Kezdőlap Koronavírus Koronavírus és visszatérítés – fogyasztóvédelmi szemmel

Koronavírus és visszatérítés – fogyasztóvédelmi szemmel

Már megrendelt, kifizetett út lemondása esetén mire jogosult a fogyasztó?

A koronavírus kapcsán kialakult helyzet miatt rengeteg kérdés érkezett a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez, amely ezért összegyűjtötte, hogy már megrendelt, kifizetett út lemondása esetén mire jogosult a fogyasztó. Sok jogszabály rendelkezik az ilyen helyzetekre. Ezek közül az egyik legfontosabb az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződésekről, különösen az utazási csomagra és az utazási szolgáltatás együttesre vonatkozó szerződésekről rendelkező 472/2017. (XII.28.) Korm. rendelet. Ugyanakkor ugyanilyen fontos a felek által aláírt általános szerződési feltétel tartalma is. Nézzük, melyek a visszatérítés szabályai, mit mond a fogyasztóvédelem.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

Utazási iroda és bánatpénz

Amennyiben a szerződést felmondják és a szerződést egy utazási irodán keresztül foglalta le az utas, az utazási iroda bánatpénz megfizetését követelheti a fogyasztótól, a szerződési feltételekben meghatározottak szerint. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy bizonyos határidőn túli lemondás esetén, például, ha még hetven nap van az út megkezdéséig akkor nem, de a szerződésben meghatározott határidőn belüli lemondás esetén akár az út árának felét is elkérheti bánatpénzként. Minél közelebb van a nyaralás napja, annál nagyobb összegre jogosult. Ennek egyedüli oka, hogy az utazási irodát is súlyos kötbérfizetési kötelezettség terheli, ha lemondja például a fogyasztónak kiközvetített szállást a szállodánál, vagy a repülőt a légitársaságnál.

Visszatérítés, ha közvetlenül rendeltük meg a szállást

fotó: pymnts.com

Abban az esetben, ha az utas közvetlenül maga rendeli meg a szállást a szállodától vagy az interneten keresztül egy szállásközvetítőtől: a visszaigazolásban egyértelműen le lesz írva, hogy a szállás kötbérmentesen meddig mondható le, vagy a szállás lemondása lehetséges ugyan, de az egész összeget elveszíti a fogyasztó, ha például másnap bármilyen okból lemondja a szolgáltatást a fogyasztó. Ez utóbbihoz – azaz bevállalva, hogy az egész díj elveszhet – a fogyasztók azért ragaszkodnak jobban, mert az ár sokkal kedvezőbb egy ilyen esetben, mintha a még meghatározott ideig lemondható szolgáltatást venné igénybe.

A jövőben átgondoltabban kell foglalni

A fenti két esetben is igaz, és sokszor kell hangsúlyozni, hogy a jövőben még inkább jól át kell gondolni, milyen szerződési feltételeket ír alá a fogyasztó, és hogyan tudja legjobban magát védeni. A most kialakult világjárvány miatt egy esetben jár azonnal visszatérítés a fogyasztónak az utazásszervezőtől. Ha a szerződés megkötését követően a külpolitikáért felelős minisztérium által vezetett honlapra felkerül az „utazásra nem javasolt” célországok közé az utazás során meglátogatni kívánt ország. Természetesen a lehetőség ilyenkor is fennáll, hogy a felek a szerződést közösen módosítsák, akár úgy is, hogy egy más időpontra átfoglalják az utat.

A jövőben még inkább figyeljünk oda a szerződéskötésnél az apró betűs részekre is; fotó: Pixabay/ Free-Photos

Fontos aláhúzni, hogy a fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek felsorolása alatt található országokba történő utazás esetén is csak a szálloda, a szolgáltatást nyújtó jóindulatán fog múlni egy fogyasztói lemondás esetén – ha a szerződési feltételek szerint bánatpénzt vagy kötbért kellene az utasnak fizetni – a visszatérítés és annak mértéke. Vagy milyen más alternatív lehetőséget ajánl fel a fogyasztónak. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a szállodák külföldön ragaszkodnak a szerződésben meghatározottakhoz. Függetlenül attól, hogy milyen intenzitású a járvány az adott területen, az érintett országban.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

Mit mind a fogyasztóvédelem a repjegyekre?

Nem szabad elfelejteni viszont, hogy egy járattörlés teljesen önálló életet él a szállástól, ha például a fogyasztó saját maga intézte foglalásait. Járattörlésnél lehetőség van az átfoglalásra egy későbbi időpontra, vagy a légitársaságnak vissza kell fizetnie a repülőjegy vételárát az utas részére. Fel kell készülni arra is, különös tekintettel, ha közeljövőben utazna valaki külföldre, hogy a célország lezárhatja határait. A biztosítások ilyen esetben nem védik a fogyasztót.

Törölt járatnál sok módon lehet kompenzálni a fogyasztót; fotó: Pxfuel

Mit jelent a storno biztosítás?

A biztosítási szerződések egyik típusa, a storno biztosítás kizárólag abban védi a fogyasztót, ha ő kerül utazásképtelen állapotba például még az utazás megkezdése előtt. Illetve a betegségbiztosítás esetén a biztosító a kint tartózkodás alatti betegségez kapcsolódó kárainkat, költségeinket fogja fedezni. Leegyszerűsítve, ha külföldön állapítják meg, hogy megfertőződtünk, akkor fizet a biztosító. Ellenben ha az ország közegészségügyi rendelkezése miatt kerül a fogyasztó karanténba, akkor a biztosító nem fog téríteni.

A koronavírussal mi is sok cikkben foglalkozunk, eddigi anyagainkat itt tudod elolvasni!

Forrás: Turizmus.com