Mi a legfontosabb szempont?

Abroncsválasztás során az elsődleges szempont a méret, illetve a terhelési és sebességindex. Ebben mindig kövessük a járműgyártó előírásait. Az autó súlya, teljesítménye, és az elsőszerelt abroncs műszaki jellemzői komoly számításokon és teszteken alapulnak. Amennyiben megmaradunk a gyári előírásoknál, már csak a márka és a mintázat kiválasztásának faladata marad ránk az abroncsvásárlás során. De erről majd kicsit később. Sokan szeretjük a szép felniket és a széles – alacsony oldalfalú abroncsokat. De nem szabad elfelejteni, hogy a méretváltásnak komoly szabályai vannak. Ha ragaszkodunk a méretváltáshoz, legyünk nagyon körültekintőek, és soha ne próbáljuk meg becsapni a hajtásláncot (minden olyan alkatrész ide érthető, amik az erőátvitelben kapnak szerepet). Itt mindennek klappolnia kell. Az új abroncs átmérőjének, a hajtáslánc miatt; a szélességének, hogy ne érjen hozzá a karosszériához, vagy más futómű alkatrészhez (itt már a felni szélessége és ET száma is fontos); a terhelési és sebességindexnek, hiszen nem lehet „gyengébb”, mint az elsőszerelt abroncs. Ezek csak az alapok. Ez minden járműre érvényes.

Hankook gyar 9
Méretváltásnál minden esetben konzultáljunk az abroncskereskedővel

Mennyit számít az átmérő?

Az átmérőt illetően általában 2 százalék körül van a tűréshatár, de inkább forduljunk szakemberhez: a modern, érzékenyebb, összkerék-meghajtású autóknál az osztóművet (ez segít elosztani a sebességváltóból érkező nyomatékot a hajtott tengelyek között) is tönkre lehet tenni egy rosszul megválasztott abronccsal. A mai, elektronikával és segédrendszerekkel gazdagon felszerelt járműveknél már az is meg tudja bolondítani az elektronikát, ha csak két abroncsot cserélünk le. Vegyük figyelembe, hogy ugyan az abroncsgyártók az ETRTO szabványaihoz igazodva gyártják az abroncsokat, lehetnek különbségek ugyanazon méretben a márkák közt. Tomin István azt mondja, több esetben előfordult már például, hogy folyamatosan beavatkozott az ESP (kipörgésgátló), mivel az ügyfél csak két abroncsot cserélt, és még márkát is váltott. A félig lekopott gyári abroncsok, illetve az új, és más márkájú abroncsok közötti különbség elég volt az elektronikának, hogy azt érzékelje, az autó folyamatosan csúszik. Ez igen érzékeny elektronikával bíró jármű esete volt, és persze minden probléma megoldódott, mikor a másik két abroncsot is lecserélte az ügyfél. Természetesen ez ritka eset, de többek között ezért javasolja sok prémium járműgyártó, hogy az abroncsokat négyesével cseréljék. Ez kiváltképp az összkerék meghajtású és a sportautókra igaz.

Melyek a legfontosabb értékek és indexek?

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az abroncs terhelési indexét (maximális terhelhetőség) és a sebesség indexet (az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebesség) sem: az előbbi soha nem lehet kisebb, mint a gyári érték, hiszen a jármű súlya változatlan. Utóbbi – kizárólag téli gumik esetében – lehet valamivel alacsonyabb. Felfelé természetesen mindkét index esetében el lehet térni.

A cikk a következő oldalon folytatódik.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3