4. Head-up kijelző

Az új RX felszerelhető head-up kijelzővel, amely a vezető látómezejében jelenít meg egy sor fontos információt, így az anélkül olvashatja le az adatokat, hogy levenné tekintetét az útról. A felhasználó a feje megmozdítása nélkül, pusztán odapillantva olvashatja le az audiorendszer beállításait, a menetsebességet, az aktuális sebességi fokozatot és a fordulatszámot. A 2020-as modellévi RX rendszere új ikonokkal bővült ki: ilyenek a sebességkorlátozás megjelenítése, a dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika adatainak kijelzése, valamint a vezető figyelmét a lehetséges vészhelyzetre felhívó, általános figyelmeztető funkció.

Lexus_RX_head_up_kijelzo
Az RX head-up kijelzője minden eddiginél nagyobb méretének (240 mm x 90 mm) köszönhetően az adatok széles körét képes megjeleníteni

A színes TFT kijelzőn megjelenő információkat egy különleges optikai rendszer vetíti a szélvédőre, ami olyan „lebegő” képet eredményez, mintha az a jármű előtt két méterrel jelenne meg. A legerősebb napsütésben is tisztán leolvasható. A csillogás és a szellemkép jelenségének megakadályozására szolgál a két szélvédőréteg közé integrált, ék alakú optikai betét, ami minden helyzetben egyformán jó leolvashatóságot biztosít.

5. A Lexus RX különleges kialakítású hűtőmaszkja ‘L’ motívummal

Az RX lenyűgözően látványos hűtőmaszkkal rendelkezik, markáns vizuális elemként határozza meg a típus megjelenését. Az orsó alakú rács kontúrjainak minimális módosításával sokkal erőteljesebbé, karakteresebbé vált ez a stíluselem. A hűtőmaszk alsó szélét kis mértékben megemelték, így harmonizál a karosszéria oldalfalán futó vonalakkal, ami még sportosabbá, egyben még kecsesebbé teszi az RX megjelenését.

Lexus RX_hutomaszk
Az RX formatervezői merőben új személyiséggel vértezték fel a szabadidőjárművet, amely minden vetélytársánál határozottabban hirdeti a fényűzés és a sportosság kettősségét

Ha közelről vesszük szemügyre, feltűnik, hogy az RX ezen fő stílusjegye – az F-Sport kivitelek kivételével – immár nem vízszintes, egyenes vonalakból épül fel. Ezek helyén olyan ‘L’ alakú elemekből kialakított rácsot találunk, amely párhuzamot von a Lexus SUV-kínálatának más tagjaival, ugyanakkor még karakteresebbé, még inkább háromdimenzióssá teszi a hűtőmaszkot. Ezen túlmenően mostantól eltér a rács alsó és felső részének kialakítása: a rácsozat iránya a központi emblémától kifelé haladva változik, ami a mozgás hatását ébreszti.

6. Látható tapadás

Az új RX benzinmotoros kiviteléhez rendelhető összkerékhajtású (AWD) rendszer optimális erőátvitelt kínál elinduláskor, illetve a legkülönfélébb tapadási- és útviszonyok mellett. A Lexus mérnökei kidolgoztak és bevezettek egy zseniális új nyomatékelosztási technológiát: a helyzet-specifikus szabályozási (SSC) rendszert. Ezen túlmenően a Lexusnál első ízben AWD üzemi állapotkijelzővel egészítették ki a multi-információs kijelzőt, így a vezető minden pillanatban tisztában lehet a rendszer működésével.

Lexus_RX_lathato_tapadas_2
Fékezéskor a rendszer automatikusan kiiktatja az összkerékhajtást, ami hatékonyabb lassulást eredményez.

Az összkerékhajtás helyzet-specifikus szabályozású nyomatékelosztási rendszere egyszerűen aktiválható. Amennyiben csúszós útfelületen (például homokon vagy havon) szeretne álló helyzetből elindulni, a vezető a LOCK reteszelő kapcsoló megnyomásával a lehető legtöbb hajtóerőt juttathatja a hátsó kerekekre (gyorsítás során rendszerint ezen a tengelyen a legjobb a tapadás), így optimalizálva a tapadást és a vonóerő átvitelét. Amint a rendszer érzékeli, hogy a jármű egyenletes sebességgel halad, mérsékli a hátsó kerekekre juttatott hajtóerőt, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Az új RX az első olyan Lexus modell, amely a műszerfali multi-információs kijelzőn képes megjeleníteni a hajtóerő első és hátsó tengely közötti megoszlásának mértékét. Így a vezető magabiztosan és tájékozottan haladhat csúszós útfelületen.

7. Nyolcfokozatú sebességváltó az új Lexus RX-ben

2016-os bevezetésekor az RX volt a világ első olyan orrmotoros, elsőkerék-hajtású járműve, amelyet nyolcfokozatú automata sebességváltóval szereltek fel. A Lexus mérnökei a modellfrissítés során minden szempontból továbbfejlesztették ezt a forradalmi erőátviteli egységet. Az új nyolcfokozatú automata sebességváltó elődjénél szélesebb áttételi tartományban működik, ezért egyszerre takarékosabb és dinamikusabb annál. A szűkebben fokozott áttételeknek köszönhetően finomabban is vált, míg ívmenetben és egyenesben mutatott, kiemelkedő stabilitása révén magabiztosabban vezethető, pontosabban uralható a jármű. Egyes sportos sebességváltók folyamatos kapcsolgatással, hirtelen, rángató váltásokkal igyekeznek agresszív benyomást kelteni.

Lexus_RX_nyolcfokozatu_sebessegvalto
Az RX új nyolcfokozatú automata sebességváltója folytonos, kifinomult erőátvitelt tesz lehetővé, ami pihentetőbbé, egyszersmind dinamikusabbá is teszi az autó teljesítmény-kifejtését.

A Lexus RX új nyolcfokozatú automata sebességváltóját ezzel szemben olyan lineáris hajtóerő-szabályozási rendszerrel (LDM) szerelték fel, amelynek köszönhetően a rendszer minden fokozatban képes maximálisan kiaknázni a motor forgatónyomatékát. Ez nem csupán a gyorsítóképességet javítja, de a vezetési érzetet is. Amikor például a vezető egyenletes sebességű haladásból hirtelen gyorsítani szeretne, a rendszer az ehhez szükséges hajtóerőt magasabb fokozatban képes biztosítani. Így ritkábban kell visszaváltania. Amikor pedig mégis vissza kell kapcsolni, a rendszer automatikusan csökkenti a hajtóerőt. Az ebből adódó finom, lineáris lassítás a gázparancsokkal jobban összhangban álló, pontosabban kontrollálható vezethetőséget eredményez.

Idén is megválasztotta az év meghatározó autóit a brit What Car? autós szaklap. A megbízhatósági versenyben az RX modell olyan, mint a nemes vörösborok: míg újkorában 5 százalékuknál, öt év fölött már csak 4,3 százalékuknál fordult elő apróbb kellemetlenség – jellemzően a fékek környékén.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3