Kezdőlap Autók Kipróbáltuk Elektromos családi fóka – BYD Seal U bemutató

Elektromos családi fóka – BYD Seal U bemutató

A BYD (ejtsd: „bívájdí”) név már ismerősen csenghet sokunknak. Ez az a kínai mega-konszern, amely Szeged mellett építi fel első európai autógyárát. A magyar piacra nemrég belépő autóik úgy kúsznak fel az eladási listákon mint fürge fóka a napozóstégre. 2023 utolsó negyedévében globális szinten lekörözték a Tesla eladásait és széles termékpalettájukkal most a magyar vásárlókat is elragadhatják. Vigyázat, fóka veszély! 

A kisebb Seal azaz magyarul egyszerűen csak „fóka” elnevezésű sedanjuk nagytestvére a Seal U, egy teljesen elektromos meghajtású SUV. Fókára így már jobban hasonlít, ugyanakkor roppant dinamikus vonalakkal van megáldva és meg is tud indulni ha elkapja az elektron áramlat… 

Jó megjelenésű, vagány, komoly autó benyomását kelti bennünk a BYD Seal U: ebben kényelmesen elfér egy négytagú család vagy 4 felnőtt. A technokrata első lámpákat egy markánsan emelkedő vonal köti össze a hátsó lámpatestekkel, amelyek „fényhíddal” kapcsolódnak össze a ma megszokott trendek szerint. Tetszetős az összkép, sehol sincs túl rajzolva, elegáns és mégis markáns SUV forma. 

Az első és a hátsó ajtók is óriásira nyílnak. Ez nagyon jól jön, ha kényelmesen szeretnénk ki- és beszállni illetve akik gyerekülést használnak azoknak sem kell sokáig „tetriszezni” az ülés beszereléséhez.

Ízléses a beltér, jók az anyagok, még magasabb embereknek sem zavaró a tetővonal. Az ülések kényelmesek, fűthetőek és szellőztethetőek is. Egyébként két színben elérhetőek: az egyik a kék és a törtfehér színkombináció a másik fekete és a szürke ötven árnyalata. Ez utóbbi kicsit komor hangulatot áraszt, a világos belső trendibb, de részletgazdag árnyalatain lehet jobban látszanak a farmer vagy a gyerek kezéből kiszabaduló csokis fánk nyomai… 

Az óriási középkonzol mellett van egy „hagyományos” műszeregység is a vezető előtt, sőt a szemünk elé a szélvédőre is kivetíti a BYD Seal U a legfontosabb infókat. Minden elektronikai kütyü gyorsan működik: ahogy megnyomom már végre is hajtja a feladatait. Ez ritka jó tulajdonoság, a legtöbb mostani autóban még mindig gyakori, hogy lassú a kezelőfelület. Ráadásul elforgatható a központi kijelző, így a „fekve vagy állva jó a kijelző” dilemma gordiuszi csomóját egy huszáros vágással feloldja a BYD. 

Alapáron jár a 360 fokos kamerarendszer, tűpontos képpel sőt, az oldalsó kamera még a padkát is elénk vetíti a kijelzőre, így tuti profin be tudunk vele parkolni, a méretét meghazudtoló módon. 

Nagyok az ajtózsebek, jó méretűek a pohártartók és a kesztyűtartó is óriási. Minden kezünk ügyében lévő cuccot elnyel a könyöklő alatti puhán bélelt doboz, így ha a körömlakk össze is találkozik a kulcscsomóval legalább a tároló műanyag öntvénye nem kapcsolódik be harmadik szólamként a koncertjükbe. A napszemcsinek dedikált tartó jár fent a megszokott helyen és  innen vezérelhetjük a rolóval ellátott nyitható panorámatetőt is. A váltógomb a kedvencem: olyan mint egy kis ékszer: kristály mintázatú, nagyon ízléses darab. 

