Az autóipar egyik leglátványosabban fejlődő területe a vezetéstámogató rendszerek világa, ezen belül pedig a világításvezérlés az a szegmens, amely az utóbbi években elképesztő technológiai ugráson ment keresztül. A hagyományos tompított–távolsági váltástól mára eljutottunk az Adaptive Front Lighting Systemig (AFS), amely már nem csupán fel- vagy lekapcsolja a fényt, hanem valós időben gondolkodik a sofőr helyett: figyeli a környezet fényviszonyait, a forgalmat, a jármű mozgását, és ehhez igazítja a fényszórók módját, szögét, sőt az általuk kirajzolt képet is.
A legtöbb autó indításkor csupán a nappali menetfényt aktiválja, amely sok típusnál nem jár automatikusan együtt a hátsó lámpákkal. A rendszer akkor vált tompítottra, amikor a szélvédő tetején elhelyezett fényérzékelő úgy ítéli meg, hogy a környezeti fény már nem elegendő a biztonságos közlekedéshez. Az automatikus világítás ilyenkor be- és kikapcsol a külső fényviszonyok alapján, a sofőr dolga pedig annyi, hogy a kapcsolót Auto állásban hagyja.
A fejlettebb modellek ennél tovább mennek: a tompított és a távolsági fény közötti váltás is automatizált, amelyet egy szélvédő felső sarkában dolgozó kamera irányít. Ez a kamera észleli a szembejövő járművek fényszóróit, illetve az előttünk haladók hátsó lámpáit, és szükség esetén azonnal leveszi a távolságit. A rendszer figyelembe veszi az utcai világítást, bizonyos rendszerek pedig gyalogosokra vagy közlekedési táblákra is reagálnak — például tompítanak, hogy ne vakítsanak vissza egy fényvisszaverő felületről.
Az Adaptive Front Lighting System azonban ennél is intelligensebb. Az AFS nem pusztán ki- vagy bekapcsolja a távolsági fényt: folyamatosan alakítja a fényszóró által vetített képet a forgalmi helyzethez igazítva. Így sávot, útkanyart és a járművek kontúrjait követve alakít ki „árnyékzónákat” az előttünk haladó vagy szembejövő autók körül. A sofőr számára az útfelület továbbra is erősen megvilágított marad, miközben a rendszer meggátolja a vakítást — ez a valódi prémium adaptív világítás egyik védjegye.
A technológia legnagyobb előnye főként kanyargós, dombos, rosszul belátható utakon mutatkozik meg, ahol az AFS dinamikusan forgatja vagy döntögeti a fényszórókat. Ez lehetővé teszi, hogy a sofőr már a kanyar ívét is világosan lássa, nem csak az előtte húzódó egyenes útszakaszt. A tökéletes működéshez ugyanakkor elengedhetetlen a szélvédő mögötti szenzorok, kamerák és radarok tisztán tartása, hiszen ezek hibás működése esetén a rendszer automatikusan manuális módba kapcsolhat.
A vezetőtől ugyan nem igényel folyamatos beavatkozást, mégis fontos felkészülni arra, hogy a technológia nem minden körülmény között működik hibátlanul. Erős esőben, hóban, vagy ha a fényviszonyok túl világosak, a fényszórók nem feltétlenül kapcsolnak fel maguktól, még akkor sem, ha esőben kötelező lenne használni őket. Éles, szűk bukkanók és meredek dombok esetén a kamera nem biztos, hogy időben észleli a szembejövőt, ezért a gyártók minden esetben a manuális távolsági kapcsoló használatát javasolják bizonytalan helyzetekben.
A jármű kézikönyve mindig részletes útmutatót ad arra vonatkozóan, hogy a modellre jellemző automatikus világítás funkciói hogyan működnek, mely fényeket kapcsolja a rendszer és melyeket nem. A modern infotainment rendszerekben sok esetben a világításvezérlés működési logikája is testre szabható, így a technológia valóban a vezető saját vezetési stílusához igazítható.
Az AFS tehát nem csak kényelmi funkció: komoly biztonsági tényező, amely valós időben elemzi a környezetet, és úgy alakítja a világítást, hogy a lehető legtöbbet lássuk, miközben a lehető legkevesebbet zavarunk másokat. A technológia a modern ADAS-rendszerek egyik legjobb példája arra, hogyan válik a jármű aktív résztvevővé az éjszakai közlekedésben — és hogyan veszi le a sofőr válláról a fényszórókapcsolgatás minden gondját.
A Škoda az elmúlt években ügyesen belőtte magát az elektromos SUV-piac közepére. A Škoda Enyaq…
A Mercedes-Benz hosszú ideje a prémium SUV-szegmens egyik legfontosabb szereplője, és most újra megmutatja, hogyan…
A Tesla újra megmozgatja az elektromos piacot: Európában – és vele együtt Magyarországon. Bemutatkozott a…
A Lexus egy olyan pillanatot teremtett meg, amelyet az autóipar jó eséllyel még hosszú évekig…
Maserati Grecale eddig is a márka legkiegyensúlyozottabb modelljei közé tartozott: sportos, elegáns, modern, mégis könnyedén…
Az Alfa Romeo mindig is azoknak a márkája volt, akik nem egyszerűen autót választanak, hanem…