Kezdőlap Autók Kipróbáltuk Teszten az új Suzuki Swift: vagányabb lett, mint hinnéd

Teszten az új Suzuki Swift: vagányabb lett, mint hinnéd

Május közepén kezdődött az új Suzuki Swift hivatalos értékesítése. Akkor ki is próbáltuk egy rövid menetpróba erejéig. Most pedig egy teljes héten át tesztelgettük mit tud a Suzuki legkisebb modellje, aminek a karaktere mit sem változott.

Hányadik generációnál is tart a Suzuki Swift?

A kis Swiftet rögtön az elektromos Mercedes EQB 300 4Matic után hozhattuk el tesztre. Nem nehéz elképzelni mekkora különbség van a két autó között, így még inkább megtapasztalhattuk a legújabb Suzuki Swift jó értelemben vett egyszerűségét. És itt ezt most tényleg a lehető legpozitívabb vonatkozásban mondom. Nagyon jól sikerült a hivatalosan negyedik generációs modell frissítés. Valójában, nekünk magyaroknak ez azonban már a hatodik Swift. Világszinten ugyanis csak 2004 óta létezik hivatalosan. Mi azonban pontosan tudjuk, hogy már a 90-es évek elejétől létezik a „mi autónk”. Amire ma már közel sem illik ez a jelző, hiszen az előzőt és a mostani generációt is külföldön gyártja a Suzuki. Ez azonban mit sem von le annak a közel 20-évnek az értékéből, amikor még mi magyarok, Esztergomban gyártottuk a kisautót, ami ezáltal örökre a „mi autónk” is marad.

Teljes megújulás kívül, belül

A SUV-ok uralta világban elképesztően üdítő és furcsa is egyben átülni egy alacsonyabb autóba. Pár nap után azonban már fel sem tűnik senkinek az aszfalt „közelsége” használat és vezetés közben. Az új Suzuki Swift külsőleg és belsőleg is teljesen megújult. A formaterv elől amolyan átlagosra, a motorháztető alatti nagyobb rést vizsgálva picit talán furcsára is sikerült. Bár nekem személy szerint jobban tetszik az előzőnél, különösen a zongoralakk-fekete méhsejt mintázatú hűtőrács. Oldalról és hátulról pedig abszolút egy sportosabb, vagányabb formát kapunk, mint az elődök voltak. A tetőspoiler pedig még dob egyet a látványon.

Ami elől rögtön feltűnik, hogy a hűtőmaszk feljebb került és lekerült róla a logó (szintén feljebb). Az első lökhárítót szemügyre véve egyszerű dizájnt látunk, csak semmi extra, semmi fényűzés. Előröl nézve egy barátságos kisautó képét adja vissza. Sőt, mint a gyerekektől megtudtam ennek az autónak valódi arca is van: a két lámpa a szeme, a logó az orra, a hűtőrács pedig a szája, a rendszámtábla a nyelve. És egyébként tényleg! Vagányan cuki.

Ami azonban biztosan állíthatom, hogy a legizgalmasabb dolog a külsőt tekintve a fényezés. 9 egyszínű és 4 kéttónusú változatban vihetjük haza a legújabb Suzuki Swiftet és az árnyalatokat nagyon-nagyon eltalálta a márka. Személyes kedvencem a sárga árnyalatával megbolondított mentazöldre hajazó, Cool Yellow Metallic változat.

Méretét tekintve hatalmas meglepetésekre nem kell számtani: hossza 3860 milliméter, szélessége 1735 milliméter, magassága 1495 milliméter, tengelytávja pedig 2450 milliméter. Csomagtere alapjáraton 265 liter, ami városi/hétköznapi használatra bőven elég. Természetesen, ha a 60:40 arányban osztott hátsó üléssort lehajthatjuk, máris nagyobb területet kapunk. Ami viszont egy igazán lényeges adat, ez az autó kézi váltóval nem nyom 1 tonnát sem, a legújabb Swift ugyanis mindössze 920 kilogramm. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy ennek az adatnak hatalmas jelentősége van a fogyasztásban és abban, hogyan mozgatja a kasznit a háromhengeres motor.

Okosabb lett az új Swift

Az új Suzuki Swift belül is szembetűnő változáson ment át. A műszerfal is modernebb lett és kapott egy 9 hüvelykes érintőképernyős kijelzőt középre, melyet kissé a vezető felé fordítottak. Ez a kialakítás személy szerint nekem nem a kedvencem dizájn szempontjából, de az oka érthető. A beépített menüben állíthatjuk például a kényelmi és biztonsági funkciókat, a rádióállomásokat, de találunk egy részletes fogyasztásmérőt is. A tesztmodellben volt emellett beépített GPS, ami „vész” esetén tökéletes, azonban jobban járunk az okostelefonunkkal. Az ugyanis egyszerűen feltükrözhető vezeték nélkül CarPlay-jel és AndroidAuto-val egyaránt. Kicsit lomha a kijelző működése, de legalább van és tényleg jól kihasználható. Ha már van kijelző, miért ne legyen tolatókamera, így ezt a funkciót is kipipálhatjuk a listán. A kamera kép ugyan nem a legtökéletesebb, de a célnak megfelel.

A telefonunkat USB-A és USB-C csatlakozóval is tölthetjük, és a vezetéknélküli adatátvitel mellett USB-A csatlakozóval is kapcsolódhatunk az autóhoz.  A klímát külön gombokkal állíthatjuk. Az új Swifthez is elérhető a Suzuki Connect alkalmazás. Ezzel megnézhetjük, hova parkoltunk, nyithatjuk, zárhatjuk az autót távolról, de értesülhetünk az időszakos karbantartásokról is.

