A cikk a következő oldalon folytatódik.
Közel kétezer ember költözik a különleges településre
Már jövőre elkezdik felépíteni azt a várost, amelyben a Toyota valós, de kontrollált körülmények között tesztelheti azokat a kísérleti mobilitási technológiákat, amelyek csak néhány évvel vagy akár évtizeddel később válhatnak piacéretté. A „szőtt város” (woven city) néven emlegetett település 70,8 hektáron terül majd el a Fudzsi-hegy lábánál. Tervezésére pedig nem kisebb nevet kértek fel, mint a dán Bjarke Ingelst, aki a Google új főhadiszállását, valamint az újjáépülő World Trade Centert is megálmodta.
A jövő városa projekt költségvonzatairól egyelőre nem nyilatkozott a Toyota. Hozzáértők becslései szerint a beruházás értéke több milliárd dollárra rúghat. Nem egyszerű makettvárosról van szó! A Toyota kezdetben mintegy kétezer embert – mérnököket és családjaikat, nyugdíjasokat, kereskedőket – költöztet be. Valamint vendéglakásokat hoz létre, ahol elszállásolhatja a városba érkező kutatási és üzleti partnereit. Később, a projekt előre haladtával akár növekedhet is a népesség.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
A jövő városa robotokkal lesz tele
A szőtt várost – az elnevezés arra az egyre gyakrabban emlegetett elképzelésre utal, hogy egy jól működő társadalmi közösségben minden és mindenki szoros összeköttetésben, kölcsönösen előnyös szimbiózisban létezik egymással – robotok fogják felépíteni, szénsemleges forrásból származó faanyagokból, tradicionális japán építészeti technikákat alkalmazva. A tetőfelületeket napelemekkel borítják, kiegészítendő a hidrogén üzemanyagcellák által termelt elektromos energiát.
A robotok a lakosság mindennapjaiban is fontos szerepet játszanak majd, ha nem is feltétlenül a filmekből megszokott, humanoid formában. Az épületekben elhelyezett szenzorok méréseket továbbítanak egy mesterséges intelligencia alapú agynak. Ez képes megállapítani a lakók egészségi állapotát, képes tartalmasabbá tenni a mindennapokat, valamint észlelni és kielégíteni bizonyos alapvető igényeket. Erre egyelőre nem hoztak külön példát a fejlesztők, de nagyon is elképzelhető, hogy például amennyiben a ház a kiszáradás korai jeleit érzékeli lakóin, itallal kínálja őket. A kiszolgáló robotok másodlagos szerepe, hogy elfogadtassák, megszerettessék a felhasználókkal a modern autonóm technológiákat.
Toyota e-Palette járja majd az utakat
Habár a szőtt városban is lesznek autóutak, sétányok, illetve vegyes használatú járdák (amelyeken lassú, egyszemélyes járművek, illetve gyaloglást támogató berendezések közlekedhetnek a gyalogosok között), ám önállóan senki sem fog vezetni. Valamennyi autó teljesen autonóm vezérléssel fog közlekedni. Ezt a tervek szerint a többcélú Toyota e-Palette járművekre bízzák. Ezek nemcsak közösségi közlekedési eszközként, de mozgó értékesítési és szolgáltató pontként is fognak szolgálni.
A Toyota nemrég azt is megmutatta, hogyan autózunk majd a jövőben: az LQ önvezető képességű, mesterséges intelligenciával felvértezett fedélzeti asszisztense, a Yui személyre szabott vezetési élményt hoz létre.
Fotók: Toyota, autonews.com (Lindsay VanHulle)