A Škoda eddigi legkisebb SUV modellje a meglepetések igazi tárháza. Az új Škoda Kamiq hatalmas helykínálata mellett, lenyűgöző formavilágával és kényelmével azonnal belopta magát a szívünkbe. De nézzük, miben volt még kimagasló a cseh márka szabadidő-autója!
Inkább elegáns, mint robusztus az új Škoda Kamiq
Az általunk tesztelt 115 lóerős, manuális váltós Style kivitel szinte szerelem volt első látásra. Fehér színe miatt egyszerre letisztult és puritán, mégis árad belőle az elegancia és a prémium érzet. Az ezüstszürke tetőléc, az ablakkereten végigfutó króm díszítőcsík és a LED-es főfényszórók feletti menetfény – amely irányjelzéskor belülről kifelé kezd világítani – tökéletesen passzol a szabadidő-autó megjelenéséhez. Erre pedig ráerősít a széles hűtőrácsa is. Ránézésre mégsem egy robusztus SUV jelenik meg előttünk, de talán egy másik színnel sokkal vagányabb külsőt varázsolhatunk neki. Ehhez a gyártó 11 féle metálfényezést kínál. Ugyanakkor külön megválaszthatjuk a belső kárpit színét, és dönthetünk a keréktárcsa méretéről és motívumáról is.
Az új Škoda Kamiq 4241 mm hosszú, 1793 mm széles, és 1531 mm maga. Noha 12 centiméterrel rövidebb, mint a Scala, 8 centivel mégis magasabb nála. A 2651 mm-es tengelytávja kitűnően kedvez a hátsó üléseken utazóknak. Ezzel pedig el is érkeztem a Kamiq legnagyobb előnyéhez, ami nem más, mint a hatalmas helykínálat. Nem csupán vezetőként, vagy utasként helyezkedhetünk el benne kényelmesen, hanem egy nagyobb bevásárlásnál, vagy utazásnál sem kell a tetris módszert alkalmaznunk.
A 400 literes csomagtér ugyanis a hátsó támlák lehajtásakor 1395 literesre bővíthető. A gyártó továbbá külön opcióként felajánlja az első utas oldali háttámla ledöntését, így akár egy 2,5 méter hosszú bútordarabot is könnyedén szállíthatunk. Az új Škoda Kamiq további érdekessége, hogy a hátsó ülések biztonsági övét az erre a célra kialakított nyílásba tudjuk helyezni, így biztosan nem fog sehova sem beakadni. Nem kell bajlódnunk a csomagtartó lecsukásával sem, hiszen a Kamiq elektromos – belülről is nyitható – csomagtérajtóval rendelkezik, ami kifejezetten jó szolgálatot tesz, mivel nagyon magasra nyílik az ajtó.
Lapozz, hogy még többet megtudj az autóról!
Meglepetésekkel tűzdelt belső
A belső tér igazi meglepetéseket tartogat használója számára. Míg kívülről egy végtelenül kifinomult megjelenést kapunk, belül egy kis játékossággal találjuk szemben magunkat. A világos műanyagbetétek, a kéttónusú szövetkárpitok megtörik azt a komor hangulatot, amelyek az igazán elegáns autókra jellemzőek.
De kanyarodjunk is vissza a játékosságra. Az egyik kis meglepetés az új Škoda Kamiq vezetőoldali ajtójában elhelyezett esernyőtartó kivehető esernyővel. Apró kis figyelmesség, de hatalmas piros pont a gyártónak, amiért nem kell egy esős napon gondolkodni, vajon mit áztatunk el az autóban. Újabb meglepetés az a számos praktikus és kényelmes megoldás, amivel az utastérben találkozhatunk. Gondolok itt az első ülések alatt található tárolórekeszre, vagy éppen a csomagtérben megbújó táska-akasztó fülekre, de itt található a kipattintható LED-lámpa is.
A motorháztető felnyitása után újabb praktikummal szolgál a gyártó: az ablakmosó-tartály kupakját felnyitva egy tölcsért kapunk, így végre egy csepp folyadék sem megy mellé az utántöltés során. Noha az iménti megoldások is nagyon tetszettek, a szívemnek legkedvesebb mégis a tanksapka belsejében megbúvó jégkaparó és egyben gumiprofil mélységmérő volt.
Mobilról is nyitható a Kamiq ajtaja
A kényelmes vezetési élményhez nagyban hozzájárul az első ülésekben található gerinctámasz, amely egy hosszú autópályás közlekedés során sem vált kényelmetlenné. A komfortot tovább növeli az előoldali ülések között található könyöktámasz, ami előre és hátra is állítható. A gyártó tehát gondolt a rövid lábbal megáldott vezetőkre, így még én is kényelmesen, a könyöktámaszt kihasználva tudtam vezetni. Az általunk használt Kamiq bőr kormánykereke nagyon jó tapintású, egyáltalán nem csúszik, és hideg reggeleken még fűthető is. A belső tükrök fényre automatikusan elsötétednek, így éjszaka is zavartalanul biztosított a megfelelő látásviszony.
