A globális és a magyar autóipar évek óta olyan problémákkal küzd, melyek korábban még sosem jelentkeztek egyszerre, pláne nem ilyen mértékben. Növekvő árak, kínálati hiány, szakadozó ellátási láncok, megnövekedett szállítási határidők nyersanyaghelyzet, világjárvány, háború, infláció. Ezekben az időkben értékelte Németh Balázs, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója a szektor helyzetét és mesélt arról Lencsés Csabának, a Vezess riporterének, mi várható az elkövetkező évek magyar autópiacán.


L.Cs: A legnagyobb újautó-forgalmazó céget irányítja, közben része az életének a humor. Van oka jókedvre a Porsche Hungaria vezetőjeként 2022 nyarán?

Németh Balázs: Nincs.

L.Cs: Pedig az a furcsa helyzet látható, hogy miközben beszűkült kínálattal, elszállt árakkal és egy éven is túlnyúló szállítási határidőkkel szembesülnek az újautó-vásárlók, cége működésének három évtizede alatt most zárta a legjobb évet pénzügyileg.

N.B.:Pénzügyileg.

L.Cs: Igen, pénzügyileg.

N.B.:Meg egyébként nettó eredményben a második legjobb évünket zártuk. Bízom benne, a történelemkönyvekben 20-30 év múlva csak lábjegyzet lesz ez a két év, de akárhogy is nézzük, a Covid és a háború miatt alakult ki ez a nagyon furcsa helyzet.
Nincs okom jókedvre, mert vezetőként az ember nem szereti a kiszámíthatatlanságot. Mostanában a legabszurdabbnál abszurdabb, a közgazdaságtan alapszabályait meghazudtoló események sorozatával találkozunk, és nagyon nehéz alkalmazkodni ehhez. Nincs pánik, egy felsővezetőnek nyugodtnak kell lennie, de ennyire kiszámíthatatlan és váratlan fordulatokkal teli időszak soha nem volt az elmúlt 30 évben.

autóvásárlás szalon kocsikulcs
fotó: Freepik/standret

Szürreális, amikor több tízezer autónál arra kell várnunk, hogy jöjjön egy darab félvezető, ami a bal oldali visszapillantó tükröt irányítja, emiatt egy reptéren állnak az autók, amiket majd újra végig kell futtatni a minőségbiztosítási rendszeren. Nagyon sok gépkocsi nagyon sok specifikációval egyáltalán nem rendelhető. (…)

L.Cs: Mekkora volt az áremelkedés önöknél az elmúlt két évben?

N.B.: Ha a súlyozott átlagárakat nézzük a nagy mennyiségben vásárolt autóknál, akkor a Covidot megelőző időszakot összevetve 2022 júliusával 30 százalékos áremelkedés történt. Ami elképesztően magas. Elképesztően magas. Mivel keresleti piac van, ezért a gyártóknak már nem kell akkora támogatásokat beletenni egy-egy autóba, hiszen a vásárló örül annak, ha vásárolhat, autóhoz juthat. És még jobban örül, ha mindezt minél hamarabb meg tudja tenni. Jelenleg azzal szembesülünk, hogy 1-1,5 éves várakozási idő mellett is boldog az ügyfél, ha rendelni tud autót. Merthogy nagyon sok gépkocsi, nagyon sok specifikációval egyáltalán nem rendelhető. Vagy végleg fel lett függesztve a forgalmazása, mert az összes kvóta elfogyott mondjuk egy faceliftig, vagy az új modell bevezetésééig, vagy pedig egyszerűen nem tud a gyártó az alapanyagok hiánya miatt gyártani és ezért lett felfüggesztve.

L.Cs: Túlzó az a megfogalmazás a részemről, hogy kihasználták a gyártók a vevők szorult helyzetét? Például azzal, hogy a rendelkezésre álló chipeket a drágább modellekbe rakják. Túlzás azt állítanom, hogy az indokoltnál is jóval nagyobb áremelkedést hajtottak végre a gyártók?

N.B: Ez az, amit nem tudunk. Én semmiképpen nem használnám a kihasználás szót. Egyszerűen a gyártók próbálják lekövetni a világban történő eseményeket. Azt, hogy egyes alapanyagok vagy egyszerűen eltűntek, vagy 40-50-80 százalékkal magasabb áron szerezhetők be. 30 ezer alkatrészből áll egy autó, ezek a legkülönfélébb anyagokból készülnek a fémektől az ötvözeteken át a műanyagokig. Plusz számítógépek működnek bennük és szórakoztató-elektronika. Ha megemelkedik az ára valaminek, akkor azt le kell követnie a gyártónak.

L.Cs.:A jelentős áremelkedés miatt az átlagos keresetűek egy ideje gyakorlatilag képtelenek új autót vásárolni Magyarországon. Mára egy sokkal magasabb társadalmi réteg kiváltsága lett az új személyautó vásárlása nálunk.

N.B.: Erre mondják azt, hogy nincs olcsón új személyautó. Olcsón új autó régen sem volt.

L.Cs.:De többen és könnyebben jutottak a közelébe. Igaz, más hitelrendszer mellett.

N.B.: Abba elég sokan belebuktak, hogy nulla kezdővel svájci frank alapon vitték a Swiftet. Nem szép szóval akkor kezdett prostituálódni az autós piac, mert gyakorlatilag nincs még egy szegmens a kereskedelemben, amelyben úgy ment be a vásárló bármit megvenni, hogy azonnal kérek 15-20 százalék kedvezményt. Azért tehették meg, mert a téves svájci frank alapú hitelekért olyan jutalékot fizettek a kereskedéseknek a bankok, hogy abból tartották fenn magukat ahelyett, hogy a gépkocsin kerestek volna megtartva az árrését. És abból fizették volna ki az értékesítőik jutalékét, és tartották volna fenn a kereskedést meg a szervizt.

L.Cs.:Ideiglenes jelenség az olcsóbb autók körének látványos apadása, vagy végleg eltűnnek a piacról?

N.B.: Rövidtávon semmiképpen nem számíthatunk arra, hogy lesznek olcsó új autók. Ugyan most is akadnak 5-6 millió forintért új személyautók, de gyakorlatilag néhány százalékát teszik ki a piacnak, ha egyáltalán kiteszik a néhány százalékot. Egy átlagos új személyautó most 7-8 millió forinttól kezdődik. Az elektromos autók még drágábbak. Zárójelben: elkezdtek feltűnni most a kínai márkák a színen, meglátjuk majd, hogy milyen piacszerzési stratégiával próbálják magukat megszerettetni a magyar vásárlókkal.

A teljes interjú a Vezess.hu-n olvasható.

Kép, forrás: Porsche Hungaria

Ez is érdekelhet:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •