A Suzuki Ignis régen a „mi autónk” volt, hiszen 2003-2007 között az esztergomi gyárban szerelték össze. Sorozatgyártásának első két évében piacvezető volt Magyarországon, csillaga azonban megfakult az MK4-es Swift megjelenésével. Az Ignis 2017 januárjában tért vissza hazánkba, amikor megkezdődött a harmadik generációs változat forgalmazása. Most a hibrid változatot teszteltük, nincsenek titkok: azt kaptuk, amit vártunk.
A Japánban készülő modell nem sokat őrzött meg abból, amit az elődje képviselt, a Suzuki ugyanis úgy gondolta, hogy szükség van egy mini SUV-ra a kínálatban. Így született meg a Suzuki Ignis, amely 1,69 méteres szélességével és 1,59 magasságával, valamint 3,7 méteres hosszúságával üde átmenetet képez egy városi kisautó és egy tágas SUV között. „Egy stílusos, felhasználó-barát, kompakt crossover” – jellemezte Masayuki Ishiwata, a modell formatervezője az Ignist. A teszt alapján mi igazat adunk neki.
Mit tud egy lágy hibrid autó?
Masayuki korábban elmondta, kezdetektől fogva terítéken volt ennél a generációnál a mild, vagyis a „lágy hibrid” hajtás bevezetése. Ami végül ez év januárjában jutott el Magyarországra. Mit is jelent ez pontosan?
A Suzuki Ignis hajtáslánca magában foglal egy meghajtó funkcióval ellátott indítógenerátort (ISG), ami a hagyományos váltóáramú generátort helyettesíti. Menet közben ez fontos szerepet tölt be: újraindítja a stop&start-rendszerrel leállított 1,2 literes Dualjet benzinmotort és az üzemanyag-igényes gyorsításoknál segíti annak működését. Az ISG másik előnye, hogy a motor újraindítása simább és halkabb, mint a hagyományos stop&start rendszereknél.
A hibrid rendszer az ólomakkumulátor mellett egy könnyű, lítium-ionos akkumulátorral is rendelkezik. Az Ignis lassításakor ezek eltárolják a fékezési energiavisszanyerés (rekuperáció) következtében keletkező elektromosságot. Azt pedig a 12 Voltos hibrid rendszer használja fel a 90 lóerős benzinmotor, vagy éppen az elektronikai berendezések működtetéséhez. Az Ignis lágy-hibrid hajtáslánca gazdaságosabban és hatékonyabban üzemeltethető a sima benzines Ignisekhez képest. A Suzuki valóban elkötelezett a hibrid hajtás mellett, idén például csak hibrid autók készülnek az Unió piacára Esztergomban.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Környezettudatos választás a hibrid mini SUV
A teszt alatt a kis Suzuki Ignis fogyasztása a kezdeti 6,4-ről lement 6,2 l/100 km-re. Ha figyelembe vesszük, hogy leginkább városi forgalomban használtuk, akkor mindenképpen kedvező értékről beszélhetünk. A jármű önsúlya 885 kilogramm, össztömege pedig 1330 kilogramm, tehát nem nevezhető nehéz autónak, ami szintén kedvező hatással van a fogyasztásra. Pozitívum, hogy alapvetően a hibrid mini SUV úgy van kalibrálva, hogy arra ösztönözze a sofőrt, hogy energiahatékonyan vezessen.
Az autó több visszajelzést is küld a vezetés hatékonyságát illetően. Az egyik a kis zöld téglalap, benne kis karikával, ami akkor jelenik meg a műszerfalon, ha az autó gázadás nélkül, sebességbe téve szabadon gurul. Ez azt jelenti, hogy tölti a jármű akkumulátorait, azaz a rendszer áramot termel magának. A másik a fedélzeti komputeren megjelenő adatsor, ami indításkor és leállításkor is megjelenik. Ezen láthatjuk a stop&start rendszer által megtakarított benzin mennyiségét, valamint a forgalmi helyzetből adódó álldogálás összidejét. A fedélzeti komputeren ugyanakkor azt is meg lehet nézni, hogyan áll a lítium-ionos akkumulátor töltöttsége.
