szerzők: Molnár Katalin és Adamov Dávid

Szeretnénk portrénkkal mélyebben bemutatni Pesti Tímeát, a közel 34.000 magyarországi flottaautót kezelő mobilitási szolgáltató, az Ayvens (ejtsd: éjvensz) Magyarország vezérigazgatóját. Tímea egy olyan nő, akinek van ereje és elhivatottsága meghatározni a mobilitási trendeket, tapasztalatával különböző női karrierutakat segít és nem mellesleg háromgyermekes édesanya. Mit tanulhatunk egy sikeres nőtől élet- és autóvezetés kapcsán?

Pár bevezető kérdés, amolyan női kíváncsiságból. Milyen típusú volt az első autód?

Az első autómat az édesapámtól kaptam, egy meggypiros 1500-as Lada volt. Friss jogsival sajnos hamar felavattam az oldalát egy kerítésoszlop és egy szűkre szabott kanyarív metszetének köszönhetően… Ezt követően viszonylag hamar cégautóm lett, amelyre jól emlékszem, mert „strandkorlát kék” színe volt és a cégnél „Barbie autóként” emlegették. 😊

Szeretsz vezetni?

Alapvetően szeretek vezetni, viszont a sokszor „hiányos” vezetési kultúra miatt egyre kevésbé érzem magam jól a budapesti forgalomban… Szeretek lendületesen, kicsit talán sportosan haladni, de nem kedvelem, ha valaki agresszív a közlekedésben.

Van preferenciád az autód színének kiválasztásakor?

Korábban több autóm is piros volt, mivel szeretem a vagány piros autókat. Jelenleg fehér autót használok, mert a fehér szín jobban visszaveri a napsugarak hőjét, így kevesebbet szükséges hűteni az autón. Sokan nem tudják, de az autónk színének kiválasztásával is hatással vagyunk a környezetünkre. Minél világosabb színű autót választunk, annál több energiát spórolhatunk és így kisebb mértékben járulunk hozzá a klímaváltozás negatív hatásaihoz.

Milyen autót használsz és ha már fenntarthatóságról esik szó, igaz a hír, hogy tervezel átülni egy kisebb autóba?

Jelenleg a klasszikus flottapolitika szerint, ha te vagy a vezérigazgató, akkor neked „kell” a legnagyobb autóban ülni. Ahogy haladunk a céges hierarchiában az alacsonyabb pozíciók felé, úgy csökken az autók mérete is. Így jelenleg nekem is egy tetemes méretű SUV a céges autóm…

Ezen a berögződésen viszont személyes példamutatással is szeretnék változtatni: én magam is át fogok ülni egy kisebb, fenntarthatóbb autóba, hiszen a gyerekeim már nagyok, nekem és a tenisztáskámnak pedig az útjaim 90%-ához kisebb autó is elég.

Ezt a paradigmaváltást úgy hívják, hogy „rightsizing” (vagyis „megfelelő méretezés”). Évek óta beszélünk a fenntarthatóságról és azon dolgozunk, hogy mit és hogyan lehetne ennek érdekében tenni. Igazából a legkézenfekvőbb és a legegyszerűbb módja ennek, ha mindenki átgondolja a használati szokásait és olyan autót választ magának, amire ténylegesen szüksége van! A kulcs, hogy az életvitelünkhöz illeszkedő autót válasszuk! Nem biztos, hogy presztízstárgyként kell kezelni a cégautót. Az Ayvensnél az esedékes flottaparkunk cseréjekor már a „rightsizing” elvét fogjuk követni. Úgy is lehet racionálisabb egy flotta, ha nem 3, hanem akár 6 évente cseréljük az autókat, így felére csökken egy autó legyártásához köthető környezeti hatás. A leadott, de még teljesen üzemképes gépjárműveket pedig szintén hasznosítjuk, adunk nekik egy második bérleti ciklust a rövidtávú bérautó flottánkban.

Egy kicsit személyesre fordítanám a szót, ha nem bánod. Hogyan indult a karriered és mi szerinted a siker titka?

A karrierutam egyszerűen összefoglalható, hiszen három cégnél dolgoztam, viszont három teljesen eltérő iparágban. Ez lehetőséget adott arra, hogy megismerjem a különböző szektorok látásmódját. A sikeres karrierhez elengedhetetlen a folyamatos fejlődés, és hogy mindig tudd bővíteni az ismereteidet.

Fiatal vezetőként az egyéni teljesítményre fókuszáltam, de ahogy tapasztaltabb és bölcsebb lettem, rájöttem, hogy a legfontosabb érték maga az ember. A munkahelyi közösség ereje, különösképpen, ahol szeretnek dolgozni az emberek, az segít átvészelni a nehéz időszakokat is, mint például a covid időszak vagy egy vállalati fúzió.

Említetted, hogy a vállalat életében a kulcs maga az ember. Mivel tudod motiválni a kollégáid? Mi az a plusz, amit Te vezetőként hozzá tudsz tenni a mindennapjaikhoz?

Az én nagy erősségem az őszinteség és a hitelesség. A kollégáim tudják, hogy amit mondok, azt komolyan gondolom. Fontos kijelölni a fókuszt és tudatosnak maradni. Ha van egy erős és stabil csapatod, akkor arra hosszú távon tudsz építeni. Elengedhetetlen, hogy vezetőként ott legyél a kollégáid mellett, és megadd számukra a biztonságot.

Mi a sikeres cég vezetésének receptje szerinted?

  1. emberközpontúság, 2. fókusz, 3. tudatosság és 4. bátorság.

Bátorság?

Bátorság, mert nem látod feltétlenül, hogy a piacon mi fog történni, viszont „market driver”-ként (azaz piacvezetőként) a piac irányát te formálod, ilyenkor ki kell lépni a konvencionális gondolkodásból és olykor kockázatot kell vállalni!

Női karrierutak segítőjeként tartanak számon, illetve sokan gondolnak rád példaképként. Számtalan kezdeményezésben vettél részt mentorként. Mesélnél erről, kérlek?

 A mentorálást reggelente csinálom, amikor még friss vagyok és nincs tele a fejem a napi dolgokkal. Ez nekem is egy „mentális spa”, egy másik ember világához, problémáihoz kapcsolódom, ezzel a sajátomat kizárom. Komoly cégek igazgatóitól kezdve pályakezdő fiatal lányokat is mentorálok, sokszor saját magamnak is egy tükröt hívnak elő ezek a találkozók, amikor én is tudatosan értékelem a saját életeseményeimet.

Amikor a mentoráltamat sikerül inspirálni, illetve arról számol be a találkozón, hogy a beszélgetésünk után, javaslataimmal eredményeket ért el, az engem is tölt és számomra is egy plusz erőforrást ad.

Hogyan látod a női vezetők szerepét? Mi lenne a tanácsod annak, aki a karrier útján megakad?

Európában sok női vezetőt találunk középvezetői szinten, de a felsővezetésben vagy elsőszámú vezetőként már elég keveset. Ennek oka szerintem a kishitűség: sok nőben ott van a kérdés, hogy „miért pont én lennék alkalmas?”. Az én karrierutam során is előfordultak ilyen gondolatok, de a sikerélmények segítettek tovább lépni.

A cégeknél az értékelő beszélgetéseken sokszor azon van a hangsúly, hogy mik az egyén fejlesztendő területei, mi az, amiben rosszul teljesít. Jó, ha tudod, hogy mik a gyengeségeid, de nem azzal kell töltsd az életed, hogy ezeket megjavítsd! Hanem, hogy hogyan tudod az erősségeiden keresztül fejleszteni magadat és arra építve sikeres lenni. Fókuszáljunk arra, amiben jók vagyunk és legyünk tudatosak!  „Be yourself!”, azaz legyél önmagad, mert ugyan másoktól inspirált tudsz lenni, de nem tudsz valaki más lenni… és nem is kell ugyanolyannak lenned!

Mi a női vezetők erőssége? Mitől tud jobb lenni egy női vezető?

A női vezetők erőssége pont az, hogy más megközelítéssel, más erősségekkel rendelkeznek. Fontos, hogy ezt felismerjük és a legfontosabb, hogy mindenki a saját erősségeire támaszkodjon. Női vezetőként nem kell férfiként viselkednünk! Sikerességünk kulcsa, hogy önmagunk maradjunk: hidd el, hogy megvannak hozzá a képességeid, saját erősségeid.

Hogyan tudsz ennyi helyen megfelelni: cégvezetőként, mentorként, három gyermekes családanyaként?

Át kell lépni a sztereotípiákon, mert ha te egy magas pozíciót elvállalsz, akkor is lehetsz jó anya!

Az igaz, hogy nem könnyű zsonglőrködni a női szerepekkel. Amikor a gyermekem azt mondta: anya, én azt szeretném, hogy te készíts fel engem a felvételire, akkor igenis „jelen kellett lennem”, ez volt az elsődleges. Ebben a helyzetben a munkahelyről el kellett indulnom időben és fókuszáltnak kellett lennem.  Egy életed van, fontos, hogy 100%-ban ott legyél a gyermeked mellett, amikor arra van szüksége.

Nőként kihívás folyamatosan egyensúlyban maradni minden életterületen és el kell azt is fogadni, hogy egy napon belül nem tudsz mindenhol 100%-osan teljesíteni. Az üzenetem ugyanakkor minden nőnek az, hogy merjenek álmodni, és hogy ne féljenek magas pozíciókat elvállalni.