Kezdőlap Autók Teszt Kicsiben az „X” – Lexus LBX teszt

Kicsiben az „X” – Lexus LBX teszt

Jellemzően a prémium autók nagyok és komolyak. Ha valaki felsőkategóriás kényelemben szeretne utazni gyakran magasabb méretosztályú autót kénytelen választani, mint amire igazából szüksége lenne. Sokszor úgy érzem egy középkategóriás autó azért nem elég jó, mert ott egy nagyobb tesó a márka kínálatában, abban van elrejtve az az „X” amit keresel. Éppen ezért, sokszor talán feleslegesen nagy autókat választunk. Ezt az általános beidegződést töri meg a Lexus legkisebb modelljével, az LBX-szel. Már a Lexus LBX menetpróbán is kiderült, hogy szerethető és nagyon jó minőségű autó az új kis Lexus. De lássuk csak mire elég ez a hétköznapokban.

A Lexus LBX egy hibrid városi crossover, kicsit nagyobb mint a Toyota Yaris Cross, amelynek a műszaki alapjaira épül. A teszthét során felmerült bennem a kérdés: ha kiscsaládommal simán elférek egy ekkora autóban, miért is lenne szükség ennél nagyobbra? Érdekes, hogy ilyen minőségben csak egy-két hasonló típust tudnék felidézni a mai kínálatból. Na de mitől is prémium egy ekkora kisautó?

Mitől prémium?

Már délceg kiállásával levesz a lábamról. Büszkén, széles domborításokkal, vagány felnikkel és látványos fényszórókkal deríti fel az utcaképet a Lexus LBX. Első ránézésre is látszik: ez valami igényes cucc… Divatos és trendi az SUV forma, pont ideális a városi környezetbe, nem ijed meg egy-egy padkától vagy kátyútól. Nekem mondjuk amalfi sárgában vagy abban a „körömlakk vörösben” jobban tetszene, de ez a metálkék is elég vagány.

Közelebb lépve és megérintve a kilincset hangtalanul nyílik. Még a helyére forduló tükrök elektromos motorocskáinak a hangját sem hallom. Kinyitom az ajtót és ámulatba ejtő milyen pihe-puha belső tárul elém. Alcantara vagy mikroplüss-szerű gazdag kárpitozás mindenhol. Vastagon a műszerfalon, az ajtóborításon, a könyöklőn és még ahol a térdem esetleg hozzáérne a középkonzolhoz, ott is ez az elképesztően finom kelme simogat. Arról nem is beszélve, hogy rosegold színű díszvarrások, hímzések díszítik. Élőben nagyon szép. Legszívesebben a nappalimat is a Lexus dizájnerével rendeztetném be, annyira otthonos és jó hangulatú a beltér. A hátul ülőkre hangulata is méltán emelkedett: a hátsó ajtókon is vastagon, szépen varrott kárpit, középen pedig 2 USB csatlakozó is található. A viszonylag nagy ablakokon simán kitekint a gyermek, így nincs az a klausztrofób érzés mint sok más kisautóban, a gyerekülést szépen befogadja a hátsó tér kis utasával együtt. Mivel nincs oltári nagy tér közöttünk erőlködés nélkül hátra tudok nyúlni a kislányomhoz ha éppen megunta szorongatni a plüss-t vagy csak megsimizem a kezét a piros lámpánál és egymásra mosolygunk…

Modern tartalom hímzett köntösben

Percekig csak gyönyörködtem abban az igényes kialakításban, amely eddig csak a több méretosztállyal magasabb autókban volt tapasztalható. A műanyagok is olyanok, mint a 90-es években népszerű csúcsminőségű hifi eszközök borításai. Minden kapcsoló tapintása jó érzés, a központi kijelző részletgazdag és minőségi 360 fokos kameraképet ad. A telefon gyorsan csatlakozik hozzá és egyetlen egyszer sem fagyott le. A kormány pont jó méretű, talán kisebb valamivel az átlagosnál. A vezető ülés elektromos, memóriája segítségével egy gombnyomás alatt be lehet állítani a tökéletes vezetői pozíciót. A szélvédőre kivetített információ (Head Up Display) testre szabható, mindig a számomra fontos adatokat jeleníti meg. A gyakran idegesítő vezetési segédletek ebben az autóban olyan hangon figyelmeztettek, ami nem volt kellemetlen vagy tolakodó, de akit ez így is zavar, egy dedikált gombbal előhívható menüből azonnal kikapcsolhatók. Ez egy hasznos funkció, mert az új európai szabályok értelmében az új autókban minden indításnál újra aktívak lesznek a vezetési segédletek.

