Az autó kommunikál velünk. Jeleket hagy, üzeneteket küld, megpróbálja felhívni a fontos dolgokra a figyelmet. Általában nem fecseg feleslegesen, fontos, hogy értsük. Ehhez viszont meg kell tanulnunk megérteni az üzeneteit. Mondjuk, hogy melyik villogó kijelző mit jelent.
Villogó kijelző: a lényeg a figyelemfelkeltés
A járművek fejlesztésekor mindig nagy hangsúlyt fektettek a vezető tájékoztatására. Régebben az alapműszerek mellett csupán néhány visszajelző ikon elégséges volt, ma már egyre bonyolultabbak a technikai berendezések. Az autó egyre többet üzenget, akár óriási képernyőn küldi az információt, sőt van, hogy emberi hangon szól hozzánk. Mint például az általunk is tesztelt Mercedes-Benz B osztályban, ahol a Hey, Mercedes! megszólításra indul el a „beszélgetés” az autóval. Fontos azonban, hogy a visszajelzések ne vonják el a figyelmet a vezetéstől, ugyanakkor figyelemfelkeltőek, érthetőek legyenek. Ez rendszerint sikerül, de néha túllőnek a gyártók a célon.
Világít = működik
A visszajelzők egyik fajtája az általános működés visszajelzői. Ezekről nem kell sokat beszélni. Utazás közben bizonyos funkciók rendeltetésszerű működéséről tájékoztatnak, mint például a fényszóró, a ködlámpa, az ablakfűtés, a tempomat, az irányjelző, a kézifék. De arra is külön ábrácska lehet, hogy éppen melyik ajtót hagytuk nyitva. Általában saját kicsi színes ikonjuk van, és az autó felszereltségétől függ, hogy hány darabbal találkozunk. Mindenki ismeri őket, aki autót vezet. Ezen ártalmatlan jelek közül talán a kis benzinkút ikon a legriasztóbb, mert az szigorúan a fájó üzemanyag-utántöltésre figyelmeztet.
Pánikra semmi ok
A másik csoportot a hibát jelző visszajelzők adják. Van közöttük néhány, amelyek nem kritikusak, vagyis nem kell pánikba esni, ha meglátjuk. Ilyen például az ablakmosó-folyadék fogyását, esetleg valamelyik hagyományos világítótest hibáját jelző ikon vagy hibaüzenet. Ettől még működik az autó, elgurulhatunk vele egy benzinkútig, ahol – szerencsés esetben – gyorsan cserélhető az izzó, vagy a szükséges folyadék utántölthető.
Villogó kijelző: irány a szerviz!
A hibaüzenetek közül viszont van néhány súlyosabb, melyek megjelenésekor nagyobb bajban vagyunk. Ezekben az esetekben lehetőleg egy tapodtat se menjen tovább az autó, mert ezzel csak tetézzük a bajt. Nyilván, balesetveszélyes helyen nem hagyhatjuk a kocsit, ilyenkor el kell mozdítani. De nincs mese, az út további részét autómentőn kell megtennie a szervizig!
Ilyen jelzés a műszerfalon feltűnő hőmérő, és az azt kísérő motormelegedésre utaló üzenet, a kormányzás vagy a fék hibáját jelző üzenet. Az akkumulátor jelet meglátva sem javasolt a továbbutazás. Egyrészt ugyanis ha nem tölt az autó, nagyon hamar mozgásképtelenné válik, másrészt nem biztos, hogy fel tudjuk mérni a hiba súlyát, és az elektromosság csúnya dolgokra képes. A kritikus ikonok általában piros színűek, sokszor felkiáltó jellel támogatva. Gyűlöljük őket.
Mit jelent a kis videokamera jel a műszerfalon?
Van egy általános jelzés, ami kritikus hibára utal, mégsem biztos, hogy azonnal kénytelenek vagyunk megállni. Az általában narancs- vagy sárgaszínű ikon egy motort ábrázol (hasonlít egy régi videokamerára), és motorhibára utal. Előfordul, hogy csak egy pillanatra villan fel, amikor a hibajelenség fennáll, rosszabb esetben égve marad. Sokszor észre sem vesszük a változást az autó működésében, de ez nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül kéne hagynunk.
A „check engine”-nek is nevezett motorhiba-lámpa soha nem ég véletlenül. Egyes típusoknál a kis fényt szöveges üzenet is kíséri, ami felhívja a figyelmet az azonnali javításra. Ha a hiba megköveteli, akkor az autó motorvezérlő-berendezése szerviz üzemmódra kapcsol. Ez azt jelenti, hogy számos kényelmi és biztonsági funkciót kikapcsol az elektronika és a motor teljesítményét is korlátozza. A gyakorlatban azt tapasztaljuk, hogy egy csomó kijelző elkezd világítani, és hiába taposunk a gázra, az autó csak alig-alig gyorsul. A szervizüzemmód lehetőséget ad arra, hogy eljussunk a kocsival a szerelőig, de ez a maximum, amire számíthatunk. A legrövidebb időn belül mutassuk meg szakembernek a beteget!
Akkor is feltétlen hívjunk szakszerű segítséget, ha véletlen félretankoltunk, vagyis benzin helyett dízelt, esetleg fordítva sikerült feltölteni a tankot. Bár ez akár a mi hibánkon kívül is megeshet, hiszen nemrégen az egyik fővárosi töltőállomáson már eleve a tartályokat keverték össze az ott dolgozók. Az elromlott légkondi sem tűr halasztást, akkor is érdemes minél előbb szervizbe vinni a kocsit, illetve defekt esetén is szükség lehet a szakszerű segítségre.