ŠKODA SUPERB

Dupla ünnep a ŠKODA háza táján: idén lett 25 éves a ŠKODA FELICIA, 85 éve pedig ezekben a napokban vezette be a márka a ŠKODA a SUPERB típusnevet. A név egyrészt az angolból származik, ahol jelentése „nagyszerű, kitűnő, kiemelkedő”, másfelől a latin „superbus”, azaz „büszke” szóra is utal. Hogy mi történt az elmúlt 85 év alatt? Íme, a kronológia!

1934-1940: az első aranykor

A ŠKODA 1934. október 22-én vezette be az új modellt, s az új ŠKODA 640 különleges karakterét kívánta kiemelni vele. Az 5,5 méter hosszú, 1,70 méter széles és 1,66 méter magas limuzin első példányát 1935 januárjában a ŠKODA-konszern akkori vezérigazgatója, JUDr. Karel Loevenstein kapta. Színét felesége, Pavla választotta, aki a vörös mellett döntött. A sorozatgyártás 1935 márciusban vette kezdetét. A csúcsmodell hajtásáról 2,5 literes, 40,5 kW (55 LE) teljesítményű, hathengeres motor gondoskodott. A nagy kereslet rövidesen egyre hosszabb szállítási határidőkhöz vezetett. A zárt karosszériájú változatra négy hetet, míg a SUPERB Cabriolet kivitelre akár kétszer ennyit is kellett várniuk az ügyfeleknek. A gazdag szériafelszereltség mellett felár ellenében hat elektroncsöves autórádiót, az első ülések mögé pedig paliszander-fa rakodópolcot is rendelhettek.

ŠKODA SUPERB veteran
Népszerűek voltak a maguk idejében

Csaknem éves ütemezésben követték egymást az erősebb hajtásrendszerek és a még gazdagabb felszereltségek fejlesztései. Mintegy 600 oldaltszelepelt (SV) motorral szerelt példány után 1938-ban a ŠKODA bemutatta az 59 kW (80 LE) teljesítményű 3137 köbcentiméter összlökettérfogatú, soros hathengeres erőforrás hajtotta SUPERB OHV modellt.

1940-1949: ŠKODA SUPERB a háború árnyékában

Röviddel azelőtt azonban, hogy 1940-ben a háború miatt félbeszakadt a gyártás, még a V8-as SUPERB 4000 egy kisebb sorozata is elkészülhetett. 1946-ban a ŠKODA egy hathengeres motorral szerelt, átdolgozott változattal indította be újra a termelést. Majd 1949-ben – bő ezer civil használatra készült példányt követően – politikai okokból leállították a gyártást. Az Š 952 és az Š 956 modellekből 1660 darab katonai jármű is készült. A SUPERB első generációját tehát 1949-ig gyártották.

Az 1946 és 1949 között készült példányok különösen igényes kivitelben készültek. E modellek egyike az az 1948-as évjáratú példány, amelyet a kiállítása előtt három évig teljeskörűen restaurálták és immár a ŠKODA Múzeum újabb gyöngyszeme.

Škoda muzeum skoda superb_ohv_1948-5-jpg
A kiállított limuzin egyedi darab, mindvégig dokumentált történettel; fotó: Porsche Hungaria

2001: a nagy visszatérés

A ŠKODA SUPERB 2001-ben ünnepelhette visszatérését. A modellsorozat első modern nemzedéke lépcsőshátú középkategóriájú modellként egészítette ki a cseh autógyártó termékportfolióját. A hátsó lábtér tekintetében a SUPERB már megjelenésekor mércéül szolgált piaci szegmensében, miközben vonzó dizájn és kiváló ár/érték-arány is jellemezte.

2008: folytatódik a ŠKODA SUPERB sikerszériája

136 068 legyártott példányt követően a ŠKODA 2008-ban kezdte meg a második generáció gyártását, amelynek karosszériája nagy szögben felnyíló csomagtérajtajával már a ferdehátú modellekével ötvözte a hagyományos lépcsőshátú limuzinok előnyeit, még tovább növelve a SUPERB használati értékét. Egy évvel később érkezett első ízben a SUPERB COMBI, amely 633 – 1865 literes csomagtérrel bizonyult meggyőzőnek. A modern SUPERB második nemzedékében jelent meg a ŠKODA kínálatában egyebek mellett a kulcsnélküli nyitás és indítás rendszere (KESSY). 2015-ig 404 756 Limousine és 217 734 COMBI gördült le Kvasiny gyárának szerelőszalagjairól.

skoda superb 2008
Skoda Superb 2.0 TDi Elegance 2008; fotó: flickr/RL GNZLZ

2015-2019: nagyobb biztonság és kényelem

A jelenlegi SUPERB sorozat 2015 óta örvend nagy népszerűségnek világszerte. Soha korábban nem fogalmaztak meg ilyen magas dizájn-elvárásokat és nem alkalmaztak ennyi új technikát ŠKODA-modell tervezése során. Még sosem jelent meg ennyi új „Simply Clever” ötlet, illetve még sosem alakítottak ki a ŠKODA mérnökei ilyen tágas teret a vezető, az utasok és csomagjaik számára. A felsőbb járműkategóriákból átvett, új vezetői segédrendszerek egész serege gondoskodik nagyobb biztonságról és kényelemről, illetve a környezet fokozott védelméről.

superb 2015
SUPERB 2015-ből; fotó: Wikimedia

Napjainkban az elektromosságról szól minden

2019-ben a ŠKODA zászlóshajója széleskörű frissítésen esett át, s a teljes-LED-Matrix fényszórók, illetve az innovatív vezetői segédrendszerek bővített kínálata csupán néhány példa mindazon műszaki különlegességekre, amelyek a SUPERB modelleket kategóriájuk egyik legbiztonságosabb és legkényelmesebb tagjaivá avatják. (A biztonság a márka többi  modelljének is jellemvonása: a ŠKODA KAMIQ az Euro NCAP törés- és biztonsági teszteken nemrég a legmagasabb, ötcsillagos minősítést szerezte meg.) Ugyancsak újdonság a SCOUT lifestyle-változat. Valamint a különösen dinamikus és takarékos, illetve csekély károsanyag-kibocsátású új EVO-motorgeneráció 110 kW (150 LE) teljesítményű 2.0 TDI turbófeltöltésű dízel erőforrása.

ŠKODA SUPERB elektromos
ŠKODA SUPERB iV

A jövő év elején a SUPERB iV bővíti a kínálatot, amely hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerével a sorozat első elektromos tagjaként érkezik.

ŠKODA SUPERB: Kínában is imádják

A SUPERB modellek mintegy 54 százalékát európai ügyfelek vásárolják, de a cseh autógyártó csúcsmodellje Kínában is nagy keresletnek örvend. A 2018-ban összesen kiszállított 137 500 darabból 43 700, azaz csaknem minden harmadik ott, a ŠKODA világszerte legnagyobb piacán talált gazdára. A SUPERB második legnagyobb piacának 19 200 gépkocsival Németország bizonyult. 2001-től az idei első negyedév végéig a SUPERB három modern modellgenerációjában összesen 1 280 600 gépkocsi gördült le a ŠKODA szerelőszalagjairól.

Ha pedig kíváncsi vagy, hogy mely modelleket mutatták be a Frankfurti Autószalonon a márka standján, akkor lesd meg az alábbi videót!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •