Kezdőlap Autók E-Mobility Meddig lesznek benzines autók? – Változás küszöbén az autózás jövője

Meddig lesznek benzines autók? – Változás küszöbén az autózás jövője

Sokan még mindig nem hisznek az autómegosztókban, pedig ez lesz a közlekedés jövője a nagyvárosokban; fotó: Pixabay/Efraimstochter

Bár járványhelyzetben a közösségi autózás egy lehetséges megoldás az érintkezésmentes és biztonságos közlekedésre, mégis sokan még mindig nem hisznek az autómegosztókban. Pedig a számok azt igazolják, hogy ez lesz a közlekedés jövője, legalábbis a nagyvárosokban. Budapesten jelenleg több mint 1000 carsharing autó vehető igénybe, a 4 évvel ezelőtti számokat nézve pedig a fejlődés megkérdőjelezhetetlen. Ám mégis elmaradunk a hasonló méretű Bécstől, ahol nagyjából másfélszer ennyi közösségi autó fut az utakon. Az elmúlt néhány hétben megtörtént Magyarország digitális átállása, a lakosság egy része már online intézi ügyeit. A kérdés az, hogy vajon a közlekedés átalakulására is számíthatunk-e a krízis időszaka alatt. Vajon mit tartogat az autózás jövője?

A cikk a következő oldalon folytatódik.

A magyarok negyede nem is ismeri

Ami biztos, hogy sokan még azt sem tudják idehaza, mi fán terem a carsharing. A K&H készített egy 500 fős felmérést, amiből kiderül, hogy a megkérdezettek 26 százaléka nem is érti pontosan, mire való az autómegosztás. Nagyon sokan vannak – messze 30 százalék felett – akik nem tartják reális megoldásnak a saját tulajdonú autó kiváltására. Többen pedig úgy vélik, csak múló hóbort az egész. Mindössze 8 százalék jelentette ki, hogy feltétel nélkül bízik a carsharingben.

Budapesten jelenleg több mint 1000 carsharing autó vehető igénybe

Budapesten 30-60 ezer főre becsülik a felhasználók számát, ami egyelőre elmarad a közel azonos méretű Bécstől, ahol ez a szám 100 ezer fő körül van. „A fővárosban még bőven van potenciál a fejlődésre. Eddig a piaci verseny az árban, a területi lefedettségben és az autók számában jelentkezett. Jelenleg mindhárom szolgáltató arra fókuszál, hogy segítse biztonságban közlekedni a járványhelyzetben halaszthatatlan teendőket intézőket. Nálunk ezt támogatja a szigorított fertőtlenítési protokoll – ami naponta az egész flottát érinti – és az a fejlesztésünk, hogy áprilistól az appban nyomon lehet követni, pontosan mikor fertőtlenítettünk egy adott járművet” – foglalja össze Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezetője. Az autómegosztók közül egyébként a fertőtlenítést most is mindenhol nagy szigorral végzik, például a SHARE NOW flottájában is.

Az autózás jövője, hogy kivezetik a füstösöket?

Az autómegosztással nem csak a közlekedő nyer, de a környezet is, hiszen egyetlen megosztott kocsi 5-6 saját járművet tud kiváltani. Az igazi környezetkímélés azonban majd az lesz, amikor minden szolgáltató kizárólag elektromos kocsikat használ a flottájában. Idehaza is már van olyan szolgáltató, amelynek tisztán elektromos autóparkja van. A villanyautók városi közlekedésben sok szempontból jobbak, mint a belsőégésű motorral hajtott kocsik, noha a magánfelhasználók talán még tartanak tőlük. Pedig valójában még vezetni is egyszerűbb őket – ebben a cikkben adunk pár tippet, ha kezdő e-autós vagy. Nem kell megvárni, amíg bemelegszik a motor, télen azonnal van bennük fűtés és még sorolni lehetne az előnyöket.

