Egyéb

Új korszak az európai autóbiztonságban: 2026-tól szigorít az Euro NCAP

Írta:
Drive Me Baby

Alaposan felkavarhatja az állóvizet az európai autópiacon az Euro NCAP legújabb döntése: 2026-tól jelentősen átalakulnak és szigorodnak a biztonsági értékelési protokollok. A változás nemcsak a gyártók számára jelent komoly kihívást, hanem az autóvásárlás előtt állók döntését is érezhetően befolyásolhatja.

A világszerte irányadónak számító Euro NCAP eddig elsősorban a töréstesztekre, az aktív és passzív biztonsági rendszerekre, valamint az utas- és gyalogosvédelemre koncentrált, az 1-től 5 csillagig terjedő minősítési rendszerében. 2026-tól azonban jóval komplexebb szemléletet alkalmaz: az autók valós használat közbeni kockázatai is hangsúlyos szerepet kapnak.

Kezelhetőség a középpontban: nem elég a nagy kijelző

Az egyik legnagyobb újdonság, hogy a kezelhetőség és az ember–gép kapcsolat kiemelt tényezővé válik az értékelés során. Az Euro NCAP vizsgálni fogja, mennyire intuitívak, gyorsan elérhetők és egyértelműek a vezetés közben használt funkciók – és fontos kitétel, hogy ezek nem támaszkodhatnak kizárólag érintőképernyőre.

Miért kerülnek újra előtérbe a fizikai gombok?

A szervezet álláspontja szerint a túlzottan digitalizált kezelőfelületek – például amikor alapfunkciók mély menükbe vannak elrejtve – jelentősen növelik a vezető figyelemelterelését, ezzel együtt pedig a balesetveszélyt is. Éppen ezért az 5 csillagos minősítés eléréséhez előnyt élveznek azok a megoldások, ahol bizonyos funkciók fizikai gombbal vagy kapcsolóval érhetők el.

Ilyen alapfunkciók például:

  • irányjelzők
  • vészvillogó
  • duda
  • ablaktörlők
  • SOS-vészfunkciók

Fontos: ezek nem lehetnek kizárólag a központi kijelzőn keresztül elérhetők!

Bár nem jogszabályról van szó, a követelmények figyelmen kívül hagyása kevesebb pontot, és így alacsonyabb csillagszámot eredményezhet. Ez pedig Európában komoly marketing- és eladási hátrányt jelenthet.

Négy pillérre épül az új értékelési rendszer

A 2026-tól érvényes Euro NCAP-értékelés négy fő területre oszlik:

  1. Biztonságos vezetés – mennyire segíti az autó a figyelem és a koncentráció fenntartását valós forgalmi helyzetekben
  2. Baleset-megelőzés – az ADAS-rendszerek hatékonysága életszerű körülmények között
  3. Ütközésvédelem – klasszikus töréstesztek, ütközés utáni védelem
  4. Baleset utáni biztonság – mentési hozzáférés, menekülési útvonalak, elektromos autóknál az akkumulátor biztonságos izolálása

Minden kategóriát százalékos formában értékelnek, és mindegyikben minimumszintet kell teljesíteni az 5 csillaghoz.

Mit jelent mindez a gyakorlatban?

A változások nem maradnak a laborfalak között: a tervezőasztalon is új korszak kezdődik. A mérnököknek újra kell gondolniuk a műszerfalak felépítését, a vezérlők elhelyezését és a digitális felületek logikáját.

Emellett szigorúbb megítélés alá kerülnek azok a vezetéstámogató rendszerek is, amelyek túl gyakori, zavaró figyelmeztetésekkel vagy kiszámíthatatlan beavatkozásokkal terhelik a sofőrt a valós közlekedési helyzetekben.

Mire számíthat az autóvásárló?

Jó eséllyel visszatérhetnek a fizikai vezérlők az új modellekbe, különösen a közép- és felső kategóriában. A teljesen érintőképernyőre épülő utasterek pedig hátrébb csúszhatnak a biztonsági rangsorokban.

Te örülnél, ha újra több valódi gomb lenne az autókban, vagy inkább szereted a letisztult, digitális megoldásokat?

Drive Me Baby

Friss

  • Autók

Amikor az ünnepi hangulat gurulni kezd – Kivilágított autók: Igen vagy nem?

Karácsony közeledtével nemcsak a városok főterei és az erkélyek öltöznek fénybe, hanem egyre több autó…

2025. 12. 23.
  • Autók

Alpine: 70 év sportautó-szenvedély és a jövő felé vezető út

Amikor egy márka hetven év után sem lassít, hanem új fejezetet nyit, érdemes odafigyelni. Az…

2025. 12. 23.
  • Autók

A legjobb sportautók, melyeket ma megvehetsz a piacon

A sportautó több mint csupán gyorsulás és sebesség – egy érzelem, egy hangulat, egy életérzés,…

2025. 12. 22.
  • Autók

Hello, itt a NIO!

A NIO magyarországi bemutatkozása gyorsan világossá tette, hogy ez a márka nem amegszokott úton közelít…

2025. 12. 22.
  • Gasztro

Az ünnepi menü nem verseny: főzz karácsonykor is felszabadultan

Az ünnepi menünek nem kell tökéletesnek lennie ahhoz, hogy emlékezetes legyen – és akkor sem…

2025. 12. 21.
  • Teszt

Škoda Elroq 85: az elektromos SUV, ami tényleg a családok nyelvén beszél

A Škoda Elroq 85-öt az Enyaq kisebb testvéreként érkezett, de sokkal több egyszerű méretcsökkentésnél. Az…

2025. 12. 20.