Kis autó – kis szökés

kelet nyugat berlin németország
Klaus-Günter Jacobi 1963. május 23-án délelőtt 11-kor adja át a söfőrnek az Isetta kulcsát, amivel sok viszontagság után Manfred Koster éjjel 11:55-kor jut át Nyugat-Berlinbe

Mivel Kelet-Németország nem ismerte el Nyugat-Berlint az NSZK részeként, ezért Jacobi nyugati-berliniként nem utazhatott át az NDK-ba. Ám két nyugat-németországi diák vállalkozott a küldetésre. Egy gyors beavatást követően, még aznap elindultak Manfredért. Egyikük az átalakított Isettában, másikuk a tartalék autóként használt Volkswagen Bogárban. Tudtad, hogy egy mexikói mester kovácsoltvasból készített Bogarakat? Itt olvashatsz róla: Ilyet még nem láttál! Kovácsoltvas Volkswagen csipkebogarak az utakon

A két diák kora este érkezett meg, a város melletti elhagyott úton már várt rájuk Manfred Koster. A diákok gyorsan kivették az üzemanyagtartályt, és kicserélték a kétliteres változatra. Mivel Jacobi alig pár órája mutatta meg nekik, hogyan kell mindezt csinálni, a szürkületben, egy zseblámpa mellett a tervezetnél sokkal tovább tartott a dolog. Fogytán volt az idő. Végül nagy nehezen minden a helyére került, Manfred éppen csak befért a szűkös kis rejtekhelyre. Irány a határ, irány Nyugat-Berlin, az NSZK és a szabadság!

Egy órányi várakozás és az örökkévalóságnak tűnő ellenőrzés után öt perccel az éjféli határzár előtt az Isetta, benne Manfreddal 11:55-kor átgurulhatott Nyugat-Berlinbe. Az autó meg sem állt a Grüntaler utcáig, ahol Klaus-Günter Jacobi már türelmetlenül várta barátját. Közel tíz perccel megérkezésük után Manfrédnek sikerül kimásznia az Isettából, majd azonnal barátja karjaiba borult, immár szabad emberként köszönte meg Klaus segítségét.

bmw film kezdo
A „The Small Escape” igaz történeten alapul

Folytatódtak a szöktetések

Nem sokkal a merész küldetés után Jacobi szétszedte az Isettát és alkatrésznek adta el annak darabjait. Szomorú, de kényszerű megoldás volt ez, hiszen az átalakítások miatt már úgysem ment volna át semmilyen műszaki vizsgán. Az egyetlen tárgy, amit Jacobi megtartott, a motorháztető kulcsa volt. A két jó barát története azonban sajnos keserédes fordulatot vett. Idővel külön váltak útjaik, ma már nem beszélnek, nem tudnak egymásról. Ugyanakkor Jacobi a mai napig büszkén gondol vissza a BMW Isettára, barátjára és a lehetetlen küldetésre.

A BMW Isettával való szöktetés azonban nem állt meg itt, a Jacobi által beszervezett két diák folytatta a titkos akciót. Szereztek egy saját Isettát, amit Jacobi tervei alapján átalakítottak, majd a következő egy évben kilenc embert juttattak át sikerrel a határon. De a tizedik már nem jött össze, és lebuktak. A nő, aki a motortérben rejtőzött, túlságosan sokat mozgolódott, amitől az autó mozogni kezdett. Ezt az őrök azonnal észrevették és kiszállították őket. Másnap szalagcímként jelent meg a történet a napilapokban: „Kilenc kelet-berlini szökése egy BMW Isettával”

bmw isetta klaus gunter jacobi
Jacobi kénytelen volt megszabadulni az átalakított Isettától, egyedül a motorháztető kulcsát tartotta meg

Klaus-Günter Jacobi története annyira megérintette a BMW-t, hogy nem régen megfilmesítették azt. Ide kattintva megnézheted: Budapesten forgatták a BMW szöktetős kisfilmjét, nézd meg most!

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Forrás, képek: BMW.com

1
2
3