Az elmúlt napokban páros lábbal rúgta ránk az ajtót a tavasz, ami az autótulajdonosoknak ismét a gumicserét jelenti. Nem csoda, hiszen az évszaknak megfelelő abroncsok jelentősen jobb tapadást biztosítanak, ám még mindig sokakban vannak kérdések a szezonális gumicserével vagy akár a négyévszakos abroncsokkal kapcsolatban. Éppen ezért szakértőkhöz fordultunk, hogy megtudjuk tőlük a legfontosabbakat a téli-nyári gumicsere kapcsán – cikkünk elkészítésében a Hankook és egy független gumiszerviz szakértői segítettek.
1. Ilyenkor kell cserélni az abroncsokat!
Nyári gumira évszakváltáskor, a melegebb hónapok kezdetével van szükség, de természetesen sokkal jobb, ha az időjárást és a fizikai körülményeket figyeljük, mint szigorúan csak a naptárat. A nyári abroncsok 7 Celsius-fok felett nyújtanak biztosabb tapadást a téli gumiknál, és bár nyilván nem lehet előre megjósolni, mikortól várhatunk pontosan ilyen időjárást, a hazai viszonyok alapján a gumicsere ideje általában valahol március vége és április vége között jön el. Ha gyakran jársz külföldre autóval, akkor érdemes ellenőrizni, hogy az adott országban van-e törvényben meghatározott időpont, ami után nyári gumikkal kell közlekedni az utakon. Ez is érdekelhet: Gyere, less be velünk a Hankook abroncsgyárba!
2. Ha ennél kisebb a profilmélység, inkább vegyél újat!
A törvény a gumikon lévő csatornák minimális mélységét 1,6 mm-ben határozza meg, vagyis ez alatt már nem csak opció a csere: ha a gumik ennyire elhasználódtak, az autóval nem közlekedhetsz.
„Ugyanakkor minden autósnak tudnia kell, hogy a profilmélység csökkenésével folyamatosan nő a vízen felúszás (aquaplaning) veszélye. Így a kopás előrehaladtával egyre óvatosabban kell vezetnünk vizes úton – mondta el lapunknak Tomin István, a Hankook Tire műszaki vevőszolgálatának vezetője. – Ha valóban biztonságosan szeretnénk vezetni, akkor érdemes a minimum 3 mm-es mélységhez ragaszkodni, és az ennél alacsonyabb csatornamélységnél már egy új készletet beszerezni. Fontos számolni az általános anyagfáradással, öregedéssel is: új abroncsot maximum hat éves koráig javasolt felszerelni. A használatban lévő abroncsokat pedig – a maradvány profilmélységtől függetlenül – le kell cserélni, ha az abroncs elérte a tíz éves kort. Az abroncs korának meghatározásában segít az oldalfalon lévő, úgynevezett DOT szám, melynek első két számjegye a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási évet jelöli.”
Tippjeink a következő oldalon folytatódnak.
3. Mindig figyelj a téligumik megfelelő tárolására!
„A leszerelt gumikat, ha még a következő szezonban is szeretnéd használni, mindenképpen érdemes megtisztítani, majd a következő télig száraz, hűvös, de nem fagyos, napfénytől védett helyen tárolni. Ha erre otthon nincs lehetőséged, akkor az ún. gumihotel szolgáltatás lehet segítségedre, amely a legtöbb gumiszervizben elérhető” – árulta el nekünk Kibédi László, a Tátra Gumi Kft. ügyvezetője. Szintén bölcs gondolat krétával megjelölni, hogy melyik abroncs hová volt felszerelve, és a következő felrakáskor rotálni (forgatni) őket, ezzel megakadályozva az egyenletlen kopást.
4. Ha nem autózol sokat, a négyévszakos gumi is jó választás lehet
Kézenfekvő megoldás lehet a négyévszakos abroncs mindazoknak, akik autójukat nem használják minden nap, vagy hosszabb távokon. Sokan úgy gondolnak ezekre az abroncsokra, mint a takarékoskodás egyik alternatívájára. Nincs szükség gumicserére, és egész évben gurulhatunk, hiszen minden időjárási körülményhez ideális választást nyújtanak. Ez így is van, sőt, egyre megbízhatóbb négyévszakos abroncsok kaphatók ma már a piacon, de fontos megjegyezni, hogy rendkívüli időjárási körülmények között (pl. rövid idő alatt lehullott nagy mennyiségű csapadék, nagy hó, jég, extrém forróság, mély sár) menetteljesítményük elmarad a szezonális gumiktól.
Aki éves szinten 20-30 ezer kilométernél többet vezet, annak mindenképpen ajánlott a szezonnak megfelelő gumiabroncsot használnia. Kevesebb, városi használat esetén jó alternatíva lehet a négyévszakos abroncs, például a Hankook Kinergy 4S 2 és 4S 2 X abroncsai, amelyek kiemelkedően teljesítettek a nemzetközi teszteken, így valóban univerzális megoldást jelenthetnek. „Ám fontos észben tartani, hogy aki négyévszakos gumikat használ, annak is érdemes évente átvizsgáltatni, centríroztatni, és rotálni (forgatni) a kerekeket” – jegyezte meg Kibédi László.
5. Ha felkeresed a szerelőt, nézess meg mást is!
Manapság sok autósnak van külön felnin a téli és a nyári szettje, amit akár otthon is át tudna magának szerelni, a legtöbben mégis gumiszervizben végeztetik el a cserét. Jól teszik, hiszen a szakértelem mellé garanciát is kapnak az elvégzett munkára. „A téli, illetve nyári gumik cseréjét több okból is érdemes gumiszervizben elvégeztetni, hiszen csak így derülnek ki a gumik, a futómű vagy a fék rejtett hibái” – emelte ki a független gumiszerviz vezetője. A gumiszerviz felkeresése azért is hasznos, mert ezekben a műhelyekben a centrírozást is elvégzik, tehát kiegyensúlyozzák az abroncsokat – erre a szakember szerint 8-10 ezer kilométerenként van szükség. A centrírozás a vezetés biztonságán túl az egyenletes kopást is biztosítja, így az abroncsok élettartamára is hatással lehet. Ha pedig már amúgyis a szerelőnél vagyunk, érdemes egyéb szezonális karbantartási munkákat is elvégeztetni. Ilyen például a téli hónapok után a légkondicionáló kitisztítása és esetleges feltöltése, mielőtt még először bekapcsolnánk.
Támogatott tartalom