünk mások élményeiből. Segíthet abban is, hogy nyitottabbak és kalandvágyóbbak legyünk a nyaralás tervezésekor” – állítja Mráz Kata pszichológus. A szakértő arra is kitér, hogy a közösségi médiában kialakult csoportokban interakcióra is van lehetőség másokkal, így valósabb képet kaphatunk úti célunkról.

Mitől lesz igazán jó a nyaralás?

Cherrisk felmésér

A társas összehasonlítás elmélete nem újkeletű és nem is minden esetben káros, azonban a közösségi média által felerősített tökéletes képek torzítják a valóságérzetünket. „Fontos megérteni, hogy a közösségi média által bemutatott képek és történetek csak egy kis szeletet mutatnak az emberek életéből. Ez a szelet általában a legjobb és legpozitívabb pillanatokra korlátozódik. A valóságban mindenki szembesül nehézségekkel, kihívásokkal és hétköznapi problémákkal, amelyeket általában nem mutatnak meg a közösségi médiában – hívja fel rá a figyelmet a szakember, aki szerint – ha folyamatosan másokkal hasonlítjuk össze magunkat és az életünket a közösségi média által közvetített ideálokkal, az csökkentheti az önbizalmat és boldogságot.”

Márpedig a CHERRISK kutatása visszaigazolta, hogy erős összefüggés van a közösségi média használatának mértéke és a másokhoz való hasonlítgatás között. Aki a nyaralás alatt is sokat pörgeti ezeket az alkalmazásokat a telefonján, az hajlamosabb összehasonlítani saját képeit másokéval. Ő nagyobb valószínűséggel csalódik majd, ha a fotói nem annyira tökéletesek, mint ahogy másokét látja.

Lehet ezt jól is csinálni

Mráz Kata szerint: „Ha figyelembe vesszük a saját igényeket a nyaralás során, és nem másoknak szeretnénk megfelelni, akkor teljesebben élhetjük meg a pihenés és a regenerálódás élményét. Az önismeret segít például abban, hogy olyan típusú nyaralást válasszunk, amire szükségünk van, és olyan tevékenységeket, amelyek megfelelnek az érdeklődésünknek, ezáltal tényleg boldoggá tesznek minket.” Ezt segítette a CHERRISK nyári kampánya azzal, hogy egy szórakoztató kérdőív online kitöltése során bárki megtudhatta, milyen nyaraló típus valójában, és hogy ehhez a típushoz milyen programok illenének. Ezután már csak rajtunk múlik mennyire vagyunk nyitottak az új tapasztalatokra.

*A CHERRISK by UNIQA által 2023. augusztus 28. és szeptember 5. között végzett online kérdőíves kutatás, amelyben 832-en vettek részt. A kérdőívet a közösségi médiában és e-mailen hirdették meg.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •