A kényszereladások mozgatják a piacot

A tapasztalat az, hogy a vevők jellemzően elhalasztották a vásárlást, most alapvetően a kényszereladások mozgatják a piacot. Egy-két autó jócskán áron alul találhat új gazdára. Amennyiben nem húzódnak el sokáig a korlátozások, és V-alakú válságról beszélhetünk, akkor rövid időn belül – akár már a harmadik-, negyedik negyedévben visszatérhetnek a piacon megszokott értékesítés számok. Persze akadnak borúlátóbb elképzelések is. Például U- vagy L-alakú válság esetén hosszabb ideig tarthat, amíg rendeződik a helyzet, de ezek a használtautó-piacra már az újautó-piacról áttérő vásárlók miatt kisebb hatással lesznek.

shake-hand-3677534_1920
A vevők elhalasztották a vásárlást, most inkább a kényszereladások mozgatják a piacot; fotó: Pixabay

A válság lefutásának forgatókönyveitől függetlenül a fiatal használt autók értéke várhatóan általánosságban nem csökken, bár országonként eltérő lehet az árak alakulása. Az Egyesült Királyságban akár már az év végére helyre állhat a rend. Várhatóan Németországban is gyorsan rendeződik a gazdaság. Ugyan a franciák, az olaszok és a spanyolok nehezebben lábalhatnak ki a krízisből, a használtautó-piac náluk kevésbé néz szembe recesszióval. Esetükben is legfeljebb 5 százalék körüli, átmeneti maradványérték-csökkenéssel lehet számolni – állapítja meg elemzésében az Eurotax Glasses nemzetközi használtautó-értékelő hálózat legutóbbi elemzése.

Bizakodó kereskedők

„Túl korai lenne már most messzemenő következtetéseket levonni, ugyanis még nem lehet tudni a veszélyhelyzet időtartamát. A korlátozások bevezetése óta a hálózatunkhoz tartozó kereskedők a korábbi eladásaik harminc-negyven százalékát tudják teljesíteni. Az árakban nem tapasztalható a piacon komoly mozgás” – mondta el Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – „További bizakodásra ad okot, hogy a bő tíz évvel ezelőtti válság idején sem esett a fiatal, nulla-hat év közötti használt autók értéke. Így várhatóan erre a szegmensre ezúttal sem lesz ár szempontjából általánosságban jelentős hatással egy gazdasági krízis. A kényszereladók miatt persze egy-két autó jócskán áron alul találhat új gazdára. Ám amint a korlátozások csökkennek, ismét erőre fog kapni a használt autók forgalma. A gyengélkedő forint-árfolyam miatt a külföldi kereskedők ismét megjelentek, és várhatóan elviszik a hosszabb állásidejű autókat.”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2