Nekem nagyon tetszik, hogy a Lexus-nak van egy kis aranyos váltója, szeretem ezen pihentetni a kezem, sok mai autóból hiányolom ezt az érzést. A telefonom sincs útban, a töltőhelyén pihenhet utazás közben. A kistáskának is van helye a középkonzol tövében, nem kell az ülésen vergődnie és a kanyarokban röpködnie. A könyöklő alatti tároló egy extra pohártartót is rejt, a fedelet elhúzva ezt állandósíthatjuk nyitás nélkül is. Imádom, ha egy belső tér tervező gondolkodik és az adott helyből praktikus ötletekkel a legjobbat hozza ki!

A kormányon 4-4 „vakkapcsoló” található, amelyekre különböző funkciókat állíthatunk be. Például a tempomatot az egyikre, a média kezelését a másikra. Nem lehet ugyanakkor bármilyen parancsot az adott gombhoz rendelni (pl. a táblafelismerő kikapcsolását), így mérsékelten értem ennek létjogosultságát. Számomra megszokást igényelt, hogy a kormányon lévő gombokon aktuálisan használt funkciókat a kijelző megjeleníti és így egy kvázi menüből választom ki „követős tempomatot vagy sebesség limitálást szeretnék-e”. Mindez először zavaró lehet, de megszokható. Az ajtó nyitása belülről gombnyomással történik, intuitív és egyszerű megszokni.

Csendes és kifinomult minden ami az úton történik

A prémium színvonal másik jellemzője egy autóban a csendesség. A Lexus LBX olyan csendben suhant, hogy szinte észre sem lehetett venni mikor elektromosan, mikor pedig az 1.5-ös háromhengeres 136 lóerős motorjával szedi a lábát. Azért padlógáznál felhördül a motor, de kiegyensúlyozott közlekedésnél abszolút nem zavaró a hangja. A motor kellően nyomatékos, nem okoz gondot egy-egy városi kigyorsítás, emelkedő. Autópályán is szépen, stabilan halad, de azért a belső sáv urai nem ezzel leszünk.

Ezt az autót komfortosra hangolták, rezzenéstelen magabiztossággal és lágyan kezeli még a rossz útburkolatot is. Azt figyeltem meg magamon, hogy a kényelem és a csend amit ez az autó a hétköznapjaimba csempész sokkal nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá tesz. Mindig jó ránézni, jó beleülni, pillanatok alatt hatékonyan lehűl a beltér még a nyári melegben is. Kényeztetve érzetem magam utazás közben és ez jó érzés. Az élményhez hozzátesz a fenntartható gondolkodás is. Ez az autó ugyan nem elektromos, de felhasználja és visszatáplálja az akkumulátorába a fékezési energiákat, így rendkívül keveset fogyaszt. A városban simán 5 literrel vagy az alatt elgurulgatunk, autópályán sem volt 6 liternél több a fogyasztása 100 kilométeren, pedig sportos vezető hírében állok.

Kell nagyobb?

A Lexus LBX káprázatosan jó minőségű autó, egységnyi alapterületen. Ha szeretnénk megélni a prémium márka nyújtotta kényeztetést, de igazából nincs szükségünk nagyobb autóra érdemes számításba venni.

A Lexus LBX indulóára 12.290.000 Ft. A tesztelt COOL fantázianevű modell 14.990.000 Ft-ba kerül és erre még a négykerék meghajtás és pár extra jöhet rá, ami 17-18 millió forintosra is duzzaszthatja a vételárat. Érdekes, hogy az amalfi sárga az alapszín, amivel már alapáron is nagyon tetszetős, modern hibrid autót kapunk. A széles ársáv és felszereltség opciók pedig mozgásteret adnak az autó személyre szabására, hogy minden igényt kielégítő Lexusban autózzunk.