Az első találkozásomat a Tesla jelenséggel ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a régi Nokia telefonom helyett először fogtam a kezembe az iPhone-t. Forradalmi. Azért más, mert a megalkotója mert másként gondolkodni az autózásról és egy csomó régi berögződést hátra hagyni. Hasonlóan, mint annak idején Steve Jobs, aki az iPhone megjelenésekor feltette a kérdés: minek ennyi gomb, nem lehetne-e ezt ennél személyre szabhatóbban megoldani? Aztán azóta csak okostelefonban tudunk gondolkodni. Úgy gondolom, hogy az ilyen formabontó gondolkodás határozza meg a fejlődés irányát. Ebben a tesztben részletesen beszámolok egy ikonikussá vált autógyártó termékéről, amelynek megoldásait – úgy érzem sokan csak másolni, követni próbálják az elmúlt években.
Ahogy a felvetésből is érezhető, ez a cikk egy kicsit más lesz mint megannyi autóteszt. Próbálom az esszenciáját, az ízét, az érzést közvetíteni, amit az első Tesla találkozásom során megéltem a márkával vagy jelenséggel kapcsolatosan. Hozzáteszem nem tudom teljesen visszaadni azt a sok gyermeki mosolyt, önfeledt nevetést, amit ennek az autónak a megannyi apró meglepetése kiváltott belőlem és a körülöttünk lévőkből.
Ez is csak egy autó…
Valóban, a Model Y mind formatervre mind méretben egy széles tömegek számára ideális autó, nem véletlenül szerepel az eladási listák élmenyőzében. Valahogy megint csak az első, kézbe simuló iPhone-omhoz tudnám hasonlítani: nem mondanám, hogy lenyűgözően szép, de igényesen és izgalmasan megrajzolt vagány SUV-s formaterv, a tető íve kicsit kupésan lejt, a kilincsek divatot teremtő módon az ajtókba simulnak. Vagányak a turbina alakú, légellenállást segítő felnik, tetszenek a keret nélkül nyíló nagy ajtók. Kifejezetten „penge” a csomagtér ajtó légterelős kialakítása. Az eleje kicsit „kacsás” forma de én nem bánom, ha nem szigorú tekintetű egy autó. Jól felismerhető, vagány forma.
Üvegkupola alatt a praktikum
Eredeti elképzelés ez a végtelenségig minimalista belső tér. Míg a műszerfal egy óriási kijelzőből és jól használható tárolókból áll, a Tesla teljes teteje üvegből van, lenyűgöző látvány. A kevesebb néha többe elve mentén ugyanakkor tele van praktikus megoldásokkal: beülök és az első, hogy a kezemben lévő telefont valahova el kell helyeznem. Ilyenkor szokott kezdődni más autókban a csiki-csuki játék. A Teslában a kijelző alatti döntött puha borítású vezeték nélküli töltőre helyezem és kész. Tökéletes hely, nem kell kotorásznom utána. Nem is értem miért nincs mindenhol így.
Hasznos a nagy központi tárolórekesz. A legszükségesebb kincsek, mint kulcsok, rúzs, szempilla spirál, tárca elférnek benne és behúzható így nincs kupi az autóban. Kicsit azért a digitalizáció túlgondolásának érzem, hogy a központi kijelzőről elektronikusan nyitható a kesztyűtartó, ezt meghagyhatták volna fizikai gombnak, hogy az utasnak ne kelljen a menüben turkálnia miközben épp navigálok… Az ajtókban egyébként puha, bélelt helyen elfér a kávés- vagy a vizes kulacsom, középen is van két nagy pohártartó, érződik az amerikai népszellem. Meglepően nagy a tér a Tesla Model Y-ban.
Hátul is bőséges láb- és fejtér marad, kényelmesen lehet benne akár 5 felnőttnek is utazni. A gyerekülés pedig perdülve táncol be a helyére. Széles azt autó, talán ez hat ennyire jól a belső hangulatra. Szép és igényes kárpit jutott az ajtókra, az ülések is kényelmesek, bár ez a vegán bőr lehetne szellőztethető vagy olyan puha szövet mint az ajtókárpit. Ami rögtön feltűnt, hogy az óriási és nem árnyékolható, de sötétített üvegtető ellenére nem melegszik fel jobban, mint egy másik hasonló jármű. A csomagtartó gigantikus: 854 liter! Ez kábé kétszer akkora, mint egy átlagos középkategóriás autó csomagtere, ráadásul az autó orrában is van még egy 117 literes csomagtartó a töltőkábelnek vagy egy rekesz friss gyümölcsnek. Bravúros.