A középkonzolon elhelyezkedő, 9,2 colos központi kijelzőt a gyártó könnyen áttekinthető menüpontokkal látta el. Ergonomikus kialakításának köszönhetően pedig az érintőképernyő használata közben is megfelelő alátámasztást kapunk. Telefonunkkal összekapcsolva számos extra funkciót használhatunk: mobiltelefonról vezérelhető ajtónyitást, de az applikáció segítségével bármikor rápillanthatunk az üzemanyagszintre is. Érdemes azonban ezeknek a funkcióknak előzetesen utánajárni, mivel hazánkban néhány szolgáltatónál egyelőre nem elérhetőek.
Ami meglehetősen furcsa volt számomra, hogy bizonyos – nekem elsődleges – funkciókat nem tudunk manuálisan irányítani. Ilyen például a digitális automata klíma. Menet közben kizárólag a kezelőpanelen lehet állítani a levegő fújásának mértékét, ami vezetés közben egyáltalán nem mondható biztonságosnak. Az ülésfűtés ettől függetlenül kitűnően működött, bár ennek erősségét sem tudtam azonnal állítani.
Tesztünk a következő oldalon folytatódik.
Biztonsági funkcióból sincs hiány
Ma már szinte elvárt, hogy széleskörű biztonsági funkciókkal ellátott legyen egy új autó. Ezért szinte evidens, hogy az új Škoda Kamiq is számos vezetéstámogató asszisztenciával legyen felszerelt. Tesztautónkban a tolatókamera tökéletesen működött, bár esős időben a pára- és vízcsepp lerakódás okozott némi kihívást. Széria tartozékként elérhető a Kamiq-ban a Lane Assist funkció, amely figyeli a sávban történő közlekedésünket, és annak elhagyásakor automatikus kormányzás korrekcióval visszaterel a helyes útra. Bevallom, három nap után kikapcsoltam az asszisztenst, mert sok esetben indokolatlanul, és meglehetősen agresszíven vette át az uralmat. A nem megfelelő felfestés miatt sokszor a szembe sávba akart ugyanis terelni.
Az új Škoda Kamiq további vezetési funkciókkal is kérhető, mint például a prediktív tempomat (PCC), amely az 1-2 kilométerrel előttünk haladó autó sebességéhez mérten korrigálja utazósebességünket, és annak megfelelően követi azt. A biztonságot a gyártó mindennél fontosabbnak tartja, így a Kamiq, ha egy súlyosabb balesetet érzékel – ezt a légzsákok vezérlőegysége figyeli –, automatikus vészhívást kezdeményez. Tesztautónkban megtalálható volt még a Start/Stop funkció is, amit szintén kikapcsoltam, mert úgy éreztem, hogy lassan indul be a motor, amikor például zöldre váltott a lámpa, és indulni akartam.
Csendes, jól gyorsul, de az emelkedőket nehezen veszi
Ha egy szóval kellene jellemezni a Kamiq-ot az utakon, leginkább azt tudnám rá mondani, hogy igazi rohangálós autó. Kényelmesen lehet vezetni, a kanyarokat szépen veszi, az úthibákat szinte meg sem lehet érezni, és persze kifejezetten csendes. Az új Škoda Kamiq tökéletes városi autó. Arról, hogy miért passzolni hozzád egy SUV, ebben a cikkünkben írtunk.
Az általunk vezetett 1.0 TSI-ből jelenleg a 95 és 115 lóerős változat kapható nálunk, mi tesztelés céljából az erősebb változatot kaptuk. A hétvégi kirándulás alkalmával mégsem teljesített kifejezetten jól. Az emelkedőket – vélhetően az alulmotorizálástól – elég nehézkesen vette, pedig csupán ketten ültünk benne és a csomagtartóban is csak két táska volt. Autópályán ezzel ellentétben teljesen lenyűgözött. Szinte észrevétlenül gyorsult fel 130 km/órás sebességre, amit lényegében csak a magas fordulatszám miatt fellépő erőteljesebb hangból vettem észre. Az egyhetes használat során 6,8 és 7,6 liter közötti fogyasztást produkáltam, igaz elsősorban városban használtam a kocsit.
Új Škoda Kamiq: összegzés
A Kamiq egy nagyon jól összerakott, kifejezetten tágas SUV, amely a törés- és biztonsági teszteken is kiválóan bizonyított. Apró meglepetéseivel, kényelmes üléseivel, hatalmas helykínálatával igazi családi kedvenc lehet. Az 1.0-ás kivitelt azoknak ajánljuk, akik nagyméretű autót keresnek alacsony fogyasztással. Ha azonban teljes értékű szabadidő-autónak szánjuk a Kamiq-ot, mindenképpen a nagyobb teljesítményű motort válasszuk. A tesztünkben szereplő Style felszereltséggel a cseh márka 7 363 920 forintért hazavihető, alapára 5 770 160 forint.