Fürge és mindenhol elfér az Ignis
Nagyon agilis kis autó, jól lehet vele közlekedni a szűk belvárosi utakon. Mivel alapvetően egy magas, de keskeny kiskocsi, ezért szinte mindenhol elfér. A kormánya precíz és pontos, már negyedmozdulatokból lehet vele kanyarodni, nagyon jó a stabilitása.
Rugózása nem a legtökéletesebb, a macskaköves úton például nagyon pattogósnak lehet érezni. Sőt, kismamaként őszintén szólva a hepe-hupás, kátyús magyar utakat is eléggé megéreztem. A hibrid hajtáslánc miatt viszont rendkívül csendes és autópályán sem válik hangossá.
Asszisztensekből nincs hiány
A sofőr munkáját olyan vezetéstámogató rendszerek segítik, mint a visszagurulás-gátló, a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, vagy éppen a tempomat. Mindamellett ütközésre figyelmeztető rendszer is van benne. Ez nagyon intelligens módon gyújtáskor közli a fedélzeti komputeren. Ha az asszisztens középső visszapillantó tükör mögé épített kamerája nem látja a jármű előtti útszakaszt, például a szélvédő párosodása esetén, akkor is jelez. Szintén fontos fejlesztés még az AllGrip összkerékhajtás, ami megkönnyíti a vezetést a csúszós, havas útfelületen.
Pocaklakóval a Suzuki Ignis fedélzetén
A hibrid Ignis belső tere rendelkezik azokkal az előnyös tulajdonságokkal, amelyekkel benzines társai is büszkélkedhetnek. Utastere tágas, elől-hátul nagy fej- és lábtér áll az utasok rendelkezésére. Ugyanakkor elől a válltér a jármű méreteiből adódóan már van, akinek szűkös lehet. Az ülések kényelmesek, az ülésfűtés gyorsan teszi a dolgát.
Gömbölyödő pocakkal is kényelmes vezetni hosszabb úton is. Az ülések kialakításának köszönhetően nincs az az érzés már 20 perc után, hogy az egész hasunk nyomódik fel a torkunkba. Övterelő használata azért erősen ajánlott.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Hibrid Ignis: a gyerekek is szeretni fogják
További pozitívum, hogy az ISOFIX-pontokat kreatívan tüntették el, azokat műanyag elemekkel belemélyesztették a hátsó üléspadba. Ennek köszönhetően a gyerekülések gyorsan és egyszerűen bepattinthatók. A hátul utazó csöppségek a jármű magas építésének köszönhetően tökéletesen kilátnak.
Szintén gyermekbarát megoldás, hogy az első légzsák egy gombnyomással kikapcsolható. Az utasajtókban nagy, fél literes üdítőknek is elegendő palacktartókat alakítottak ki, a kardántengelyen pedig helyet kapott egy nagy pohártartó, ami a legkülönfélébb alakú babakulacsokat is képes elnyelni. A fehér oldalburkolatok, valamint a narancssárga fogantyúk japános vidámsággal és fiatalossággal ruházzák fel az utasteret.
Kedvező a Suzuki Ignis ára, sőt, a fogyasztása is
Összességében a hibrid Ignist leginkább azoknak ajánlanánk, akik szeretnének egy városban és terepen is jól használható mini SUV-ot. Jó választás lehet egy kisebb, vagy két nagyobb gyerekes családnak is, bár inkább második autónak. A csomagtartó mérete az autó méretéhez képest ugyan nagyobb, mint elsőre gondolnánk és a hátsó üléssorban is tágas a helykínálat, ám ha egy babakocsit berakunk a csomagtérbe, sok minden mást ne tervezzünk mellé. Alacsony étvágya mellett vételára is kedvező, 1.2-es motorral és ötsebességes váltóval már kedvezményesen 3,4 millióért elvihető a kereskedésekből.