Ha te is kipróbálnád, milyen lehet egy e-autó sofőrjének lenni, vágj bele már most; (kép: 123RF)

Az elektromos autók piaca egyre bővül, habár Kína például visszafogta a rájuk adott támogatás összegét, Európában azonban mindenhol igyekeznek rávenni az autósokat arra, hogy térjenek át áramra. Már csak azért is érdemes ezt megfontolni, mert sok országban már belátható távolságba került a dátum, amikor kivezetik a belsőégésű motorokat. Norvégia lesz az első, ők 2025-től szüntetik be a benzines és dízel autók forgalmazását. Öt évvel később csatlakozik hozzájuk Svédország, Dánia, Hollandia, Szlovénia és Írország is. Nagy-Britannia és Franciaország kicsit nehezebben mozdul, ők 2040-re ígérik a füstmentességet. A Boston Consulting Group legutóbbi előrejelzése szerint az e-autók eladási számai a vártnál gyorsabban fognak emelkedni: ezek az autók a 2025-re a piac harmadát, 2030-ra pedig az 51 százalékát birtokolják majd.

Meddig lesznek benzines autók?

Az elektromos autók ellen érvelőknek két fő fegyverük van: a kis hatótáv és a kevés töltőpont. Az elsővel lassan nem érdemes foglalkozni, egy új elektromos autó – legyen az akár egy Hyundai e-Kona vagy Renault Zoé – már gond nélkül meg tud tenni több mint 300 kilométert, ami lassan a belsőégésű motorral hajtott kocsik hatótávjának felel meg. A töltőpontok – bár számuk, és így a töltések száma idehaza negyvenszeresére nőtt – valóban többre lenne szükség, a számítások szerint az Unióban 2030-ra 44 millió elektromos autó lesz, amiket 3 millió töltőoszlop tudna kiszolgálni.

Növekszik a töltőoszlopok száma, de jelenleg alig 200 ezer helyen lehet Európában villanyautót tölteni nyilvánosan

A töltők telepítése igazából nem választható opció, hanem elkerülhetetlen következmény. 2019-ben átadtunk 12 új töltőpontot, hatot a 7. kerületben a Parkl-lel közösen és szintén ugyanennyit telepítettünk a reptéren is” – tette hozzá Michaletzky Bálint. Az AAA idei kutatása szerint a megkérdezett amerikai autósok 71 százaléka először vásárolt elektromosan hajtott autót, és 96 százalékuk pedig azt mondta, hogy legközelebb is elektromos autót venne.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

A közlekedés jövője: zöldülnek a rendszámok

Idehaza kicsit talán még mindig tartunk a villanyautóktól, vagy éppen a valóban hiányos infrastruktúrától, ami kell a működtetésükhöz. 2019-ben 6500 autó kapott zöld rendszámot, ezek 43,7 százaléka volt tisztán elektromos. Bár a darabszám nem túl nagy, az előző évhez képest ez mégis több mint 40 százalékos fejlődés. Ám úgy tűnik, a tölthető hibrideket még mindig jobban szeretjük – nehezen szabadulunk a benzinmotor előnyeitől, amivel persze együtt jár annak összes nyűgje is.

A jövő kétségtelenül a zöld rendszámú elektromos autóké!

Kapcsolatban a kocsival

A szakértők a jövő emberének közlekedését egy betűszóval írják le: ACES. Az angol rövidítés az automatizált, a kapcsolatban lévő, az elektromos, és a megosztott szavak kezdőbetűiből áll össze (automated, connected, electric, shared). Úgy vélik, néhány tíz éven belül elengedhetetlen lesz, hogy az autók képesek legyenek az önvezetésre, folyamatosan interaktív kapcsolatban állva a sofőrrel, tudósítva őt mindenről – nem csak menet közben, de akkor is, ha az ember nem is ül az autóban. Az elektromos hajtás nem is kérdéses, illetve úgy fest, hogy az autómegosztás is a jövő elkerülhetetlen útja.

Íme néhány elektromos és hibrid modell, amelyeket mi is kipróbáltunk:

Corsa-eNissan LeafSkoda Superb, Toyota Corolla HatchbackSuzuki IgnisHonda CR-VFord MondeoToyota Prius Plus