Kezdőlap Autók Irány az Atlantisz! – BYD Atto 3 Design teszt

Irány az Atlantisz! – BYD Atto 3 Design teszt

A BYD Atto 3 egy szép formájú, izgalmas belső világú kínai elektromos crossover, amely kis családok számára jelent alternatívát ha villany alapú közlekedést választanánk.

Csinos darab

Óriási pozitív meglepetés számomra a BYD Atto 3 (ejtsd: „bí váj dí”), amely minden szempontból izgalmas autó. A külső formaterv tetszetős, szemrevaló részletekkel. Az első fényszórók hatékony led technológiával varázsolnak nappali világosságot az éjszakánkba – azon a fontos tényezőn kívül, hogy szépre is sikerültek. Profilból látványosak az oldalsó domborítások, az emelkedő övvonal szépen rajzolt lendületet ad a terepjárós formavilágnak. A két hátsó lámpa között fényhíd húzódik a mostani divatnak megfelelően, főként este rendkívül látványos. A csomagtartón a márkanevet jelentő mottó olvasható: „Build Your Dreams” vagyis „Építsd az Álmaidat”. Kicsit úgy hangzik, mint egy szerencsesütiben rejlő apró üzenet: bájos apróság.

Nemo kapitány nyomában

A beltér formáit a BYD sajtóanyaga szerint az óceánok esztétikája inspirálta. Szerintem biztosan nagy hatással volt a tervezőkre Jules Verne: Atlantisz című regénye. Nekem közel áll a szívemhez a mű, így Nemo kapitány Nautilus nevű tengeralattjárójában hamar otthon éreztem magam. A viccet félretéve és a kicsit eklektikus formavilágon túllendülve végre egy gyártó, aki nem a szürke ötven árnyalatában képzeli el lefesteni az utazás élményét. A BYD Atto 3-ban mertek színeket használni: a kék műszerfal, a vörös cérna a varrásokál és a tört fehér árnyalatok visszaköszönnek az ülések és a kárpit anyagain.

A képek nem biztos, hogy visszaadják, de a valóságban konzisztens és ízléses a forma- és a színvilág. A hullámzó műszerfalat, az izgalmas formájú légbeömlőket hangulatfények emelik ki, amelyek akár a zene ütemére is pulzálnak. Szerintem az ajtónyitó kallantyúja, amely a kerek hangszóró tetején foglal helyet nagyon hasonlít a „nautilus” nevű összegömbölyödő tengeri élőlényre, ez sem lehet véletlen… Egy biztos: ilyen formai trükköket autóban még nem láttam. Az ajtó borításán kihúzott húrokon például el lehet pengetni a kedvenc gitár szólónkat. Nem sok ez egy kicsit? A választ élőben látva kaptam meg: inkább parádés, kellő humorérzékkel mosolyt csal az arcunkra, szerethetően jópofa.

Irány az Atlantisz!

A kezelőszervekkel viszont nem vicceltek a tervezők: minden a helyén, szépen és gyorsan működik. Az indító gomb például olyan, mintha valami csiszolt drágakő lenne (lehet az óceán mélyén találta Nemo kapitány). Van rendes váltókar, amely a légbeömlőkkel egyben nézve tényleg olyan hatást kelt, mintha a Verne regénybeli Nautilus tengaralattjárót készülne megindítani az Atlantisz felé! A jó fogású kormány felett apró kijelző ad információt a sebességről, a vezetési segédletekről és a megtehető hatótávot is megbecsüli. A középkonzol óriási „tabletjén” kiválóan fut madzag nélkül az Andorid Auto,  méretéből és szép felbontásából adódóan élmény navigálni rajta. Az álló versus fekvő tablet dilemmát a gyártó egy huszáros vágással megoldotta: dedikált gomb megnyomására lehet forgatni a közép konzolon a kijelzőt: ki állva, ki pedig fekve szereti ugyebár…

Hi BYD!

A minőség a rendszer gyorsaságában is megnyilvánul: alig telik el pár másodperc máris szól a telefonomon hallgatott zene, irányba vágja magát a Waze és teljes gőzzel előre Nemo kapitány! Egyedül a klíma konzol dedikált gombjait hiányoltam kezdetben, de aztán eszembe jutott, hogy a BYD Atto 3-at akár meg is kérhetjük (egyelőre angolul), hogy emelje vagy csökkentse a hőmérsékletet, nyissa ki a panoráma üvegtetőt, húzza le az ablakunkat vagy éppen kapcsolja be az ülésfűtést. A slussz poén, hogy érti is amit mondunk illetve érzékeli melyik ülésről kérjük például az ülésfűtés aktiválását. Tetszik ez az irány, vezetés-biztonsági szempontból az egyik legjobb megoldás. Arról nem is beszélve, hogy hátramenetet kapcsolva pontos 360 fokos kamera segít bennünket hibátlanul beállni a parkolóhelyre.

Dunyhák az úthibák ellen

Az ülések kényelmesek, a kárpitok bár műanyagok, de amolyan puha, „simizni való” újfajta textúrákat tapinthatunk mindenütt. A hely kényelmes és tágas, a gyermekülés simán befér hátra (gyerekkel és annak kinyújtott tappancsával együtt). A csomagtér pedig alkalmas egy 3-4 fős család csomagkészletének elrejtésére, 440 liter mennyiségben.

Amit még érdemes megjegyeznem, hogy minden elképesztően masszív, semmi nem nyiszog és nem zörög. Jó a minőségi összhatás. Na de induljon az Atto!

Kényelmes és gyors

A BYD Atto 3 mindösszesen 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a 204 lóerős teljesen elektromos meghajtás  310 Nm nyomatéka pedig azonnal jelentkezik. Ez bőven elég is, minden szituációban és bármekkora (legális) sebességről ugrásszerűen indul meg a családi crossover. Az tetszik benne, hogy mindig erősnek érzem: gondolok egyet, odalépek és máris megoldottam egy besorolást vagy elértem a zöldet. Ez a villanyautók egyik nagyon előnyös tulajdonsága.

A futómű abszolút kényelmes. Olyan puha érzés vele közlekedni, mintha dunyha lenne a popónk alatt. Az ádázabb úthibák is alig szűrődnek be az utastérbe. Ez az autó egyértelműen kényelemre hangolt!

Mennyit megy el?

Elektromos autónál az egy feltöltéssel megtehető hatótávban jelentős különbségek adódhatnak a vezetési stílustól vagy éppen a külső hőmérséklettől függően. Lendületes tempót diktálva, sport módban klímával városi körülmények között 350 km-t, kíméletesebben hajtva a 400 km-es hatótávot is meg lehet vele tenni. Autópályán inkább 250-300 km megtételével számolhatunk vérmérsékletünk és az időjárás függvényében. Tehát Atlantiszig azért pár pihenőt még be kell iktatnunk… A BYD híresen jó minőségű „blade” akkumlátorai jól viselik a teletöltést, 10 %-80%-ra 44 perc alatt lehet feltölteni az Atto 3-at.

Mennyibe kerül?

A kellemesen jó méretű, divatos SUV formavilágú elektromos BYD Atto 3 „Comfort” alapára 13.997.900 Ft. Az összes extrát tartalmazó „Design” változat 14.820.900 Ft-ba kerül. Megéri szerintem ez utóbbi felszereltség a felárat mert egy sor extra mellett nagyobb teljesítményű akkumulátor is a „Design” változat kiváltsága.