repülésfóbia repülőgép
A repülésfóbiások közül sokan a bezártságtól, a magasságtól vagy a haláltól félnek; fotó: Freepik/jcomp

Definíciója szerint a fóbia egy helyzetektől, tárgyaktól, állatoktól való félelemmel együttélést jelentő betegség. A repülésfóbia ezek körébe tartozik, és főleg azok körében gyakori, akik sokszor repülnek. Tünetei többek között az izzadás, szorongás; segíthetnek a nyugtató illatok, a hasi légzés és relaxációs technikák.

Egyre többeket érint a repülésfóbia?

Ahogy dr. Simon Lajos kognitív viselkedésterapeuta, pszichoterapeuta fogalmaz, mechanizmusa hibás tanuláson alapszik: egy rosszullét összekötődik azzal a szituációval, ahol ez a rosszullét létrejött, ebben ok-okozati összefüggést talál az adott személy, holott nem biztos, hogy az események között van kapcsolat. A repülésfóbiában szenvedők jelentős része korábban minden gond nélkül repült, aztán valami elromlott: erős volt a turbulencia, kigyulladt a hajtómű. Mindezek mellett előfordulhat, hogy egy fokozott stresszel járó élethelyzetből fakadó rossz élményt és a repülést összeköti az agy, és a félelemmel „megóv” egy hasonló helyzettől. A repülésfóbia gyakori ott, ahol a repülőt mindennaposan, akár munkával kapcsolatosan is használják – és itt jóval hamarabb kérnek segítséget az érintettek. Dr. Simon Lajos tapasztalatai alapján ez a tünetegyüttes hazánkban régen (20-30 éve) ritka volt, egy fokozatosan előkerülő problémáról van szó.

repülésfóbia utazás
A fóbiásnak az adott szituáció közeledtével egyre komolyabb akár tünetei, megnyilvánulásai vannak; fotó: Pexels/Gratisography

Akár erőszakot is kiválthat a szorongás

Dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta közel tíz éve foglalkozik repülésfóbiás betegekkel. Az elmúlt néhány évben ebben még egy pilóta is a segítségére van: a vele együtt tartott tréningeken nemcsak a lélektani eseményeket vehetik sorra, hanem a repülő működési mechanizmusairól és a gyakorlati részekről is szó esik. Véleménye szerint a légi közlekedésben minduntalan felmerülő agresszív incidensek nagy része a szorongással függ össze. A szorongást enyhítheti az alkohol és a nyugtató – azonban ezeknek a levegőben a megszokottól eltérő hatásuk lehet, így épp a nyugtatásra szánt szerek is stresszorrá válhatnak. Sőt! Az alkohol és a gyógyszerek hatása repülés közben nem azonos a földön megszokottal. Március elején egy Rómából Szöulba tartó gép leszállásra kényszerült Budapesten, mert az egyik utas feltehetően túladagolta szorongásgátló gyógyszerét, és eszméletét vesztette.

A cikk a következő oldalon folytatódik.