Tesla Model Y Performance teszt – Zsigeri élmények letisztult formában

Amikor először ültem be egy Teslába, pontosan ugyanaz az érzés fogott el, mint amikor 2009-ben a céges BlackBerry-met lecseréltem az első iPhone-ra. Hirtelen minden ismerős volt, csak sokkal logikusabb, átláthatóbb, „újragondoltabb”. Nem még egy kütyü a sok közül, hanem egy rendszer, ami azon dolgozik, hogy az életem egyszerűbb legyen.

Most, hogy az új Tesla Model Y Performance volánja mögé ültem – nagyjából 600+ lóerőnyi villanyerővel –, ugyanez a felismerés tért vissza. Jó volt újra visszaülni ebbe az ingerszegény, letisztult környezetbe, ami első ránézésre szinte puritán, valójában viszont nagyon tudatosan szervezett: minden egy kattintással, egy mozdulattal, egy gondolatnyival könnyíti vagy éppen deríti fel a hétköznapokat.

Korábban a hétszemélyes Model Y Long Range-et már „hullámvasútként” írtuk le, ahol főleg a családos, praktikus oldalát vizsgáltuk. Most a Performance érkezett hozzánk, amely a frissített Juniper-széria csúcsra járatott változata: új futómű, adaptív lengéscsillapító, 21 colos Arachnid felnik, piros féknyergek, szénszálas spoiler, sportülések és a 16 colos, még gyorsabb központi kijelző – a Tesla szerint ez minden idők legkifinomultabb Model Y-ja. 

Jó volt visszaülni ebbe az „ingerszegény”, mégis otthonos térbe

Aki csak fotón látott Teslát, gyakran legyint: „unalmas beltér, se gombok, se cukiságok”. Az ember viszont egészen másképp éli meg, amikor tényleg beül. Korábbi Model Y-tesztünkben már leírtuk, hogy a minimalista kabin mennyire otthonos tud lenni – és ez most, a frissített Performance-ban még erősebben jön át. 

Az egész olyan, mintha valaki fogott volna egy hatalmas, fehér rajzlapot (gyerekkoromban tényleg csináltam ilyet a játék kormányom mellé), és egy helyre szépen, logikusan felrajzolta volna az összes fontos funkciót. Nincs szétpakolva az élet a kormány mögé, alá, fölé, a középkonzolra és ajtóban is. Minden egyhelyen.

Az új 16 colos központi kijelző tűéles, gyors és végre tényleg olyan betűmérettel dolgozik, amihez nem kell sasszem. Nincs tele rövidítésekkel, menülabirintussal: magyarul, érthetően, logikusan írja ki, amit tudni szeretnél. A korábbi Long Range-tesztnél már megfogalmaztuk, hogy a Model Y-ban „minden kezelőszerv kézre áll, az egész autó maga a flow” – itt ugyanez történik, csak még kifinomultabban. 

És igen, jó érzés visszaülni ebbe az ingerszegény térbe. Autóként nem akar ordítani, bizonyítani, villogni. Nem kell tucatnyi gomb, hogy „autósnak” érezzük. A letisztultságában van valami felszabadító – különösen női vezetőként, amikor amúgy is ezer dologra figyelünk a nap folyamán.

Zsigeri gyorsulás – a hullámvasút, amit te irányítasz

A másik véglet persze az, ahogy a Model Y Performance megy. Papíron nagyjából 3,5 másodperc alatt gyorsul 0–100 km/h-ra, akár 580 km WLTP-hatótáv mellett, és 620 lóerő körüli teljesítménnyel dolgozik.

A valóságban ez azt jelenti, hogy amikor padlót nyomsz, a gyomrod egy pillanatra a hátsó ülésen marad. Nem afféle hisztérikus, csikorgó gyorsulás, hanem az a fajta, amitől kicsit elhallgatsz, felnevetsz, és ösztönösen rászorítasz a kormányra még az utastársaid sikítanak és pánikrohamot kapnak. 

Női szemmel nézve ez nem arról szól, hogy rajtoló bajnokot csináljon belőled. Sokkal inkább arról az érzésről, hogy bármikor tudsz lépni, ha kell. Előzésnél, besorolásnál, egy-egy váratlan helyzetben mindig ott a tartalék, és ez óriási biztonságérzetet ad. Ráadásul mindezt csendben teszi: nincs turbófütty, nincs üvöltő motor, csak a selymes, lineáris tolás.

A futómű és a kormányzás is sokat fejlődött: az adaptív lengéscsillapítás sportosra hangolt, mégsem dob ki a kátyúból. A nagy, 21 colos felnik miatt a nagyon rossz utakon persze érzed, hogy ez a verzió nem a tükörsimára vasalt luxuslimuzin, de a mindennapi használatban még így is kényelmes, és kanyarban egészen sportos, magabiztos tartása van. 

Digitális Tesla-világ: amikor az autó gondolkodik helyetted

Beülsz. A telefonod a zsebedben, a kulcsról jó eséllyel már régen lemondtál – az app nyitja az autót. Rálépsz a fékre, és a Tesla szó nélkül menetkész. Nem kell startgomb, nincs „kulcsot közelebb tenni”, nincsenek hosszú rendszer-betöltések, amelyek alatt még te is a saját türelmedet frissíted.

A váltókar nem is hiányzik: a Tesla automatikus irányváltásra képes, figyeli, hogy előtted vagy mögötted van-e akadály, és jó eséllyel eltalálja, merre szeretnél indulni. Ha ez téged idegesít, kikapcsolod – de ha megszokod, nagyon nehéz visszaülni bármilyen más autóba, ahol még mindig külön rituálé a „kulcs – gomb – váltó – kézifék” kombó.

A kamera-rendszer is óriási, a mindennapokban sokat segít: a tolatókép tűéles, a környezetet oldalnézeti kamerák is rajzolják, a beton virágtartó nem „maszat a pixeltengerben”, hanem konkrét tárgy, jól látható kontúrokkal. Őszintén: ha egy átlagos babafigyelő kamera tud HD-képet és éjjellátást, miért is ne tudná egy 20+ milliós autó? A Tesla megmutatja, hogy kellene ezt csinálni.

Egyszerű, de nagyon is nőbarát – pakolás, táskák, gyerekcucc

A Model Y-t korábban hétszemélyes, Long Range kivitelben is bevetettük családi módban, ahol a csomagtér és a pakolhatóság óriási piros pontot kapott. A Performance most „csak” ötszemélyes, de a praktikum maradt: elöl is van csomagtartó (frunk), hátul pedig igazi bőröndfaló tér, dönthető hátsó ülésekkel. 

A középkonzol mély rekeszei olyanok, mintha kifejezetten egy női táska logikája szerint tervezték volna: van hely a kulcsnak, a napszemüvegnek, a gyerek gyümölcspüréjének, egy kisebb neszesszernek és a víznek is. Az ajtókban bélelt palacktartók várják a kulacsokat, hátul is kényelmesek a zsebek – tényleg tudják az amerikaiak, hogy „mindennek IS kell hely”. 

A magas építés miatt könnyű ki- és beszállni, nem kell „leülni az aszfaltra”, mint egy sportkupéban, és a gyerekülés rögzítése sem akrobatika. A hatalmas üvegtető sok fényt enged be, de hővédő bevonattal kezelik, így nem érzed úgy, hogy grillfunkcióra kapcsolt valaki a fejed fölött.

Fogyasztás és hatótáv – mit mond a valóság?

A gyári WLTP-adat szerint az új Model Y Performance 16,2 kWh/100 km átlagfogyasztással tudja a legfeljebb 580 km-es hatótávot – ez kifejezetten jó érték egy ilyen teljesítményű, összkerekes villany SUV-tól. 

Mit jelent ez nőként, hétköznapi használatban? Városban és elővárosi ingázásnál, ha nem minden piros lámpánál rajtolsz Forma-1 módjára, simán el lehet lenni 16–18 kWh/100 km körüli átlaggal. Országúton, 90–110-es tempónál szintén hasonlóan kedvező a helyzet. Autópályán, 130-cal haladva már inkább a 20+ kWh-s tartománnyal kell számolni, főleg ha tele a csomagtartó és négyen utaztok, de a 350-400 km hatótáv így is garantált.

A lényeg: nem lesz állandó hatótávpara, ha tudatosan tervezel. A Tesla saját navigációja automatikusan beleszámolja az útvonalba a Supercharger-pontokat, előtemperálja az akkumulátort, és nagyjából azt mutatja, amit a valóságban tapasztalsz. A villámtöltésnél 10–80% között 25–30 percet érdemes rászánni egy hosszabb etapnál – ez egy kávé, egy mosdószünet és egy gyors insta-scroll időtartama. 