Mitől ennyire különleges?
Az egyszerűségben rejlő nagyszerűségtől. Bővebben, mindent úgy gondoltak újra ebben az autóban, hogy a lehető legegyértelműbb legyen. Néhány példa:
Beülök és az autó máris üzemkész, azonnal folytatja a kedvenc zeném lejátszását, a navigáció mutatja az útirányt és mindezt olyan gyorsan, hogy még be sem csatoltam az övemet! Nem kell gombot nyomni, hogy beinduljon, sejti, hogy azért szálltunk be mert menni akarunk vele…
Aztán ott van az a hatalmas központi kijelző. Először azt gondoltam majd idegesítő lesz, hogy nem a megszokott helyen vannak a gombok… Az az igazság, hogy pár nap használat után már inkább minden másféle rendszer idegesített, mert úgy éreztem olyannak kellene lennie mint a Teslában. Ráadásul tud magyarul, így minden egyértelműen ki van írva. Az is, ha „igény szerint szellentene”, de erről majd később…
A nagy kijelzőnek hála a virtuális „gombok” mérete is megfelelő. Egyébként nem sok mindent kell menetközben variálni, az automata klíma nagyon szépen tartja a hőmérsékletet, sehol nem volt zavaróan erős vagy kellemetlen a légáram. Az ablaktörlő is teljesen automata, így azt sem nyomkodtam sokat, tette a dolgát amikor kellett minden különösebb utasítás nélkül, csakúgy mint a fényszórók. Minden fontos funkció elérhető hangutasítással is ugyanakkor a kormányról is vezérelhető például a zeneszámok léptetése és a hangerő. A Tesla Model Y-ban még van index kar is, így talán nem jutunk vele néhány prémium márka sorsára, amelyekben ugye nem használják a tulajok… A kormány melletti sebváltó kar pedig olyannyira megszokható, hogy a saját autómon azóta az ablaktörlővel próbálok váltani…
Pukiparádé
Nem hagyhatom ki, hogy beszámoljak azokról az agyament, de összességében jópofa extrákról, amelyek semmilyen más autóban nem rejlenek. Az első a pukipárna. Igen, az autó „igény szerinti szellentést” hajt végre, bármelyik ülésen, hogy megvicceljük a beszálló gyanútlan utasunkat, de használhatjuk dudálás vagy indexelés helyett is. A gyerekek imádták. Aztán az autó képes bulit kerekíteni, amelyre összegyűlik a környék apraja-nagyja. Ilyenkor hangos zenei kíséret mellett ütemre villog, emeli le- és fel az ablakait, a csomagtartót és még a töltőnyílás is életre kel. Mintha egy Transformers paródiát látnék élőben nagyon ütős, egyszerűen nem hisszük el, hogy ilyen bolondság létezik! Semmi értelme, de mosolyra derít. Aztán van benne egy kandalló funkció. A kijelzőn ilyenkor kandallóban égő, ropogó fahasábok jelennek meg, tényleg élethű videón és a kocsi a kijelző felől meleget áraszt, mintha az tényleg a „kandallóból” származna. Ha kutyust szállítanánk az autóban, nyugodt szívvel bent hagyhatjuk, mert erre is van külön mód: megy a klíma és friss levegő jut az utastérbe, mindezt pedig jelzi is a nagy kijelzőn, hogy senki ne törje rá az ablakot szegény ebre a megmentése végett.
Ha mindez nem lenne elég, tudunk benne YouTube-ozni vagy Netflixezni, videójátékozni vagy képeket nézegetni a tökéletes és tűpontos kijelzőn (például a töltés 30 perce alatt). A zenei teljesítménye lenyűgöző. Hallottam pár prémium logós hifit, de ez a címke nélküli 13 hangszórós rendszer lenyomja az összeset. A biztonság jegyében az applikáción tudjuk nézni az összes kamera képét, így jelzi, ha valaki ólálkodik körülötte. Ilyenkor igény esetén szellentéssel viszonozhatjuk kellemetlen érdeklődését vagy aktiválhatjuk a megafon funkciót és rákiabálhatunk, az autó kihangosít bennünket. Természetesen elő is hűthetjük vagy melegíthetjük az utasteret a telefonunkon keresztül. Ezek után már csak azt kerestem, hol főzi le a reggeli kávémat…
Klassz kütyü, de hogy megy?