Csomó gomb érintős, de érdekes módon nem zavaró a használatuk, mert adnak egy visszajelzést megnyomáskor, így érzetre olyan, mintha rendes gombot nyomnánk. Hamar megszokhatjuk, hogy a „HI BYD” felkiáltásra készségesen reagáló beépített asszisztensnek köszönhetően szinte semmit nem kell nyomkodnunk, hangutasításra minden alapvető funkciót irányít. Nem kamu, tényleg működik és még a magyaros akcentussal beszélt angolt is érti. Sőt, ha arra kérjük húzza le az ablakot, azt is tudja melyik ülésből mondtuk neki. Még a finom női célzásokból is ért: „I am freezing”, vagyis „Megfagyok” felkiáltásra megemeli a hőmérsékletet az autóban, nehogy aztán megfázzunk. Cuki és egyben addiktív, egyenesen rosszul érzem magam ezek után, ha bármit nyomkodni kell a saját autómban. Hát nem ez a legegyszerűbb megoldás? Kimondom és megtörténik, közben pedig egy pillanatra sem téved le a tekintetem az útról. Mindennek tetejébe a BYD Seal U-t az okostelefonom segítségével is nyithatom (NFC technológia segítségével) és kapcsolatban maradhatunk az utazásunkat követően is a BYD app-en keresztül. 

Jópofa megoldás, hogy a műszerfal kapott egy kis „önkifejező” burkolatot: ha emeljük a hőmérsékletet egy rövid időre pirosan felizzik, ha lejjebb vesszük elkékül, de a zene ütemére is képes pulzálni. Azt hinnénk, hogy ez oltári gagyi, de élőben meggyőző: mosolygunk és jobb hangulatunk lesz tőle. Nyilván a hangulatfények is ízlés szerint beállíthatók, szóval a belső is hasonlóan modern és vagány, mint a külső. 

A csomagtartó szerintünk egy ekkora autónál lehetne valamivel nagyobb. Papíron 500 liter feletti, de hát ugye bőröndbe és 163 kistáskába pakolunk… A hátsó ülések viszont síkba dönthetők, így az IKEA bevásárláshoz sem kell minden esetben kisteherautót rendelni. 

A terepjárós magas építés meggyőző biztonságérzetet ad és a BYD Seal U a törésteszteken is kiválóra vizsgázott. Arról nem is beszélve, hogy az akkumulátora még akkor sem gyullad ki, ha átdöfik vagy ketté hasad egy esetleges ütközéstől. Ennek biztos tudatában tapadunk bele az ülésbe gyorsításkor, ami arra elég, hogy nagy magabiztossággal előzzünk, de az autópályák királyai nem ezzel a géppel leszünk. A futómű is kényelmes, még rettenetes úton sem ráz borzasztó mértékben, cserébe a kanyarvadászat egy ekkora autóval inkább egy keserűlikőrtől bebódultan kóválygó rénszarvas táncára emlékeztet. Tüzesebb salsához ott a kistesó Seal, amit alig várunk, hogy kipróbálhassuk. Jó pontot adnunk a minőségre, minden masszív és a helyén van: nem nyiszog nem zörög semmi, ez nem az a kínai termék, amire sokan asszociálnak. 

Már csak azért is pozitív az összkép, mert a BYD Seal U ára a konkurens villanyautókhoz (például Tesla Model Y) viszonyítva nagyon versenyképes: A kisebb akkupakkal (71,8 kWh – WLTP szerint 420 km hatótáv) szerelve 16,3 millió forint az indulóár, de már ebben is szinte minden extra benne van. A nagyobb akkupakkhoz (87 kWh – WLTP szerint 500 km hatótáv) társul például prémium hifi, panoráma üvegtető és még néhány extra, de még így is 17,5 millió forintban megáll, ami bármennyire is sok pénz jelenleg jó vételnek számít a piacon. 

Összegezve elmondható, hogy egy jól felszerelt családi villany SUV-t kapunk a pénzünkért, ami az autózás klasszikus értékeit megtartva high tech megoldásokkal és egy kis bohósággal csábít bennünket a villanyos jövő felé. Csak a töltések alakalmával legyen nálunk egy jó könyv és egy finom kávé!