Alaposan felkavarhatja az állóvizet az európai autópiacon az Euro NCAP legújabb döntése: 2026-tól jelentősen átalakulnak és szigorodnak a biztonsági értékelési protokollok. A változás nemcsak a gyártók számára jelent komoly kihívást, hanem az autóvásárlás előtt állók döntését is érezhetően befolyásolhatja.
A világszerte irányadónak számító Euro NCAP eddig elsősorban a töréstesztekre, az aktív és passzív biztonsági rendszerekre, valamint az utas- és gyalogosvédelemre koncentrált, az 1-től 5 csillagig terjedő minősítési rendszerében. 2026-tól azonban jóval komplexebb szemléletet alkalmaz: az autók valós használat közbeni kockázatai is hangsúlyos szerepet kapnak.
Az egyik legnagyobb újdonság, hogy a kezelhetőség és az ember–gép kapcsolat kiemelt tényezővé válik az értékelés során. Az Euro NCAP vizsgálni fogja, mennyire intuitívak, gyorsan elérhetők és egyértelműek a vezetés közben használt funkciók – és fontos kitétel, hogy ezek nem támaszkodhatnak kizárólag érintőképernyőre.
A szervezet álláspontja szerint a túlzottan digitalizált kezelőfelületek – például amikor alapfunkciók mély menükbe vannak elrejtve – jelentősen növelik a vezető figyelemelterelését, ezzel együtt pedig a balesetveszélyt is. Éppen ezért az 5 csillagos minősítés eléréséhez előnyt élveznek azok a megoldások, ahol bizonyos funkciók fizikai gombbal vagy kapcsolóval érhetők el.
Ilyen alapfunkciók például:
Fontos: ezek nem lehetnek kizárólag a központi kijelzőn keresztül elérhetők!
Bár nem jogszabályról van szó, a követelmények figyelmen kívül hagyása kevesebb pontot, és így alacsonyabb csillagszámot eredményezhet. Ez pedig Európában komoly marketing- és eladási hátrányt jelenthet.
A 2026-tól érvényes Euro NCAP-értékelés négy fő területre oszlik:
Minden kategóriát százalékos formában értékelnek, és mindegyikben minimumszintet kell teljesíteni az 5 csillaghoz.
A változások nem maradnak a laborfalak között: a tervezőasztalon is új korszak kezdődik. A mérnököknek újra kell gondolniuk a műszerfalak felépítését, a vezérlők elhelyezését és a digitális felületek logikáját.
Emellett szigorúbb megítélés alá kerülnek azok a vezetéstámogató rendszerek is, amelyek túl gyakori, zavaró figyelmeztetésekkel vagy kiszámíthatatlan beavatkozásokkal terhelik a sofőrt a valós közlekedési helyzetekben.
Jó eséllyel visszatérhetnek a fizikai vezérlők az új modellekbe, különösen a közép- és felső kategóriában. A teljesen érintőképernyőre épülő utasterek pedig hátrébb csúszhatnak a biztonsági rangsorokban.
Te örülnél, ha újra több valódi gomb lenne az autókban, vagy inkább szereted a letisztult, digitális megoldásokat?
Karácsony közeledtével nemcsak a városok főterei és az erkélyek öltöznek fénybe, hanem egyre több autó…
Amikor egy márka hetven év után sem lassít, hanem új fejezetet nyit, érdemes odafigyelni. Az…
A sportautó több mint csupán gyorsulás és sebesség – egy érzelem, egy hangulat, egy életérzés,…
A NIO magyarországi bemutatkozása gyorsan világossá tette, hogy ez a márka nem amegszokott úton közelít…
Az ünnepi menünek nem kell tökéletesnek lennie ahhoz, hogy emlékezetes legyen – és akkor sem…
A Škoda Elroq 85-öt az Enyaq kisebb testvéreként érkezett, de sokkal több egyszerű méretcsökkentésnél. Az…