Elképesztően jól. De inkább ott kezdem, hogy nagyon csendes, steril belül. Elég viszont egy közepeset odalépnem neki és úgy gyorsul mint egy sportautó. Betapadunk az ülésbe, a lányok felsikoltanak, a fiuk csak mosolyognak mert őket is azonnal elönti az a jóságos adrenalin de ciki lenne visítozni. Szórakoztató vele közlekedni, 514 lóerő, 5 másodperces 100-ra gyorsulás egy családi SUV-ben nem ezt várnád. Persze lehet vele polgári üzemmódban is közlekedni, kiegyensúlyozottan krúzolni de a biztonságot adó erő akkor is ottvan: biztosan eléred a zöldet, tutira be tudsz sorolni az autópályán és ha az előtted cammogó kamiont kell kielőzni, pillanatokon belül végzel a manőverrel. A kanyarokban elképesztően stabil, a méretét meghazudtoló módon viselkedik. Mindemellett a rugózása komfortos, nem üt, nem ráz a rossz utakon sem. Parádés a teljesítménye autóként is.
Aztán meddig jutunk vele?
A nálunk járt tesztautó egy Tesla Model Y Long Range – vagyis hosszú hatótávú, két elektromotorral és egy nagyobb akku csomaggal érkezik. Reálisan 400 km a hatótáv közúton vagy autópályán ésszerű sebességhatárok mellett, de nem forgalmi akadályként közlekedve. A városban odafigyelve akár 450-500 km-t is meg lehet tenni vele.
Nemcsak a jó fogyasztás segít bennünket, hanem az egyszerű tölthetőség is. Nem szükséges regisztrálnunk ide-oda a bankkártyánkat és matekoznunk a töltőoszlopnál: vajon van-e nálunk műanyag token, hogy elinduljanak az elektronok az autónk felé. A Teslánál egyszerű a képlet: beállok a Supercharger töltőhöz, leemelem a töltőt és bedugom. Ennyi. Semmi felesleges applikációzás, okézgatás, csak simán teszi amiért odamentünk: tölt. Közben beugrom a közeli boltba és mint minden Teslás, az autómat megelégedetten mustrálva eszem meg a túrósbatyut az autó mellett jófej emberekkel eszmét cserélve, mint a régi szép időkben nyaraláskor az útvonal melletti pihenőhelyen. Nem gondoltam, hogy ezt a feelinget pont egy Tesla töltés hozza elő bennem…
További biztonságérzetet ad, hogy a Tesla térképe pontosan megtervezi nekünk, hogy az útvonalunk során mikor és hol töltsünk, azt is kijelzi melyik érkezési ponton hány százalékon lesz a töltöttség, így ezek a tervezhető kitérők nem vészesek. A Tesla megoldásában az a jó, hogy nem nekünk kell számolgatni, becsülgetni meddig elég a töltés, hol álljak meg, van-e ott nekem való töltő… A kocsi tudja és megoldja helyettünk. A töltési idő alatt pedig elvégezhetünk egy-két tornagyakorlatot vagy nyugalomban megihatunk egy kávét valahol.
Mennyit spóroljak rád?
Nemrégiben egy ilyen autó 26-28 milliós ársávban mozgott. Ma 17.894.000 Ft-tól el lehet vinni egy alap Tesla Model Y-t, amelyben szinte minden extra benne van. A nálunk járt négykerék meghajtású Long Range modell, amelynek nagyobb a hatótávja 20.894.000 Ft. A kettő között elérhető egy szintén növelt hatótávú, de kétkerék meghajtású változat 19.394.000 Ft-ért. Ezek a Teslák alapáron is full felszereltségű autók, esetleg más szín, felni vagy a hófehér belső kerül extra költségbe. Na meg az önvezető képességre fizethetünk elő, ami jelenleg korlátozottan működik. Mindenesetre az alapárban is benne van a sávtartó, a követős tempomat és a megszokott menetbiztonsági extrák, amelyek megkönnyítik a vezetést egy nehéz nap után.
Kellene nekem ilyen?
Hogy kellene-e, nekem ilyen autó? Igen, nagyon. Pedig szeretem az erős benzines autókat. Úgy gondolom, aki egyszer Teslát vesz az imádni fogja, csakúgy mint az iPhone-osok a telefonjukat. Megszokja és nem akar többé mást használni. Talán vesz mellé egy kis roadstert, amit hétvégente kihoz a garázsból, hogy néha érezzen még valamit egy eltűnőben lévő benzingőzös világból…