Autopilot, dugó és a „nemszeretem” kilométerek

Sportos szerpentinre nem az Autopilotot fogod felvinni – ott te szeretnél vezetni. De amikor a hatodik napja állsz délután a zsúfolt autópályán, vársz a lehajtóra vagy csorogsz a külső sávban, hirtelen egészen máshogy nézel ezekre a rendszerekre.

Az Autopilot ma még nem önvezető csoda, figyelni kell rá, időnként inkább zavarónak érezheted, hogy eldönti helyetted, indexre mit lépjen. Viszont a napi ingázásnál nagyon sok „nemszeretem” feladatot vesz le a válladról: tartja a követési távolságot, sávban marad, és ha kell, fékez helyetted. Nem azért, hogy te közben TikTokot nézz, hanem hogy könnyebb, kevésbé stresszes legyen egy hosszú, fárasztó nap után hazaérni. 

A Tesla világa itt is ugyanazt a filozófiát követi: nem tőled várja el, hogy mindenhez alkalmazkodj, hanem ő próbál meg alkalmazkodni hozzád.

Szellentő duda és Netflix a Superchargeren – mert szabad nevetni is

A Tesla már a Long Range-tesztnél is megmutatta, hogy érti a viccet: ott ráztuk a fejünket, amikor rájöttünk, hogy agresszív duda helyett „szellenteni” is tud az autó, ha úgy állítod be. Gyerekekkel utazva ez garantált siker, de bevallom, néha egyedül is nehéz megállni a próbát.

Töltés közben sem kell unatkozni: YouTube, Netflix, játékok – amíg a villany „csorog” az akkuban, te végig tudsz nézni egy sorozatrészt, vagy lejátszhatsz egy gyors meccset. Ez persze elsőre felesleges hókuszpókusznak tűnhet, de amikor már a harmadik hosszabb úton vagy túl, kifejezetten jó érzés, hogy az autó nem csak tárgy, hanem picit társaság is. 

Női szemmel: kinek való a Tesla Model Y Performance?

Ha nagyon őszinte akarok lenni, a Model Y Performance nem az az autó, amit „véletlenül” választasz. Ez egy tudatos döntés.

Olyan nőnek való, aki:

  • szereti, ha az autója nem csak A-ból B-be viszi, hanem élményt is ad;
  • igényli, hogy a technika ne bonyolítson, hanem egyszerűsítsen;
  • értékeli, hogy az autó csendes, villanyos, fenntarthatóbb, de nem mondana le a teljesítményről;

Ha neked az autó még mindig egyfajta „lélekterápia” – szereted a sokhengeres benzines morgást, a váltókar mozdulatát, a klasszikus műszereket –, akkor a Tesla világa eleinte talán túl sterilnek, túl „technek” hat. De ha egyszer ráérzel arra, milyen, amikor nem neked kell minden folyamatot kézben tartani, hanem az autó, a szoftver, a töltőhálózat dolgozik érted, nagyon nehéz lesz visszamenni a régi, gombhalmos hétköznapokhoz.

Összegzés 

A Tesla Model Y Performance számomra ugyanaz az élmény autós szinten, mint annak idején az első iPhone a telefonok között: nem csak újabb eszköz, hanem új gondolkodásmód.

Zsigeri a gyorsulás, a futómű és a kormányzás sportosan feszes, a teljesítmény bármikor ott van alattad, ha kell. Ugyanakkor inger-szegény a környezet, a minimalista beltér, a logikus menük, az automatizált indulás és töltés mind azt szolgálják, hogy a hétköznapjaid egyszerűbbek legyenek.

Nőként különösen értékeltem, hogy az autó nem akar „felvételiztetni” minden út előtt. Beülök, megyek, intézem a dolgaimat – és ha kedvem támad, egy gázpedál-nyomással egy mini hullámvasúttá változtathatom az utat.

Ha az elektromos SUV-ok között keresel olyat, ami egyszerre tud családi logikával, női praktikumokkal és sportautós lelkesedéssel működni, akkor a Model Y Performance nagyon könnyen lehet az, amire azt mondod: kell nekem. A tesztelt Tesla Model Y Performance ára jelenleg 25.369.900 Ft.