A kormány mögötti műszerfalon nagy változás nem történt, az órák maradtak a régiek, sőt a két kis kiálló „pöcökgomb” is megmaradt, amivel egyes beállításokat, vagy az olajcsere, kilométer stb. nullázást tudjuk végrehajtani. Ami a legfájóbb pont ebben a kisautóban, az a kötelező táblafelismerő rendszer égtelen pittyegése, ha nem állítjuk ki. Ezt viszont a törvényi előírások szerint minden indulás előtt meg kell tenni, ráadásul itt rejtve, ebben a menüben ezekkel a kis pöckökkel tudjuk csak kikapcsolni. Bevallom, nekem nem volt idegrendszerem ezt minden alkalommal végig csinálni, inkább hallgattam a pittyegést már 2 km-es sebességtúllépéskor. A két analóg óra között egyébként a táblafelismerő is visszajelez és egy csomó hasznos funkcióról is itt is kap visszajelzést a vezető. Ilyen például az üzemanyag-fogyasztás, a biztonsági és vezetéstámogató rendszerek figyelmeztetései vagy az autó hatótávolsága.

Beltérben az anyaghasználat a szokásos minőség, a GL+ és GLX felszereltséghez viszont bőrkormány is jár.  Az ülések kényelmesek, a kárpitozás szép elől és hátul egyaránt. Hátul a gyereküléseknek a hely nem óriási, de nem volt panasz a kényelemre, a helyre és kilátásra. Pedig mára „nagy autószakértőkké” fejlődtek a család legkisebb tagjai is.

Mindenki a motortól félt

Bárkivel – aki picit jobban tisztában van az autók világával – beszélgetek az új Suzuki Switftről az első megjegyzése, hogy „hát és a motor is már csak háromhengeres”. Elmondhatom, hogy ez a háromhengeres motor nagyon jól sikerült a Suzukinak. Persze mi nők, nem vagyunk ebben annyira otthon, egészen más szempontok alapján választunk autót, de megnyugtathatok mindenkit, nem fog érezni semmit abból, hogy „csak” három hengere lesz. Sima az alapjárat, nem remegős, klíma mellett sem és a hangja is egységes a 82 lóerős kismotornak. Emellett kiválóan húz, amihez nagyban hozzájárul, hogy mindössze 940 kilogrammot kell mozgatnia és természetesen a 12 voltos hibrid rendszer is rásegít az indulásokra. Szóval van benne dinamika, pörgős és vagány tőle az új Swift annak ellenére is, hogy 12,5 másodperc alatt gyorsul „csak” százra. Nem egy versenyautó, de nem is akar az lenni.

Teljesen csendes egy ilyen motor sosem lesz az is tény, de bevallom én imádtam érezni és hallani, ahogy mozgatja az autót. Ezt nevezném klasszikus puritán vezetési élménynek, ha muszáj lenne jelzőt találni rá. Ami pedig vonzani fogja az új autó vásárlókat ebben a kategóriában az a fogyasztása, ami papíron 4,4l. Sokan kihoztak belőle az újságírói teszteken 5 alatti értékeket. Sőt, állítólag nem lehetetlen a 3,5 sem. Én városban, átlagos forgalomnál 5,4-5,7-et produkáltam, de ezt ezek szerint lehet lejjebb tornázni.

Nyers vezetési élmény extrákkal

Az autó úttartása jó, a kormányzása szintén, nagyon gyorsan reagál a legkisebb mozdulatokra is. Élmény vele kanyargósabb utakon kocsikázni. A futómű kissé feszes és mivel elég alacsonyan ülünk pattogós is, a hátul ülőket a kátyús budapesti utak azért néha meg-meg dobják rendesen. Viszont csendesebb az utastér, mint vártam, csak az M0-on, rövidebb szakaszon teszteltem, de teljesen elégedett vagyok a zajszinttel.

Vezetéstámogató rendszerek terén nagyot ment a Suzuki az új Swiftben. Alapáron jár hozzá egy csomó biztonsági és kényelmi funkció, igazi 21. századi kisautó. Ilyen például a ráfutásra figyelmeztető asszisztens, a táblafelismerő (bár ez kötelező 2024 júl 1-től), de kapunk adaptív, távolságtartó tempomatot és segít minket a vészfék asszisztens is vezetés közben. A kulcs nélküli indítás már csak hab a tortán, de az igazi plusz a tolatóradar és kamera annyiért, amennyibe kerül.

Mennyiért lehet új generációs Suzuki Swiftünk?

A Suzuki 3+7 év (200.000 km-ig terjedő) garanciát ad az új Swiftre. Alapáron kedvezményekkel 6.130.000 Ft-tól hazavihet. A jelenlegi kínálat legextrább változatáért pedig 7.600.000 Ft-ot kell fizetni. A kézi váltós kivitel mellett automata váltóval is kérhető, sőt ami a kategóriában ritka ilyen kisautóknál négykerékmeghajtással is megvásárolható.  GL, GL+ és GLX felszereltséget választhatunk, ez utóbbi a csúcsmodell automata klímával, behajtható tükrökkel. Bőr kormány, ülésfűtés és 16 colos felni pedig már a közepes felszereltségi szinthez, a GL+-hoz is jár. Motorját tekintve a választék egyszerű: 1,2-es háromhengeres szívó benzinmotorral, 12 voltos könnyű hibrid rendszerrel vásárolhatjuk meg jelenleg.  Őszintén: nem lehet nem szeretni!

Ez is érdekelhet: